08:58 , 1401/5/13
کد خبر: 000014729
بازدید: 1491
روز  شهادت حضرت علی اکبر چندم محرم است؟

حضرت علی اکبر(ع) فرزند ارشد امام حسین(ع) را اولین شهید عاشورا (روز دهم محرم)از طایفه بنی هاشم می خوانند.

به گزارش خبرنگار مذهبی ایونا، حضرت علی اکبر(ع) طبق روایات از نظر امام حسین(ع) سیرتی بسیار نزدیک به پیامبر اسلام(ص) داشته و گفته می شود امام حسین(ع) به هنگام دلتنگی برای پیامبر به صورت علی اکبر نگاه می کرده اند.

طبق روایات اعداد متعددی برای سن علی اکبر در زمان واقعه عاشورا ذکر شده و طبق روایات مختلف ایشان در زمان واقعه کربلا 18،19،23 یا 25 سال سن داشته اند. اما با توجه به اینکه حضرت علی اکبر(ع) از امام سجاد بزرگتر بوده اند و نقل شده امام سجاد(ع) به هنگام عاشورا 23 سال سن داشته اند، عدد 25 برای سن ایشان صحیح تر از اعداد دیگر به نظر می رسد.

مادر حضرت علی اکبر که بود؟

علی اکبر فرزند لیلا بوده که با معاویه(خلیفه وقت اموی) نسبت داشته و خواهرزاده وی بوده است. بر همین اساس در برخی روایات آمده است که زمانی که حضرت علی اکبر(ع) به میدان نبرد رفت، یزید به واسطه نسبت خویشاوندی که با او داشت به او امان داد اما آن حضرت نپذیرفته و وارد میدان نبرد شد. 

زمان شهادت حضرت علی اکبر

آن حضرت نزدیک به 10 مرتبه به میدان نبرد رفت و هر بار چندین نفر را از پا در آورد اما پس ازاین مرحله خسته و تشنه نزد پدر بازمیگردد تا جرعه ای آب طلب کند اما طبق روایات چنین عنوان شده که امام حسین (ع) در پاسخ به او گفتند: «پسرم! ببین دهان من از دهان تو خشک‌تر است، اندکی پیکار کن که به‌زودی از دست جدت رسول خدا سیراب خواهی شد» بدین ترتیب علی اکبر دوباره به میدان نبرد بازگشته و با ضربه ای که از پشت به او وارد می شود از اسب به زمین می افتد. گفته می شود امام حسین که پیش از آن گریان دیده نشده بودند در این لحظه برای علی اکبر اشک می ریزند و افرادی که ایشان را به شهادت رساندند مورد لعن و نفرین قرار می دهند.

پس از سقوط آن حضرت اینگونه نقل شده که دشمن بدن ایشان را قطعه قطعه کرده است.

محل دفن حضرت علی اکبر

در روایات بسیاری اینگونه نقل شده که آن حضرت در کربلا و پیش پای پدر دفن شده و همین موضوع دلیل شش گوشه بودن ضریح امام حسین(ع)است. البته برخی روایات از این حکایت دارد که پس از واقعه عاشورا سر آن حضرت به کوفه و دمشق نزد ابن زیاد و یزید فرستاده شده و در نهایت در قبرستان باب الصغیر به خاک سپرده شده است.

برخی روایات نیز گویای آن است که سرهای شهدای کربلا به کربلا برده شده و آنجا کنار پیکر این شهدا دفن شده است.

شب هشتم محرم در مراسم سوگواری به نام حضرت علی اکبر(ع) نام گرفته است.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید