05:00 , 1401/5/24
کد خبر: 000014825
بازدید: 1266
رتبه بندی معلمان کِی اجرایی می شود؟

وزیر آموزش و پرورش از شروع طرح رتبه بندی معلمان از 26 مرداد ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایونا، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم با اعلام این خبر درباره طولانی شدن روند ابلاغ رتبه بندی ها گفت: باتوجه به اینکه در هیأت تطبیق مجلس ایراداتی به این شیوه وارد شد، تصویب آیین نامه با کندی و کش و قوس‌هایی همراه شد که در نهایت این موارد اصلاح شده و از تاریخ ۱۵ مرداد آیین نامه اصلاحی رتبه بندی ابلاغ شد. 

وی ادامه داد: این سامانه از روز یکشنبه، 23 مرداد ماه باز شده تا به طور آزمایشی برای تعدادی از همکاران کار را انجام دهیم. از بیست و ششم این ماه نیز سامانه برای مراجعه همکاران باز خواهد شد. 

پرداخت علی الحساب به فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه زمان اجرای این قانون از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است، اظهار کرد: برای اینکه تاخیری در اجرای این قانون نداشته باشیم با سازمان برنامه و بودجه صحبت کردیم که تا زمانی که رتبه‌ها مشخص شوند، بخشی از مطالبات همکاران را - به صورت علی الحساب بپردازیم که البته زمان مشخص شدن رتبه ها هم خیلی دور نخواهد بود. 

نوری با تاکید بر اینکه رتبه بندی امری زمانبر است، گفت: اگر تاریخی برای این موضوع اعلام کنیم و در انجام آن تاخیر شود، انتظار ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: تازه ترین خبر از وضعیت قانون رتبه بندی معلمان

۳۸ هزار میلیارد تومان اعتبار رتبه بندی معلمان

وی در عین حال از تاخیری که در این زمینه پیش آمده عذرخواهی کرد و افزود: به دلیل اینکه عده‌ای مشمول این طرح نبودند، کمی کار طولانی شد اما در نهایت با رفع ایرادات وارد طرح شدند و تاکنون دایره شمول رتبه بندی ها بیش از ۸۰۰ هزار نفر را در بر می گیرد و تلاش داریم کار را با سرعت انجام دهیم که در کنار این کار به تدریج پرداخت مطالبات را هم شروع می‌کنیم. 

وزیر آموزش و پرورش توضیحاتی نیز درباره نحوه اجرای رتبه بندی ارائه کرد و گفت: این فرایند از ۲۶ ام مرداد شروع می شود و برای هر همکار حداقل یک ماه زمان خواهد برد اما در نهایت نباید زمان انجام این کار برای هر نفر بیش از ۱.۵ ماه به طول بینجامد.

قانون رتبه بندی فرهنگیان چیست؟

رتبه بندی معلمان از جمله طرح هایی است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته اما اجرای آن طی سالهای گذشته با اما و اگرهایی همراه بوده است.

بیست و چهارم آذر ماه سال گذشته بود که نمایندگان مجلس در قالب مصوبه ای، دولت را ملزم به تدوین آیین نامه و تشکیل هیات ممیزه نظام رتبه بندی معلمان کردند.

بر این اساس مقرر شد آیین نامه اجرایی این قانون چگونگی رتبه بندی معلمان و معیارهای امتیازدهی مشخص شود.

طبق این قانون، معلمانی که شرایط لازم را داشته باشند هر سه سال یکبار مجدد مورد ارزیابی قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید:آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان ابلاغ شد

دولت رتبه بندی معلمان را هر چه سریع‌تر عملیاتی کند

رتبه بندی فرهنگیان به چه صورت است؟

بر اساس این طرح برای معلمان پنج گروه در نظر گرفته شده است. این گروه ها عبارتند از:

-آموزشیار معلم

-مربی معلم

-استادیار معلم

-دانشیار معلم

-استاد معلم

حال هر معلمی در هر رده از این جدول قرار گیرد برای ارتقاء و کسب رتبه بعدی نیاز به امتیازاتی دارد که به ترتیب رده های مختلف این امتیازات از 500 شروع شده و در مرحله های بعدی به 600، 750 و 900 ارتقاء می یابند تا بر این اساس مثلا یک دانشیار معلم با کسب 900 امتیاز به مقام استاد معلم برسد. البته جا دارد به این نکته هم اشاره کنیم که این رتبه بندی ها فقط سیر صعودی نداشته و حتی این احتمال نیز در نظر گرفته شده که در موارد لازم برای فرهنگیان بحث تنزل رتبه نیز لحاظ شود.

 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید