09:58 , 1401/7/4
کد خبر: 000015496
بازدید: 1603
راز مهم افعی شاخدار دم عنکبوتی لو رفت

افعی شاخدار دم عنکبوتی ، گونه بومی ایران است و در اراضی شیب دار غرب و نواحی اطراف ایران زندگی می کند. این افعی زیبا از یک "عنکبوت" تقلبی برای جذب پرندگان در اطراف استفاده می کند.

همه چیز درباره افعی شاخدار دم عنکبوتی

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، افعی شاخدار دم عنکبوتی دارای قطعه گوشتی در نوک دم در واقع یک ستون گوشتی با فلس های پا مانند است. افعی شاخدار دم عنکبوتی می تواند دم عنکبوت شکل خود را مانند عنکبوت حرکت دهد، هیچ فرصتی را برای گرفتن طعمه از دست نمی دهد.

افعی شاخدار دم عنکبوتی

افعی شاخدار دم عنکبوتی معروف به Pseudocerastes Urarachnoides با نام علمی خود به عنوان گونه ای از راسته تاکسون نامگذاری شده است. این افعی عموماً به عنوان افعی دم عنکبوتی شناخته می شود. افعی شاخدار دم عنکبوتی بیشتر در جهان در رشته کوه های زاگرس ایران دیده می شود. با ظاهر جالبش به راحتی از سایر گونه های افعی قابل تشخیص است. به خصوص ظاهر خارجی آن باعث می شود که به راحتی در منطقه ای که زندگی می کند استتار شود. با این حال، همانطور که از نام آن پیداست، شکار این گونه افعی بسیار آسان است، زیرا دم عنکبوتی دارد، یعنی دم آن از نظر ظاهری شبیه عنکبوت است. به همین دلیل، گونه افعی های شاخدار دم عنکبوتی سریعتر از سایر گونه های افعی شکار می شود.

راز مهم افعی شاخدار دم عنکبوتی لو رفت

مشخصات افعی شاخدار دم عنکبوتی

از جمله ویژگی های شناخته شده گونه افعی های شاخدار دم عنکبوتی، ساختار سر شاخ مانند آن است. به لطف این ویژگی، باز کردن قسمت فک بیشتر و راحت تر امکان پذیر است. اما به طور کلی دلیل نامگذاری این گونه به گونه افعی های شاخدار این است که قسمت بینی شبیه شاخ کرگدن بوده و به سمت بالا باز می شود. 

افعی شاخدار دم عنکبوتی به شکار بسیاری از گونه های حشرات و پرندگان و حتی افعی های بزرگتر معروف است.

ارتفاع آن بین 60 تا 70 سانتی متر متغیر است. از سوی دیگر مواردی وجود دارند که در نرها از 90 سانتی متر و 1 متر فراتر می روند

افعی شاخدار دم عنکبوتی معمولاً در بهار شروع به جفت گیری می کنند. در تابستان 10 تا 15 توله به دنیا می آورند. 

اگرچه حرکت افعی شاخدار دم عنکبوتی بسیار سنگین و آهسته به نظر می رسد، اما شناخته شده است که آنها به این طریق حرکت می کنند تا به صورت مخفیانه به طعمه خود بیایند. 

دو دندان در قسمت بالایی فک آنها حاوی سم است.

راز مهم افعی شاخدار دم عنکبوتی لو رفت

ظاهر افعی شاخدار دم عنکبوتی

بارزترین ویژگی افعی شاخدار دم عنکبوتی ظاهر خارجی آن است. این گونه افعی که ساختار بسیار خطرناک و متفاوتی دارد به لطف همین ظاهر در برابر دشمنان برتری پیدا می کند. رنگ رایج افعی های شاخدار دم عنکبوتی معمولا زرد، خاکستری یا قهوه ای است. این وضعیت ممکن است بسته به عواملی مانند پوسته، جغرافیا و دما متفاوت باشد.

ابتدایی ترین ویژگی که باید در مورد این گونه افعی ذکر کرد بدون شک دم است. قسمت دم شبیه یک عنکبوت چند پا است که در محیط های طبیعی به وضوح خود را نشان می دهد. به همین دلیل تله بسیاری از حیواناتی است که می خواهند این افعی را شکار کنند. به لطف این ویژگی در دم، طعمه های خود را به راحتی جذب می کند و آنها را نمی ترساند. به این ترتیب افعی شاخدار دم عنکبوتی با نشان دادن خود به عنوان طعمه راحت تر به هدف خود می رسد. بسیاری از گونه های پرندگان به دلیل ساختار دم به راحتی به این افعی می خورند.

راز مهم افعی شاخدار دم عنکبوتی لو رفت

افعی دم عنکبوتی کجا زندگی می کند؟

افعی شاخدار دم عنکبوتی در سرزمین های شیب دار غرب ایران و اطراف آن ساکن است. این گونه بومی ایران است. 

آیا افعی شاخدار دم عنکبوتی سمی است؟

افعی های شاخدار دم عنکبوتی دندان های سمی در جلوی فک بالایی دارند. و بیشتر در بوته ها و مناطق سنگلاخ نیز دیده می شود.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید