15:35 , 1401/7/27
کد خبر: 000016053
بازدید: 1282

عضو هیات مدیره جامعه تهیه کنندگان سینمای ایران مطرح کرد؛

دولت باید در خدمت هنر باشد نه حاکم بر هنر

کریمی تفرشی گفت: فیلم های سینمای هنر و تجربه فیلم هایی هستند ارزشمند و فاخر اما کم مخاطب.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، دکتر مهدی کریمی تفرشی، عضو هیات مدیره جامعه تهیه کنندگان سینمای ایران اظهار کرد: برخلاف تصور بسیاری که گمان می کنند سینمای هنر و تجربه در اصل سینمایی فرانسوی است، این سینما متعلق و مختص کشور فرانسه نیست و در بسیاری از کشورها و دولت ها توجه ویژه ای به این سینما دارند؛ چرا که رسالت این سینما صیانت از فرهنگ، هنر و تمدن فرهنگی یک کشور است.

وی افزود: دولت ها بودجه و تسهیلات خاصی برای این سینما و سینماگران این عرصه در نظر می گیرند. بسیاری از کشورها کنفدراسیونی ویژه برای سینمای هنر و تجربه تاسیس کرده اند که از حمایت های دولتی برخوردار است. در عین حال که سینمای هنر و تجربه معمولا از حمایت های دولتی ویژه ای برخوردار است اما این سینما یک سینمای دولتی نیست. این سینما در اغلب این کشورها سینمایی با ارزش هنری بالاست، تجاری نیست و تنها شعار مقابله با تهاجم فرهنگی را نمی دهد بلکه خود روش برای مقابله با تهاجم فرهنگی و ترسیم کننده چهره حقیقی هنر و فرهنگ آن سرزمین است.

کریمی تفرشی اذعان کرد: در کشور ما فیلم های ارزشمند هنری و فاخر که مخاطبان خاص خود را دارد همیشه مهجور و محکوم به نابودی بوده است. بسیاری از این فیلم های ارزشمند در گذشته به دلیل اینکه جذابیت های سرگرم کننده و بصری جذب مخاطب را نداشتند یا از چرخه اکران خارج می شدند و یا با سالن های خالی از مخاطب، یک شکست سنگین اقتصادی را متحمل می شدند و همین باعث می شد که ذوق و خلاقیت سینماگر در نطفه خفه شود.

دولت باید در خدمت هنر باشد

وی خاطر نشان کرد: حرکت مثبتی که دولت های گذشته در راستای نجات فیلم های هنری و فرهنگی با مخاطب خاص انجام دادند تاسیس گروه سینمایی هنر و تجربه بود. در این راستا سالن هایی به اکران فیلم های این گروه تخصیص داده شد و همین امر منجر به زنده شدن امید در دل سینماگران این حوزه، شکوفایی، ذوق، هنر، خلاقیت و شکل گیری فیلم ها متعدد در حوزه فرهنگ و هنر شد. اما نکته اساسی این است که دولت نباید بر هنر حاکمیت و رهبری داشته باشد بلکه دولت باید در خدمت هنر باشد.

عضو هیات مدیره جامعه تهیه کنندگان سینمای ایران در پایان گفت: اگر دریابیم که سینما چیزی فراتر از صنعت و تجارت است و اگر بعد انسانی و تفکرگرایانه سینما را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از یک جامعه درک کنیم و بر آن ارج نهیم، جایگاه سینما را به عنوان یک غذای فرهنگی برای جامعه می پذیریم. اگر دولت ها چنین نگاهی به سینما به ویژه سینمای هنر و تجربه داشته باشند. دیگر شاید هیچ سینماگری بیکار نماند. هیچ بحرانی در هیچ مقطعی نتواند باعث رکود سینما شود و ذوق و خلاقیت و اندیشه های نو جایگاه خود را در ارتقای سینما پیدا کند.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید