10:56 , 1401/9/9
کد خبر: 000016876
بازدید: 1255
دلیل  سوزن سوزن شدن بدن چیست/ چه کار باید کرد؟

بی حسی، سوزن سوزن شدن و گزگز که اغلب در انگشتان دست و پا، بازوها و اطراف سر دیده می شود، یک بیماری مزمن یا موقت است که در پزشکی به آن پارستزی می گویند

سوزن سوزن شدن بدن چیست؟

مشکل پارستزی یا سوزن سوزن شدن بدن موقت به دلیل فشار طولانی مدت روی اعصاب ایجاد می شود و با برداشتن فشار وارده، بی حسی و سوزن سوزن شدن در مدت کوتاهی از بین می رود. این وضعیت که معمولاً باعث ایجاد علائمی مانند بی حسی بازوی راست یا چپ و گزگز پا در نتیجه ماندن طولانی مدت در یک وضعیت می شود، نباید به عنوان یک مشکل جدی برای سلامتی در نظر گرفته شود.

با این حال، اگر در بازوی راست یا چپ، بی حسی در نوک انگشتان، سوزن سوزن شدن در صورت یا سر، بدون توجه به ماندن طولانی مدت در هر وضعیتی وجود داشته باشد، این نشان دهنده یک اختلال عصبی زمینه ای است.

بیشتر بخوانید:علل و علائم گزگز دست و پا+ نحوه درمان

علت سوزن سوزن شدن بدن چیست؟

احساس سوزن سوزن شدن در بدن به دلیل فشار و فشردگی روی اعصاب ایجاد می شود و بسیاری از عوامل می تواند منجر به آسیب عصبی و در نتیجه سوزن سوزن شدن شود.

شایع ترین مشکلات عصبی در میان علل سوزن سوزن شدن را می توان به نوروپاتی دیابتی، اعتیاد به الکل، تومورهای مغزی، بیماری ام اس، آنسفالیت، میلیت عرضی و سکته اشاره کرد. همه این اختلالات باعث آسیب عصبی در قسمت های خاصی از بدن می شود و در نتیجه مشکلاتی مانند گزگز، بی حسی، سوزن سوزن شدن و سوزش ایجاد می کند.

علل ارتوپدی نیز ممکن است منجر به آسیب عصبی در بدن و ایجاد پارستزی مرتبط با آن شود. آسیب عصبی اغلب در نتیجه صدمات عصبی، به ویژه در اثر تروما ایجاد می شود و این ممکن است علائمی بیشتر از سوزن سوزن شدن در بدن ایجاد کند. برخی از شکستگی‌های استخوان، پوکی استخوان، آسیب‌های گردن یا کمر، فتق دیسک‌های مهره‌ای، سندرم تونل کارپال و بیماری دژنراتیو دیسک را می‌توان به‌عنوان علل اصلی ارتوپدی سوزن سوزن شدن در بدن برشمرد.

می توان گفت برخی از اختلالات روانپزشکی باعث فشردگی اعصاب و فشار بر اعصاب در قسمت های مختلف بدن می شود. به طور خاص، تقریباً 80 درصد از بیماران حمله پانیک، قبل و در حین حملات، تحت فشار عصبی قرار می گیرند و این می تواند منجر به علائم هایی مانند بی حسی، گزگز، سوزن سوزن شدن و سوزش روی پوست شود.

از آنجایی که علائم مکرر سوزن سوزن شدن، گزگز و بی حسی باعث اختلال در زندگی روزمره افراد می شود، باید به طور موثر درمان شوند. مشکلات پارستزی (سوزن سوزن شدن) که به دلایل عصبی، ارتوپدی یا روانپزشکی رخ می دهد، مشکلات عصبی است که فقط باعث از دست دادن حس می شود و هیچ محدودیتی در حرکت ایجاد نمی کند. اگر محدودیت حرکتی به طور متناوب یا مداوم در ناحیه ای که احساس سوزن سوزن شدن وجود دارد رخ دهد، لازم است در اسرع وقت با پزشک مشورت شود و از موثرترین روش های درمانی استفاده شود.

5 تکنیک برای از بین بردن سوزن و سوزن موقت

راه ها و تکنیک های ساده می تواند برای از بین بردن سوزن سوزن شدن موقت کمک کند. در این مطلب 5 مرحله برای انجام آن آورده شده است.

  1. عامل فشار را بردارید

برداشتن عامل فشار از عصب آسیب دیده به آن اجازه می دهد تا به عملکرد طبیعی خود برگردد.

اعصاب اکسیژن را جذب می کنند، بنابراین تامین خون سالم مهم است. سعی کنید اندامی را که شما را آزار می دهد آزاد کنید و مطمئن شوید که هیچ چیزی آن را نگه نمی دارد یا به آن فشار وارد نمی کند. این ممکن است به معنای باز کردن پاهای خود یا اجتناب از تکیه دادن به یک بازو باشد.

  1. حرکت کنید

حرکت کردن می تواند گردش خون را بهبود بخشد و احساسات ناراحت کننده ای را که تجربه می کنید تسکین دهد.

  1. مشت های خود را گره کرده و باز کنید

اگر احساس سوزن سوزن روی دست‌هایتان حس می کنید می توانید مشت هایتان را باز و بسته کنید. این حرکت می تواند کمکی برای به جریان انداختن خون در اندام شما باشدو  اعصاب را راحت کند.

  1. انگشتان پا را تکان دهید

اگر احساس سوزن سوزن روی پاهای خود حس می کنید باید انگشتان پا را تکان دهید این می تواند جربان خون شما را به حرکت درآورد و به بهبود گردش خون کمک کند، که می تواند احساسات ناخوشایند را متوقف کند.

  1. سر خود را از پهلو به پهلو تکان دهید

اگر احساس سوزن سوزن روی بازوهای شما آزار دهنده می شود، تکان دادن آرام سر ممکن است به کاهش فشار در اطراف اعصاب گردن کمک کند. این می تواند به کاهش احساسات در بازوهای شما کمک کند.

چگونه از سوزن سوزن شدن بدن جلوگیری کنیم؟

روش های زیر ممکن است به جلوگیری از ایجاد حس سوزن سوزن شدن قبل از شروع کمک کند:

ماساژ

ماساژ می تواند تنش عضلانی را کاهش دهد و جریان خون بهتر را تشویق کند. برخی از افراد پس از دریافت ماساژ، بهبود علائم سوزن سوزن شدن بدن را گزارش می دهند.

مدیتیشن را امتحان کنید

تمرینات تنفس عمیق، که در طول جلسات یوگا یا مدیتیشن انجام می شود، می تواند به شما کمک کند تا آرامش داشته باشید و کمتر روی احساسات دردناک تمرکز کنید.

بهبود انعطاف پذیری شما همچنین ممکن است مانع از خواب رفتن اندام شما در موقعیت های خاص شود.

خنک بمانید

گرما گاهی اوقات می تواند احساسات سوزن سوزن شدن بدن را تقویت کرده و درد را تشدید کند. سعی کنید از دوش گرفتن یا حمام بسیار داغ خودداری کنید. اگر در هوای گرم بیرون می روید، به پوشیدن کلاه یا جلیقه خنک کننده فکر کنید.

کفش های خود را چک کنید

اگر احساس بی حسی، گزگز و سوزن سوزن شدن در پای خود دارید، ممکن است مشکل از کفش های نامناسب باشد. قرار دادن پای خود در یک کفش تنگ می تواند بر گردش خون و جریان عصبی تأثیر بگذارد.

مطمئن شوید که فضای کافی برای تکان دادن انگشتان پا دارید، به خصوص اگر زیاد می ایستید یا راه می روید.

به اندازه کافی بخوابید

کمبود خواب می تواند درک درد و سوزن سوزن شدن بدن را افزایش دهد. حتماً هر شب به اندازه کافی استراحت کنید.

چه زمانی برای سوزن سوزن شدن بدن باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سوزن‌ سوزن‌ شدن بدن شما شدید یا طولانی‌مدت هستند، به پزشک مراجعه کنید

سوزن سوزن شدن بدن معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. اما، اگر روش های خانگی را امتحان کرده اید و علائم شما شدید یا طولانی مدت است، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید