17:01 , 1402/3/20
کد خبر: 000026315
بازدید: 1316
دلیل اصلی سبقت تاریخی پرسپولیس از آبی‌ها

پرسپولیس در 8 سال گذشته از استقلال و دیگر تیم‌های مدعی فوتبال ایران در شرایطی سبقت گرفت که دلیل اصلی آن ثبات روی نیمکت بود.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایونا، رسیدن به موفقیت، فاکتورهای فراوانی دارد و «ثبات» یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های آن محسوب می‌شود و رعایت این رکن در اکثر مواقع به نتیجه منتج شده است. یک پروژه برای دست‌یابی به هدف مورد نظر، نیازمند زمان و صبر است و اگر خطر تغییر بالای سر یک مجموعه پرسه بزند، احتمال موفقیت تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. این ماجرا در فوتبال، نمود ملموسی دارد و بارها دیده‌ایم که تغییرات متوالی نتوانسته یک تیم را از بحران خارج کند و در طرف مقابل، میوه درخت ثبات، کامیابی برای خیلی از تیم‌ها بوده است. 

پرسپولیس در این سال‌ها موفق‌ترین تیم فوتبال ایران بوده است. آن‌ها از لیگ شانزدهم تا بیست‌ودوم و طی هفت فصل، 6 بار عنوان قهرمانی لیگ را به دست آوردند و این در حالی است که در 15 دوره نخست فقط 2 بار موفق به انجام این کار شده بودند. در طرف دیگر ماجرا رقیب سنتی آن‌ها یعنی استقلال، در 7 فصل گذشته فقط یک مرتبه بر بام فوتبال ایران ایستاده است. آبی‌پوشان در 15 دوره ابتدایی سه دفعه جام قهرمانی را به خود اختصاص داده بودند.

برانکو ماند و «استقلال» به «تغییر» اعتیاد پیدا کرد

بیایید مقایسه‌ای دقیق‌تر بین این 2 تیم داشته باشیم. از سال 1394 و از آغاز لیگ پانزدهم شروع می‌کنیم. برانکو که در چند هفته پایانی لیگ چهاردهم هدایت پرسپولیس را به عهده گرفته بود، در این تیم ماندنی شد اما استقلال پرویز مظلومی را به جای امیر قلعه‌نویی تبدیل به نفر اول فنی تیم کرده بود. در پایان این فصل پرسپولیس به خاطر تفاضل گل کم‌تر نسبت به استقلال خوزستان در جایگاه دوم قرار گرفت و استقلال در رده سوم ایستاد. واکنش 2 باشگاه متفاوت بود. پرسپولیسِ اوج‌گرفته به برانکو اعتماد کرد و آبی‌ها به یکی از سرمایه‌های جوان خود روی آوردند.

علیرضا منصوریان از ابتدای لیگ شانزدهم سکان‌دار استقلال شد. او یک فصل و هفت هفته سرمربی استقلال بود و در شرایطی نامساعد و در حالی که سکوها علیه‌اش بودند، تیم را ترک کرد. میک مک‌درموت برای یک مسابقه سرمربی آبی‌ها شد و سپس شاهد حضور وینفرد شفر آلمانی بودیم. او تا پایان هفته بیست‌وهفتم لیگ هجدهم نفر اول کادرفنی استقلال بود اما باخت به پدیده در مشهد و ناامید شدن آن‌ها برای رسیدن به عنوان قهرمانی باعث شد تا وینفرد جای خود را به کمک‌مربی جوانش فرهاد مجیدی بدهد. شماره هفت محبوب تا پایان فصل سرمربی استقلال در لیگ و لیگ قهرمانان آسیا باقی ماند.

در این سه فصل برانکو ایوانکوویچ روی نیمکت پرسپولیس شیرین‌ترین روزهای باشگاه را رقم زد. آن‌ها سه فصل متوالی قهرمان لیگ شدند و یک بار موفق به ثبت دبل شدند و تا فینال لیگ قهرمانان آسیا هم برای اولین مرتبه پیش‌روی کردند. با این وجود داستان مرد کروات و سرخ‌پوشان هم در پایان فصل مذکور خاتمه یافت.

یحیی ماند و «استقلال» در «تغییر» زمین‌گیر شد

از ابتدای لیگ نوزدهم روی نیمکت هر 2 تیم تغییراتی حاصل شد. آندره‌آ استراماچونی هدایت استقلال را به دست گرفت و گابریل کالدرون روی نیمکت پرسپولیس جلوس کرد. هیچ‌کدام تا پایان فصل دوام نیاوردند؛ با این تفاوت که استرا تا نیم‌فصل صبر نکرد و پس از پیروزی مقابل پدیده و شب قبل از بازی بعدی تیمش ایران را برای همیشه ترک کرد. در سوی مقابل پیرمرد آرژانتینی تا تعطیلات زمستانی، پست خود را ترک نکرد و تیمش را در بهترین وضعیت برای نفر بعدی گذاشت. استقلال سه هفته بدون سرمربی کارش را جلو برد و دوباره نوبت به فرهاد مجیدی رسید. در طرف دیگر، مدافع عنوان قهرمانی، یحیی گل‌محمدی را پس از حدود 7 فصل برگرداند.

از اواسط لیگ نوزدهم تا همین امروز دیگر نام سرمربی پرسپولیس تغییر نکرد و آن‌ها علی‌رغم از دست دادن عنوان قهرمانی در لیگ بیست‌ویکم و انتقاداتی که به سرمربی تیم شد، به ثبات ایمان داشتند و جواب گرفتند. یحیی و شاگردانش در لیگ بیست‌ودوم نه‌تنها در لیگ مقام قهرمانی را پس گرفتند، بلکه برای سومین دفعه در طول تاریخ خودشان موفق به ثبت دبل شدند. در اردوی استقلال اما هیچ چیز عوض نشد و بازهم تغییرات متوالی در راه بود.

پس از پایان لیگ نوزدهم و در لیگ قهرمانان آسیا، مجید نامجو مطلق برای چند بازی سرمربی استقلال شد و از ابتدای لیگ بیستم نوبت به دیگر پیشکسوت باشگاه یعنی محمود فکری رسید تا شانس سرمربی‌گری تیم محبوبش را به دست بیاورد. نتایج شماره 6 اسبق بد نبود اما نحوه بازی تیم او نتوانست هواداران را مجاب کند و فکری پس از حدود نیم‌فصل از کار برکنار شد تا برای سومین مقطع، فرهاد مجیدی روی کار بیاید. هفت مقدس آبی‌ها این‌بار در میانه راه، پستش را ترک نکرد و پس از پایان بیستمین دوره لیگ جدا نشد و در فصل بعدی عنوان قهرمانی لیگ را بعد از 9 سال به‌دست آورد. با این وجود کسب جام هم مجیدی را مجاب نکرد تا به فعالیت در استقلال ادامه دهد. او ایران را به مقصد امارات ترک کرد تا ریکاردو سا پینتو تبدیل به اولین سرمربی پرتغالی باشگاه شود.

ریکاردو یک فصل روی نیمکت استقلال نشست و در پایان و در حالی که موافقان و مخالفان قابل توجهی داشت، روی نیمکت آبی‌ها دوام نیاورد و حالا همه منتظر انتخاب سرمربی بعدی برای این تیم پایتخت‌نشین هستند. این اتفاق در شرایطی رخ داده که به نظر می‌رسد یحیی گل‌محمدی برای یک فصل دیگر به کار در پرسپولیس ادامه دهد و به رکورد برانکو روی نیمکت سرخ‌پوشان برسد.

استقلال، سه برابر پرسپولیس در هشت سال سرمربی داشته است

حالا بیایید مروری به آنچه گذشت داشته باشیم. پرسپولیس از ابتدای لیگ پانزدهم تا امروز و طی حدود 8 سال، تنها 3 سرمربی داشته است و در سوی مقابل استقلال بدون در نظر گرفتن سه هفته‌ای که سرمربی مشخصی در لیگ نوزدهم نداشت؛ 9 سرمربی مختلف داشته است. باید به این نکته توجه داشت که مک‌درموت و نامجومطلق، تعداد حضورشان بسیار کم بود اما مجیدی در سه بازه زمانی مختلف پست سرمربیگری را در اختیار داشت. تعداد تغییرهای ایجادشده استقلال در این سال‌ها دورقمی شد تا «ثبات» کلید مفقوده نیمکت آن‌ها باشد. برانکو در شرایطی با چهار سال و 2 ماه حضور، رکورددار سرمربی‌گری در این بازه زمانی برای پرسپولیس به حساب می‌آید که در اردوی استقلال این رکورد در اختیار فرهاد مجیدی است که حدود یک سال و چهار ماه به صورت مداوم در این تیم در قامت سرمربی فعالیت کرد.

حال باید دید و به انتظار نشست که سرمربی بعدی استقلال چه کسی خواهد بود و شخص مورد نظر قرار است حضوری کوتاه‌مدت داشته باشد یا این‌بار آبی‌ها می‌خواهند فرمول رقیب دیرباز را پیاده کند و به انتخاب خود زمان بدهد.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان دویدن در بدنسازی

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید