04:27 , 1401/5/19
کد خبر: 000014772
بازدید: 3324
درگذشت فخرالدین بازیگر ترکیه

جونیت آرکین با نام واقعی فخرالدین، هنرپیشه معروف و محبوب اهل ترکیه است.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، جونیت آرکین با نام واقعی فخرالدین، متولد ۸ سپتامبر ۱۹۳۷ در اسکی‌شهیر و یک هنرپیشه اهل ترکیه است.

او در روستای کاراچای متصل به مرکز اسکی شهیر به دنیا آمد. پدر او حاجی یاکوب است که در جنگ استقلال شرکت کرد. او اصالتاً اهل نوگای است. او تحصیلات دبیرستان خود را در دبیرستان آتاتورک اسکی شهیر به پایان رساند و در سال 1961 از دانشکده پزشکی استانبول فارغ التحصیل شد.

ورود فخرالدین به حرفه سینما

زمانی که او به عنوان افسر ذخیره در زادگاهش اسکی شهیر مشغول به انجام خدمت سربازی بود، در جریان فیلمبرداری فیلم Shafak Bekçileri (1963)  با بازی گوکسل آرسوی، توجه کارگردان Halit Refiğ را به خود جلب کرد. پس از پایان خدمت سربازی به عنوان پزشک در آدانا و اطراف آن مشغول به کار شد. او در سال ۱۳۴۲ در مسابقه مجله آرتیست برنده جایزه اول شد. فخرالدین که مدتی به دنبال کار بود، با پیشنهاد Halit Refiğ در سال 1963 بازی در سینما را آغاز کرد و در مدت 2 سال حداقل 30 فیلم ساخت.

صحنه مبارزه در فینال فیلم Gurbet Kuşları در سال 1964 نقطه شکستی در حرفه فخرالدین بود. پس از مدتی بازی در شخصیت های جوان احساسی-عاشقانه، دوباره با پیشنهاد هالیت رفیغ به فیلم های اکشن روی آورد. او به مدت شش ماه در سیرک مدرانو که در این دوره به استانبول آمده بود، تمرینات آکروباتیک را گذراند. او با انتقال آموخته هایش به سینمای ترکیه در سریال های Malkoçoğlu و Battalgazi سبکی منحصر به فرد را به سینمای ترکیه آورد. او خیلی زود به محبوب ترین بازیگر فیلم های آوانگارد تبدیل شد. اگرچه او زندگی سینمایی خود را که با فیلم های جوان عاشقانه آغاز کرد، با فیلم های انیمیشن ادامه داد، اما تقریباً هر شخصیتی به این نقش جان بخشید. او در طول زندگی حرفه ای خود فیلم هایی در ژانرهای مختلف از وسترن گرفته تا کمدی، از فیلم های ماجراجویی تا فیلم های اجتماعی ساخت. به خصوص فیلم های Maden (1978) و Citizen Rıza (1979) جایگاه ویژه ای در کارنامه فخرالدین دارند.

Cüneyt Arkın şaşkınlığını gizleyemedi: Biz sette soğan ekmek yerdik, ben  böyle bir şey görmedim - Yeni Şafak

در دوره 12 مارس، در چهارمین جشنواره فیلم گلدن طلا (1972)، اگرچه یلماز گونی برای بازی در فیلم بابا در اولین رای گیری هیئت داوران به عنوان بهترین بازیگر مرد انتخاب شد، اما بعداً با فشارهای سیاسی برای یلماز جایگزین شد. گونی که با بازی در فیلم Yaralı Kurt در رای اول دوم شد و فخرالدین به عنوان بهترین بازیگر مرد انتخاب شد. فخرالدین در واکنش به این تصمیم، جایزه را رد کرد.

فخرالدین تسلط کامل بر اسب سواری و کاراته داشت و علاوه بر بازیگری به ارائه برنامه های تلویزیونی و نوشتن ستون سلامت برای روزنامه ها البته در مدت زمانی کوتاه، فعالیت داشت. در سال 2009 به دلیل فشردگی عصب در ستون فقراتش حدود سه ماه در بیمارستان بستری شد.

زندگی خصوصی فخرالدین

فخرالدین اولین ازدواج خود را در سال 1964 با گولر موکان، پزشکی مانند خودش انجام داد. در سال 1966 دختر آنها فیلیز به دنیا آمد. فخرالدین که یک سال پس از طلاقش در سال 1968 با بتول (Işıl) Cüreklibatur ازدواج کرد، از این ازدواج دو فرزند به نام‌های Kaan و Murat  دارد. فخرالدین که مدتی به دلیل اعتیاد به الکل معالجه شده بود، کنفرانس های متعددی در مورد الکل، مواد مخدر و مشکلات جوانان برگزار کرد و گواهی های قدردانی و جوایز افتخار دریافت کرد.

Cüneyt Arkın neden öldü? Cüneyt Arkın kaç yaşında, hastalığı ne?

زندگی سیاسی فخرالدین

فخرالدین، که به هویت ملی گرای ترکی خود معروف است، پیشنهادی از سوی مسعود یلماز برای کاندیدایی معاون اسکی شهیر از حزب مادر وطن در انتخابات عمومی سال 2002 دریافت کرد. وی در سال های بعد با شرکت در کمپین «ما در دولت حزب کارگر آماده وظیفه هستیم» که از طرف حزب کارگر و با حضور جمعی از دانشمندان، فرهیختگان و هنرمندان تشکیل شده بود، در صحنه سیاسی نامی برای خود دست و پا کرد .

Cüneyt Arkın kimdir, Cüneyt Arkın'ın ölüm nedeni?

جوایز و افتخارات فخرالدین

1963 "جایزه اول" 1963 مجله هنرمند، برنده مسابقه هنرمندان

1969 "جایزه بهترین بازیگر مرد"، (همانطور که مردم زندگی می کنند) 1969 جشنواره فیلم نارنجی طلایی آنتالیا برنده شد

1972 "جایزه بهترین بازیگر مرد" برنده جشنواره فیلم غوزه طلایی آدانا در سال 1972 با (گرگ زخمی) شد.

1976 "جایزه بهترین بازیگر مرد" (The Undefeated) برنده جشنواره فیلم نارنجی طلایی آنتالیا در سال 1976 شد.

1999 "جایزه افتخار مادام العمر" 1999 جشنواره فیلم نارنجی طلایی آنتالیا برنده شد

2013 "جایزه مادام العمر حرفه و افتخار" برنده توسط بنیاد زندگی بدون مانع

2013 "جایزه افتخار مادام العمر" برنده هجدهمین جایزه بازیگر تئاتر و سینما صدری آلیشیک شد.

جایزه بزرگ فرهنگ و هنر 2013 برنده جایزه بزرگ فرهنگ و هنر 2013

Cüneyt Arkın kimdir, kaç yaşındaydı? Cüneyt Arkın neden öldü, öldü mü?  Cüneyt Arkın (Fahrettin Cüreklibatır)'ın biyografisi

درگذشت فخرالدین

فخرالدین در 28 ژوئن 2022 در سن 84 سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت. مراسمی در 30 ژوئن 2022 پس از مراسم یادبود آتاتورک در مرکز فرهنگی آتاتورک برگزار شد. پس از پایان مراسم، جسد فخرالدین پس از اقامه نماز میت در مسجد Teşvikiye در قبرستان Zincirlikuyu به خاک سپرده شد.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید