04:38 , 1401/5/26
کد خبر: 000014818
بازدید: 1771
درمان سه سوته دندان درد

بهداشت دهان و دندان، یکی از عناصر ضروری برای یک زندگی سالم است. زمانی که بهداشت دهان و دندان رعایت نشود، بسیاری از بیماری ها به خصوص بیماری های دندانی ممکن است رخ دهد. شایع ترین علامت بیماری های دندان و لثه در انسان درد دندان است.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، بهداشت دهان و دندان؛ یکی از عناصر ضروری برای یک زندگی سالم است. زمانی که بهداشت دهان و دندان رعایت نشود، بسیاری از بیماری ها به خصوص بیماری های دندانی ممکن است رخ دهد. شایع ترین علامت بیماری های دندان و لثه در انسان درد دندان است. 

دندان درد؛ یک مشکل جدی برای سلامتی است که می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. علل زمینه ای دندان درد ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برای تسکین دندان درد باید علت زمینه ای بررسی و روش درمانی مناسب تعیین شود. اگر دندان درد درمان نشود، می تواند منجر به از دست دادن دندان شود.

دندان درد چیست؟

دندان درد را می توان به عنوان درد تیز و مبهم در داخل یا اطراف دندان احساس کرد. دندان درد ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شود یا هنگام خوردن یا نوشیدن احساس شود. عفونت دندان، دندان پوسیده، بیماری لثه و حساسیت دندان از شایع ترین علل دندان درد هستند. درد گاهی اوقات می‌تواند در ناحیه دیگری باشد و به فک نیز سرایت کند.

چه چیزی باعث دندان درد می شود؟

دندان درد عارضه ای است که در اثر التهاب قسمت میانی دندان به نام پالپ ایجاد می شود. پالپ حاوی انتهای عصبی است که به درد بسیار حساس است. به همین دلیل، دندان درد در التهاب پالپ که پالپیت نیز نامیده می شود، بسیار شایع است. در برخی موارد، درد ناشی از فک نیز می تواند به صورت دندان درد احساس شود. 

Diş ağrısı nasıl geçer? Gece şiddetli diş ağrısını ilaçsız geçirme yolları  - Haber 7 SAĞLIK

علل اصلی دندان درد 

بیماری های لثه: بیماری های لثه که در نتیجه التهاب لثه رخ می دهد، علائمی مانند قرمزی و دندان درد را نشان می دهد 

پوسیدگی دندان: ایجاد پوسیدگی در دندان; در نتیجه سایش و ایجاد شکاف در سطح خارجی دندان به نام مینا دیده می شود. پلاکی که روی مینای دندان ایجاد می شود بیشتر به دلیل عادات غذایی شکسته می شود. این باعث تشکیل پوسیدگی می شود. پوسیدگی می تواند باعث درد دندان شود.

دندان های حساس: در مواردی که مینای دندان ساییده می شود، لایه میانی دندان که عاج نام دارد نمایان می شود. انتهای عصبی زیادی در این لایه وجود دارد. این امر باعث ایجاد حساسیت در انتهای عصبی در هنگام مصرف غذا و نوشیدنی سرد یا گرم می شود. این حساسیت در برخی موارد می تواند باعث دندان درد نیز شود.

 دندان قروچه: دندان قروچه که به عنوان دندان قروچه یا قروچه در هنگام خواب نیز شناخته می شود، می تواند باعث دندان درد شود. فشردن دندان‌ها می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد و حتی باعث ترک‌خوردگی دندان شود.

Diş gıcırdatmaya 15 dakikada çözüm - Sağlık Haberleri

از دیگر دلایل دندان درد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دندان های ترک خورده

آبسه دندان

دندان نهفته

سردردهای خاص مانند میگرن

مشکلات در مفاصل یا عضلات بین فک و جمجمه

علائم دندان درد چیست؟

دندان درد به شدت در ناحیه دندان ها و فک احساس می شود. با این حال، در برخی موارد، دندان درد ممکن است در برابر محرک های گرم یا سرد نیز ایجاد شود. در عین حال، دندان درد می تواند به گونه و گوش گسترش یابد. 

درد ضربان دار دندان - دلایل و نحوه درمان آن - کلینیک دندانپزشکی سبز

سایر علائم دندان درد

خونریزی یا ترشح در اطراف دندان یا لثه

تورم در اطراف دندان یا در ناحیه فک

بوی بد دهان

آتش

تورم غدد لنفاوی

دندان درد چگونه درمان می شود؟

برای درمان دندان درد ابتدا باید علت زمینه ای به طور دقیق مشخص شود. برای این کار، ممکن است پزشک از شما بخواهد که آزمایشاتی را انجام دهید. پس از بررسی سابقه پزشکی، معاینه فیزیکی و ارزیابی آزمایشات مورد نظر، در صورت وجود، دندان درد با روش درمانی مناسب قابل تسکین است. اگر پزشک شما لازم بداند، پر کردن، کشیدن دندان یا سایر عملیات ها را می توان انجام داد. با این حال، در مواردی که چنین روش‌های درمانی نتیجه‌ای نداشته باشد، از روش‌هایی مانند درمان ریشه یا روکش تاج استفاده می‌شود. اگر در دندان ها یا لثه های خود عفونت دارید، پزشک ممکن است مصرف آنتی بیوتیک را توصیه کند.

چند درمان خانگی برای تسکین دندان درد 

چند درمان خانگی برای تسکین دندان درد وجود دارد. البته باید توجه داشت که اینها راه حل های موقتی هستند. در صورت داشتن دندان درد طولانی مدت توصیه می شود با دندانپزشک مشورت کنید.

روش هایی که برای دندان درد مفید است و می توانید خودتان در منزل از آنها استفاده کنید 

غرغره آب نمک برای درمان دندان درد

آب نمک یک ضد عفونی کننده طبیعی است. بنابراین غرغره کردن با آب نمک به از بین بردن باقی مانده های غذایی که بین دندان ها جمع می شود کمک می کند. آب نمک همچنین می تواند التهاب دندان را تسکین دهد و زخم های دهان را التیام بخشد.

آب نمک چگونه از پوسیدگی دندان جلوگیری میکند؟

استفاده از کمپرس سرد برای درمان دندان درد

 یکی از راه های تسکین موقت دندان درد استفاده از کمپرس سرد در ناحیه ای است که درد احساس می شود. کمپرس سرد باعث باریک شدن رگ های خونی در ناحیه می شود. 

استفاده از سیر برای درمان دندان درد

سیر که یک آنتی بیوتیک طبیعی است نیز می تواند برای تسکین درد استفاده شود. برای این کار، پس از له کردن سیر به صورت خمیر، می توانید آن را به محل درد بمالید یا آن را بجوید.

استفاده از سیر برای درمان دندان درد

درمان دندان درد با دارچین

دارچین یک ادویه بی نظیر است که برای بسیاری از دمنوش ها و غذاهای ایرانی استفاده می شود. اما شاید باور نکنید که این ادویه بی نظیر می تواند معجزه ای باشد برای دندان درد های شما. از آنجایی که دارچین خواص درمانی بسیاری دارد به شما توصیه می منیم زمانی که به دندان درد دچار شده و توانایی مراجعه به پزشک متخصص را ندارید برای تسکین درد خود از دارچین استفاده کنید.

به این صورت که یک قاشق از پودر دارچین را با مقداری عسل ترکیب کرده و روی نقطه دردناک قرار دهید.

استفاده از روغن میخک برای درمان دندان درد

 میخک حاوی اوژنول بوده که یک ضد عفونی کننده طبیعی است. بنابراین می توان از روغن میخک برای تسکین دندان درد استفاده کرد. می توانید با اضافه کردن یک قطره روغن میخک به یک کاسه کوچک آب غرغره کنید یا می توانید روغن میخک را روی یک توپ پنبه ای بریزید و آن را به محل درد بمالید.

روغن میخک - طلای طبیعت

 استفاده از آویشن برای درمان دندان درد

آویشن نیز مانند میخک و سیر یک آنتی اکسیدان قوی است. همچنین به تسکین دندان درد کمک می کند. می توانید چند قطره روغن آویشن را با آب رقیق کرده و به محل درد بمالید.

درمان دندان درد با آبغوره

برای درمان دندان درد روش های درمانی خانگی و پزشکی بسیاری وجود دارد که یکی از درمان های عجیب دندان درد با آبغوره است. تا حد امکان از درمان دندان درد با آبغوره پرهیز کنید. اما در درمان دندان درد با آبغوره این امکان وجود دارد که به دلیل اسیدی بودن بتواند درد ناشی از دندان را تسکین دهد.

طرز تهیه آبغوره | خواص آبغوره | مضرات آبغوره - زرین بانو

درمان دندان درد با دود

یکی دیگر از روش های درمانی جالب دندان درد درمان با دود است که در گذشته  برای کاهش و تسکین درد ناشی از دندان استفاده می شده است. تا حد امکان برای درمان درد دندان از دود استفاده نکنید چراکه ممکن است خطرات ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد و این روش درمانی توصیه نمی شود.

توجه*** لازم به ذکر است که تمامی این روش ها درمانی نیستند و فقط به تسکین موقت درد کمک می کنند. بنابراین برای دندان دردهای مداوم باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

درمان دندان درد عصبی در خانه

 از جمله عواملی است که مستقیما باعث دندان درد نمی شود اما می تواند نقش موثری در ایجاد دندان در دهای عصبی داشته باشد. به منظور جلوگیری همچنین درمان دندان درد های عصبی که ریشه آن عمدتا اضطراب است باید به یک پزشک متخصص برای درمان اضطراب مراجعه کنید.

اگر برای درمان اضطراب توانایی مراجعه به پزشک را ندارید برای درمان دندان دردهای عصبی در خانه  میتوانید از عواملی که موجب بروز اضطراب می شود تا حد امکان دوری کنید. نوشیدن یک دمنوش آرامش بخش یا تمرینات تنفسی در خانه نیز میتواند گزینه های موثری برای درمان دندان درد عصبی در خانه باشد.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید