12:00 , 1401/9/13
کد خبر: 000016940
بازدید: 1359
درمان سریع کبودی زیر چشم/ روش های خانگی و درمان پزشکی

کبودی زیر چشم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد مانند ژنتیکی، بی خوابی و استرس. شما می توانید اقدامات ساده ای را برای این عارضه انجام دهید.

برای کبودی زیر چشم چه کار کنیم؟

وقتی به آینه نگاه می کنیم، متوجه سیاهی زیر چشم می شویم. پرواز طولانی، داشتن یک هفته پر استرس یا داشتن یک شب بی خوابی از دلایل اصلی سیاهی زیر چشم هستند. این نه تنها ما را خسته نشان می دهد، بلکه می تواند نشانه استرس شدید، رژیم غذایی نامناسب یا حتی فرسودگی شغلی باشد.

دلایل کبودی زیر چشم چیست؟

دایره هایی به نام کبودی زیر چشم ممکن است بسته به رنگ پوست به رنگ بنفش، آبی، قهوه ای و سیاه ظاهر شوند. برخلاف تصور رایج، بی خوابی دلیل اصلی سیاهی زیر چشم نیست. هایپرپیگمانتاسیون واضح ترین علت در نظر گرفته می شود. هایپرپیگمانتاسیون می تواند ناشی از عوامل ژنتیکی و همچنین عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن و خواب ناکافی باشد. رگ های خونی منقبض که باعث افزایش رنگدانه یا نازک شدن پوست زیر چشم می شود، اطراف چشم تیره تر به نظر می رسد. مردم به ویژه در آسیا و آفریقا مستعد ابتلا به هیپرپیگمانتاسیون هستند. زیرا از نظر ژنتیکی مشخص است که هنگام نگاه کردن به ساختار پوست، ناحیه زیر چشم نازک است. این باعث می شود سیاهرگ ها برجسته تر شده و ناحیه زیر چشم تیره تر به نظر برسد.

شایع ترین علل سیاهی زیر چشم را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

  1. هایپرپیگمانتاسیون
  2. آلرژی
  3. درماتیت آتوپیک (اگزما)
  4. درماتیت تماسی
  5. خواب ناکافی یا عادات خواب ناسالم
  6. خستگی و فرسودگی
  7. تب یونجه (رینیت آلرژیک)
  8. ژن ها
  9. بی نظمی رنگ پوست
  10. مالش و خارش چشم
  11. قرار گرفتن در معرض نور خورشید (هیپرپیگمانتاسیون در نتیجه تولید مثل رنگدانه ملانین رخ می دهد که با قرار گرفتن بیشتر در معرض نور خورشید به پوست رنگ می دهد)
  12. تغییرات پوست با افزایش سن (کاهش بافت چربی اطراف چشم و نازک شدن پوست زیر چشم)
  13. کمبود آهن
  14. سیگار
  15. اختلالات تیروئید
  16. کم آبی (از دست دادن مایعات از بدن)
  17. احتقان سینوس
  18. قطره چشمی که برای گلوکوم استفاده می شود

چه کسانی دچار کبودی زیر چشم می شوند؟

با افزایش سن، از بین رفتن بافت چربی رخ می دهد و پوست اطراف چشم بررسی می شود. این تغییر باعث می شود سیاهی زیر چشم در افراد مسن بیشتر نمایان شود. ممکن است گودال زیر چشم وجود داشته باشد. اینها همچنین می توانند زیر چشم را تیره تر نشان دهند. کبودی زیر چشم در افراد مسن بیشتر دیده می شود.

کبودی زیر چشم در افرادی که رنگ پوست سفید ندارند بیشتر دیده می شود. افرادی که پوست تیره دارند بیشتر کبودی زیر چشم دارند.

اشتباه نیست اگر بگوییم عوامل ژنتیکی تعیین کننده هستند. اگر یک فرد در خانواده مبتلا به کبودی زیر چشم باشد این مورد میتواند در سایر اعضای خانواده نیز  مشاهده شود.

چه چیزی برای کبودی زیر چشم مفید است؟

"چگونه کبودی زیر چشم را از بین ببریم؟" در اینجا مواردی برای رفع کبودی چشم در خانه آورده شده است.

خواب کافی داشته باشید

علت سیاهی زیر چشم ممکن است خواب ناسالم و ناکافی باشد. کیفیت خواب شما برای سیاهی زیر چشم تعیین کننده است. برداشتن بالش های اضافی که زیر سر خود قرار می دهید می تواند به کاهش کبودی و تورم زیر چشم کمک کند. سعی کنید به پشت بخوابید.

خیار

خیار می تواند برای چشم های خسته شما مفید باشد و در کاهش تورم موثر باشد. می توانید خیار را برش بزنید و روی پلک های خود بگذارید. با آب زیاد و ویتامین C موجود در خیار می توان پوست را تغذیه و مرطوب کرد. علاوه بر این، ماده سیلیس موجود در خیار جایگاه مهمی برای بافت های سالم دارد.

از گلاب استفاده کنید

گلاب پوست های خسته را تسکین و جوان می کند. روی دیسک پنبه ای که برای آرایش استفاده می کنید، چند قطره گلاب بریزید. چشمان خود را ببندید و پدهای پنبه ای را روی پلک های خود قرار دهید. می توانید این را به مدت 15 دقیقه، 2 بار در روز اعمال کنید.

یک کمپرس سرد درست کنید

استفاده سرد می تواند با انقباض رگ های خونی به کاهش سیاهی زیر چشم کمک کند.

با چای کیسه ای چشمان خود را آرام کنید

چای کیسه ای که هنگام دم کردن چای استفاده می کنید می تواند در کاهش تورم و ایجاد رنگ سیاهی دور چشم موثر باشد. زیرا کافئین موجود در چای خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و گردش خون را تسریع می کند. می توانید چای کیسه ای را قبل از گذاشتن روی پلک در یخچال قرار دهید. می توانید از چای سبز یا سیاه برای کیسه هایی استفاده کنید که می توانند اثر خنک کنندگی داشته باشند.

ماساژ دادن

گردش خون ضعیف در اطراف چشم باعث سیاهی زیر چشم می شود. می توانید گردش خون را با یک ماساژ سبک دور چشم تسریع کنید.

از محصولات پوستی حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنید

می توانید کرم صورت و سایر محصولات حاوی آنتی اکسیدان را انتخاب کنید. ویتامین های C و E آنتی اکسیدانی هستند که می توانند به درمان سیاهی زیر چشم کمک کنند.

آرایش

آرایش می تواند به طور موقت حلقه های زیر چشم را بپوشاند. مراقب باشید از محصولاتی با مواد طبیعی در آرایش زیر چشم خود استفاده کنید.

غذای سالم بخورید

هیچ غذای معجزه آسایی برای از بین بردن سیاهی زیر چشم وجود ندارد. اما داشتن یک رژیم غذایی ضد التهابی که شامل غلات سالم، پروتئین های بدون چربی، چربی های سالم، میوه ها و سبزیجات تازه است می تواند تفاوت قابل توجهی در سلامت پوست از جمله زیر چشم ایجاد کند. همچنین گوجه فرنگی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید که حاوی آنتی اکسیدان لیکوپن است که گردش خون را افزایش می دهد و از رگ ها محافظت می کند. میوه ها و سبزیجاتی مانند بلوبری، هندوانه، پرتقال و چغندر را در رژیم غذایی خود بگنجانید. هرگز از نوشیدن آب زیاد غافل نشوید.

صورت خود را به درستی بشویید

صورت خود را به طور مرتب با آب گرم و نه داغ بشویید. آب داغ یک اثر التهابی ایجاد می کند و باعث قرمزی و تورم چشمان شما می شود.

چگونه کبودی زیر چشم را درمان کنیم؟

اگر در خانه به نتیجه نرسیدید، می توانید با یک متخصص پوست مشورت کنید. درمان طبی کبودی زیر چشم تحت نظر پزشک به شرح زیر است:

کرم های موضعی: کرم های سفید کننده می توانند به کاهش هایپرپیگمانتاسیون کمک کنند. از کرم های حاوی هیدروکینون و ترتینوئین یا هر دو استفاده کنید. برای نتیجه گرفتن از کرم های کبودی زیر چشم ممکن است حداقل 3 ماه از آنها استفاده کنید. به جای پماد روغنی برای محصولاتی که برای دور چشم استفاده می شود، بهتر است مدل کرم را انتخاب کنید.

اسید کوجیک: گفته می شود که اسید کوجیک به دست آمده از دو نوع قارچ در سیاهی زیر چشم موثر است. با این حال، اسید کوجیک می تواند باعث درماتیت تماسی و بثورات پوستی شود.

آزلائیک اسید: آزلائیک اسید محصولی است که در درمان هایپرپیگمانتاسیون استفاده می شود. برای استفاده طولانی مدت مناسب است.

ویتامین C موضعی: طبق مطالعات، استفاده از لوسیون حاوی ویتامین C برای بیش از 6 ماه در کاهش سیاهی زیر چشم مفید بوده است.

لایه برداری شیمیایی: روش لایه برداری شیمیایی با استفاده از اسیدهای آلفا هیدروکسی مانند اسید گلیکولیک می تواند به میزان قابل توجهی از هایپرپیگمانتاسیون زیر چشم کاهش دهد. افراد می توانند از یک کرم موضعی همراه با لایه برداری شیمیایی استفاده کنند تا تفاوت واضح تری ایجاد کنند.

لیزر: کاربردهای مختلف لیزر روش هایی هستند که برای از بین بردن این سیاهی دور چشم استفاده می شوند. لیزر درمانی تهاجمی می تواند خطر ایجاد اسکار و سایر عوارض جانبی احتمالی را کاهش دهد.

پرکردن: اگر سیاهی زیر چشم به دلیل نازک شدن پوست و از بین رفتن بافت چربی ایجاد شود، روش های پرکردن را می توان ترجیح داد. پرکننده های حاوی پلاسمای غنی از پلاکت یا ژل اسید هیالورونیک را می توان زیر چشم ها اعمال کرد.

جراحی: از آنجایی که ناحیه زیر چشم حساس است، کاربردهای جراحی همیشه موضوع بحث بوده است. با این حال درمان های مختلف جراحی برای ناحیه چشم توسط پزشک متخصص قابل انجام است.

بیشتر بخوانید: تیرگی و سیاهی زیر چشم چگونه از بین می رود؟

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید