16:06 , 1401/8/11
کد خبر: 000016340
بازدید: 1367
درمان خانگی و فوری آبریزش بینی در سه شماره

وقت آن رسیده است که به جای دارو درمانی از روش های خانگی برای درمان آبریزش بینی استفاده کنید زیرا جلوگیری و درمان آبریزش بینی با روش های گیاهی، خانگی و بدون مواد شیمیایی آسان تر از آن چیزی است که فکر می کنید.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، آبریزش بینی بیماری است که برای همه اتفاق می افتد و اگرچه بیشتر یک مشکل فصلی است، اما زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار می دهد و در صورت عدم درمان می تواند به بیماری های جدی تری مانند سرفه و تب تبدیل شود.

درمان آبریزش بینی به روش خانگی

آبریزش بینی افزایش تولید یا ترشح مخاط در بینی است. کاهش دمای محیط از جمله شرایطی است که ممکن است منجر به سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی و آبریزش بینی شود. برای از بین بردن این وضعیت، افزایش مصرف مایعات و استراحت بسیار مهم است. در عین حال شاید بتوان با درمان دارویی یا درمان خانگی آبریزش بینی را کاهش داد.

چه چیزی باعث آبریزش بینی می شود؟

 آبریزش بینی علل متفاوتی دارد که در زیر اصلی ترین علل آبریزش بینی آورده شده است:

آلرژی

آلرژی از علل شایع آبریزش بینی است. آلرژن ها مانند گرد و غبار، گرده و شوره حیوانات می توانند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شوند. آلرژی؛ ممکن است علائمی مانند سردرد، عطسه، گلودرد ایجاد کند. آلرژن های استنشاقی می توانند ناحیه بینی را تحریک کرده و تولید مخاط را افزایش دهند. در آلرژی هایی مانند آلرژی مایت خانگی، قرار گرفتن در معرض یک ماده محرک در طول شب می تواند باعث آبریزش بینی در صبح شود.

سرماخوردگی

سرماخوردگی، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، می تواند باعث التهاب غشای مخاطی در بینی و در نتیجه افزایش تولید مخاط شود. سرماخوردگی می تواند باعث احتقان بینی و همچنین آبریزش بینی شود. سرفه، گلودرد، خستگی؛ از جمله علائم آنفولانزا هستند.

سینوزیت

سینوزیت در نتیجه التهاب سینوس ها در ناحیه بینی رخ می دهد. این التهاب همچنین باعث افزایش تولید مخاط در بینی می شود. علاوه بر آبریزش بینی، سینوزیت می تواند علائمی مانند سردرد، احتقان بینی و درد در ناحیه صورت ایجاد کند.

انحراف سپتوم

وضعیتی که در آن دیواره در مجرای بینی تغییر می کند و منحنی می ماند، انحراف تیغه بینی نامیده می شود. انحراف سپتوم ممکن است مادرزادی باشد یا ممکن است در نتیجه تروما رخ دهد. این می تواند منجر به عفونت های مکرر در سینوس ها، التهاب مجاری بینی و در نتیجه افزایش تولید مخاط شود. انحراف سپتوم یکی از علل ترشحات یک طرفه بینی است.

آنفولانزا

آنفلوانزای ناشی از عفونت ویروس آنفولانزا می تواند باعث التهاب غشای مخاطی بینی شود. آنفولانزا علاوه بر آبریزش بینی می تواند علائمی مانند تب، درد عضلانی، لرز، سردرد، احتقان بینی و خستگی را نیز ایجاد کند.

برخی از داروها

برخی از داروها ممکن است پس از استفاده باعث تولید موکوس شوند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و آسپرین، داروهای ضد افسردگی، آرام بخش ها و برخی از عواملی که در درمان فشار خون استفاده می شوند را می توان فهرست کرد.

رینیت غیر آلرژیک

رینیت غیر آلرژیک، همچنین به عنوان رینیت وازوموتور شناخته می شود، وضعیتی است که می تواند باعث التهاب در ناحیه بینی شود. این بیماری می تواند تب یونجه را با عطسه و آبریزش بینی تقلید کند. برخلاف تب یونجه، شرایطی که باعث ایجاد علائم در این بیماری می شوند، علل آلرژیک نیستند. برخی داروها، تغییرات دما و نور شدید خورشید می توانند باعث ایجاد رینیت غیر آلرژیک شوند.

تغییرات هورمونی

عدم تعادل هورمونی می تواند باعث التهاب و بزرگ شدن عروق بینی شود. این می تواند باعث مشکل آبریزش بینی شود. آبریزش بینی به دلیل تغییرات هورمونی معمولاً در افرادی رخ می دهد که در سن بلوغ هستند، از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند یا از درمان های جایگزین هورمونی استفاده می کنند.

هوای خشک

هوای خشک می تواند نه تنها پوست بلکه مجرای بینی را نیز خشک کند. این خشک شدن با برهم زدن تعادل مایعات در بینی باعث التهاب می شود. التهاب می تواند باعث آبریزش بینی شود.

پولیپ بینی

پولیپ بینی ساختارهای خوش خیمی هستند که در اثر التهاب غشای مخاطی بینی ایجاد می شوند. التهاب غشای مخاطی می تواند باعث آبریزش بینی و ترشحات پس از بینی شود. در افراد مبتلا به پولیپ بینی، علائمی مانند از دست دادن بویایی، خروپف و سردرد نیز ممکن است در جدول بیماری گنجانده شود.

استفاده بیش از حد از اسپری بینی

اسپری های بینی برای حمایت از تنفس بینی استفاده می شود. با این حال، استفاده بیش از حد از این اسپری ها می تواند با ایجاد اثر برگشتی، التهاب و ترشحات بینی را افزایش دهد.

ویروس سنسیشیال تنفسی 

ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) ویروسی است که مجاری تنفسی را آلوده کرده و علائمی شبیه آنفولانزا ایجاد می کند. عفونت RSV باعث ایجاد علائمی مانند آبریزش دائمی بینی، سرفه خشک، احتقان بینی، تب، گلودرد، سردرد می شود.

غذاهای ادویه دار

غذاهای تند می توانند با تحریک بیش از حد اعصاب سینوس ها باعث آبریزش بینی شوند. غشای مخاطی ادویه را به عنوان یک محرک درک می کند در نتیجه تولید مخاط افزایش پیدا می کند تا ادویه تحریک کننده از مجرای بینی پاک شود. این امر باعث آبریزش دائمی بینی نمی شود و ترشحات آن مدت کوتاهی پس از مصرف غذای تند پایان می یابد.

دود

از آنجایی که دود یک محرک است، باعث تولید بیش از حد مخاط در غشای مخاطی بینی می شود. این می تواند هنگام راه رفتن در یک منطقه دودزا یا قرار گرفتن در نزدیکی افراد سیگاری اتفاق بیفتد.

بارداری

تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند تولید مخاط را افزایش دهد و منجر به آبریزش بینی طولانی مدت شود. حدود 20 درصد از زنان باردار این مشکل را تجربه می کنند. در بیشتر زنان، این وضعیت پس از زایمان از بین می رود.

چه چیزی برای آبریزش بینی خوب است؟

آبریزش بینی دائمی می تواند بر کیفیت زندگی فرد تأثیر منفی بگذارد. برای رفع کامل مشکل آبریزش بینی باید علت اصلی که باعث افزایش تولید مخاط می شود اصلاح شود. در طی مراحل تا درمان قطعی، علائم آبریزش بینی با برخی کاربردها قابل کاهش است.

 آبریزش بینی چگونه متوقف می شود؟

راه های خانگی و مفیدی برای متوقف کردن آبریزش بینی وجود دارد که در ادامه می توانید آن را مطالعه کنید.

 چای

چای های داغ به لطف گرما و رطوبتی که دارند می توانند به باز شدن مجاری بینی کمک کنند. مگر اینکه پزشک شما خلاف آن را بیان کند، مصرف دمنوش های گیاهی مانند بابونه، گزنه یا زنجبیل ممکن است به کاهش شکایات کمک کند.

حمام بخار صورت

حمام بخار با آب داغ روی صورت به کاهش علائم آبریزش بینی بیش از حد کمک می کند. برای ایجاد حمام بخار، آب داغ را درون طرف بزرگی ریخته و بخار آن را دم و باز کنید. این روش که به مدت 20 تا 30 دقیقه انجام می شود، برای آبریزش بینی مفید است. در صورت تمایل می توان چند قطره روغن مانند مریم گلی، نعناع فلفلی، رزماری، کاج را به آب اضافه کرد.

آبریزش بینی چگونه رفع می شود؟

درمان آبریزش بینی با توجه به علت زمینه ای انجام می شود. درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، نوشیدن مایعات زیاد و استراحت برای درمان آبریزش بینی خوب است. آنتی بیوتیک ها برای درمان بی فایده هستند. اگر بیمار سردرد یا گلودرد داشته باشد، می توان از مسکن در درمان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: قرص آبریزش بینی چیست و چه نام دارد؟

برای درمان آبریزش بینی آلرژیک چکار باید کرد؟

برای درمان آبریزش بینی آلرژیک می توان به بیمار داروهای آنتی هیستامین داد.

برای درمان آبریزش بینی فرد دارای انحراف سپتوم چکار باید کرد؟

در درمان انحراف سپتوم نیز می توان از آنتی هیستامین ها استفاده کرد. اگر بیمار علائم شدیدا آزاردهنده ای مانند آبریزش شدید بینی داشته باشد، انحراف را می توان با جراحی اصلاح کرد.

راه حل درمان آبریزش بینی به دلیل خشکی هوا

راه حل های مختلفی برای آبریزش بینی به دلیل خشکی هوا وجود دارد. اگر هوای خانه خشک است، می توان از دستگاه های مرطوب کننده (دستگاه های بخار) استفاده کرد. اگر آبریزش بینی به دلیل هوای خشک بیرون باشد، می توان هنگام بیرون رفتن از شال یا روسری برای پوشاندن بینی استفاده کرد.

آبریزش بینی در نوزادان چگونه درمان می شود؟

علل آبریزش بینی در نوزادان مشابه علل در بزرگسالان است و برای درمان آن با توجه به ضعیف و حساس بودن نوزادان و کودکان باید به پزشک مراجعه کرد.

توصیه هایی برای جلوگیری از آبریزش بینی کودکان

افزایش مایعات دریافتی کودک

با استفاده از یک بالش سر کودک را به آرامی بالا بیاورید

با استفاده از اسپیراتور بینی مخاط اضافی بینی نوزاد را بگیرید

آبریزش بینی به دلایل مختلفی ایجاد می شود. در صورت وجود علائمی مانند سرفه، عطسه، سردرد، درد عضلانی همراه با آبریزش بینی، مراجعه به پزشک مفید خواهد بود.

زخم بینی در نوزادان به دلیل آبریزش بینی

در نوزادان به دلیل آبریزش بینی دائمی، ایجاد زخم در زیر بینی دیده می شود. برای جلوگیری از این وضعیت می توان یک لایه نازک وازلین به این ناحیه زد.

چگونه آبریزش بینی را بدون دارو در خانه درمان کنیم؟

اگر آبریزش بینی دارید و اکنون می خواهید راحت نفس بکشید، بسیاری از مواد طبیعی در خانه شما آماده اند تا به صورت خانگی آبریزش بینی شما را درمان کنند.

آب نمک برای درمان خانگی آبریزش بینی

شناخته شده ترین روش بدون شک آب نمک است. آب نمک همچنین میکروب‌ها را از بدن خارج می‌کند که باعث رقیق شدن مخاط و کاهش تحریک ناشی از آبریزش بینی می‌شود. نصف قاشق چایخوری نمک خوراکی را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود. سپس با کمک قطره چکان یک قطره از این مخلوط را داخل سوراخ بینی خود بچکانید. استفاده از این روش چند بار در روز تا رفع آبریزش بینی ضرری ندارد.

زردچوبه برای درمان خانگی آبریزش بینی

زردچوبه، یک معجزه طبیعی با خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی و نیز برای آبریزش بینی عالی است. می‌توانید یک قاشق زردچوبه را در یک لیوان شیر گرم مخلوط کرده و شب‌ها قبل از خواب بنوشید.

استفاده از زنجبیل برای درمان خانگی آبریزش بینی

زنجبیل که دارای خواص ضد ویروسی، ضد سمی و ضد قارچی است، داروی بسیاری از بیماری های تنفسی از جمله آبریزش بینی است. می توانید زنجبیل را با نمک زدن به صورت خام بخورید یا با دم کردن آن مانند چای بنوشید.

روغن خردل برای درمان خانگی آبریزش بینی

روغن خردل که حاوی خواص آنتی بیوتیکی است می تواند با مبارزه با میکروب ها راه حلی برای آبریزش بینی باشد. مقدار کمی روغن خردل را گرم کنید و با قطره چکان آن را دو بار در روز در سوراخ های بینی خود بچکانید. به زودی متوجه خواهید شد که روغن خردل مجرای بینی را باز کرده و از آبریش بینی جلوگیری می کند

سیر برای درمان آبریزش بینی

برای بهره مندی از سیر که خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی دارد، می توانید آن را به صورت خام مصرف کنید یا می توانید با افزودن سه حبه سیر به یک لیوان آب آن را بجوشانید، مخلوط را صاف کرده و با افزودن یک قاشق عسل میل کنید.

عسل برای درمان آبریزش بینی

عسل که ما از آن به عنوان شیرین کننده در مخلوط سیر استفاده می کنیم، با خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی خود به تنهایی یک معجزه طبیعی است. به عنوان راه حلی برای آبریزش بینی، می توانید دو قاشق چایخوری عسل را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و این مخلوط را ۲ بار در روز بنوشید.

روغن اوکالیپتوس راهی برای درمان خانگی آبریزش بینی

روغن اکالیپتوس که اثر آرامش بخش دارد، یکی از مطمئن ترین راه حل ها برای آبریزش بینی است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که چند قطره روغن اکالیپتوس را روی یک دستمال بریزید و زمانی که آبریزش بینی شما را آزار می دهد، این روغن را بو کنید. ساده است!

توجه: اگر مشکل آبریزش بینی شما برای مدت طولانی ادامه داشت و با علائمی مانند سرفه، تب، تعریق همراه بود، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این، با وجود اینکه تمام مواد ذکر شده در بالا طبیعی هستند، توصیه می کنیم در صورت حساسیت به هر یک از آنها، قبل از استفاده از آنها تأییدیه متخصص را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: روش های طبیعی برای درمان آبریزش بینی چیست؟

داروهای مفید برای درمان آبریزش بینی

اگر برای درمان آبریزش بینی به دنبال درمان دارویی هستید می توانید از داروهای ضد احتقان استفاده کنید. اما این نکته مهم را د رنظر داشته باشید که از مصرف خودسرانه دارو باید شدیدا پرهیز کنید. 

درمان آبریزش بینی بزرگسالان

برای درمان آبریزش بینی بزرگسالان می توان از روش های دارو درمانی، درمان خانگی یا درمان های طبیعی موثر استفاده کرد. اگر آبریزش بینی بزرگسالان بیش از 7 روز ادامه داشت موثر ترین و سریع ترین راه درمان مراجعه به پزشک متخصص خواهد بود.

برای درمان سریع آبریزش بینی چکار باید کرد؟

روش های زیادی برای درمان سریع آبریزش بینی وجود درد. اگر شما هم به دنبال پاسخی برای سوال « سریعترین روش برای درمان آبریزش بینی چیست؟» هستید ادامه مطلب را حتما مطالعه کنید.

نوشیدن مایعات زیاد

 اگر آبریزش بینی با احتقان همراه باشد، با نوشیدن مایعات فراوان می توان آن را از بین برد. 

نوشیدن دمنوش گیاهی

برخی از دمنوش های گیاهی را نیز می توان برای باز کردن بینی ترجیح داد. در صورت گرفتگی بینی می توان چای بابونه، نعناع یا زنجبیل نوشید

آیا بارداری باعث آبریزش بینی دائمی می شود؟

تغییرات هورمونی میتواند باعث افزایش تولید مخاط شده که در نهایت به آبریزش بینی طولانی مدت می انجامد.

کدام دمنوش گیاهی برای درمان آبریزش بینی است؟

دمنوش گیاهی مناسب برای درمان آبریزش بینی، دمنوش های حاوی گیاهان با خواص ضد التهابی و ضد حساسیت هستند. 

دمنوش زنجبیل

دمنوش بابونه

دمنوش نعنا

نکته مهم: دمنوش‌های گیاهی که به صورت گرم نوشیده می‌شوند معمولاً نسبت به نوشیدنی‌های سرد فواید بیشتری برای آبریزش بینی دارند.

«محتوای این مطلب فقط برای مقاصد اطلاعاتی است. لطفا برای تشخیص و درمان حتما با پزشک خود مشورت کنید.»

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید