12:29 , 1401/4/8
کد خبر: 000013508
بازدید: 1263
در تربیت کودکان چه نکاتی را باید رعایت کرد

هر پدر و مادری دوست دارد فرزندان موفقی داشته باشد که این یک خواسته طبیعی برای والدین است. اما تحقق این آرزو کاملاً موضوع دیگری است.

در تربیت کودکان چه نکاتی را باید رعایت کرد؟  تربیت فرزند پسر  چگونه است؟ تربیت کودکان در اسلام چه نکاتی دارد؟ تربیت کودکان 7 تا 14 سال را چطور باید انجام داد؟ روش تربیت کودکان در سنین مختلف، تربیت کودکان چیست؟ تربیت کودکان سالم چگونه میسر می شود؟ تربیت کودکان از نظر روانشناسی چیست؟ 

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوزIvna، هر پدر و مادری دوست دارد کودکان موفقی داشته باشد که این یک خواسته طبیعی برای والدین است. اما تحقق این آرزو کاملاً موضوع دیگری است. بیایید نگاهی بیندازیم که برای تبدیل به والدینی موفق باید از چه چیزهایی اجتناب و چگونه باید در آموزش فرزندانمان رفتار کنیم.

در تربیت فرزندان چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
در تربیت کودکان چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

به نظر شما چه چیزی باعث موفقیت کودکان می شود؟ آیا برخی از کودکان به طور طبیعی مستعد بهتر شدن نسبت به دیگران هستند یا والدین در اهداف و موفقیت کودکاننشان تأثیرگذارتر هستند؟ ژن‌های ذاتی کودکان تأثیر زیادی بر هوش دارند، البته ما نمی‌توانیم این واقعیت را انکار کنیم، اما هیچ‌کس نمی‌تواند انکار کند که نحوه تربیت والدین تأثیر زیادی روی کودکان دارد.

اگر والدین در تربیت کودکان خود ناکارآمد و بی تفاوت باشند، ممکن است کودکان به سمت و سوی اشتباه گرایش پیدا کنند. کنترل والدین اساس شناخت مرزها و قوانین یادگیری در کودکان است. در این صورت کم کاری والدین می تواند منجر به اختلالات رفتاری در کودکان شود. اختلالاتی که ممکن است در کودکان رخ دهد باعث ایجاد شخصیت های وابسته، پرخاشگر و ضعیف می شود.

بیایید نگاهی بیندازیم که برای اینکه والدین موفقی باشیم، از چه چیزهایی باید اجتناب کنیم و چگونه باید در تربیت کودکان رفتار کنیم.

به طور منظم برای کودکان خود وظایف محول کنید

مطالعات نشان می دهد که مسئولیت دادن به کودکان از سنین پایین باعث بهبود احساس مسئولیت، استقلال و اعتماد به نفس آنها می شود. جولی لیثکات هیمز، رئیس سال اول دانشگاه استنفورد و نویسنده کتاب "چگونه می توانم بزرگسالان را بزرگ کنم" در یک سخنرانی در تد تاک، بیان می‌کند که وقتی بچه‌ها در کارهای مشترک شرکت می‌کنند، بیشتر برای انجام کار تلاش می‌کنند و رفتارهای همدلانه نشان می‌دهند. البته باید کارهایی به آنها داده شود که برای سنشان سنگین نباشد و بتوانند در کارهای کوچک خانوادگی در خانه نقش فعالی داشته باشند.

کارشناسان می گویند نباید وظایفی را که به کودک می دهید با پول جیبی که به او می دهید اشتباه بگیرید. زیرا ممکن است انگیزه انجام این وظایف تبدیل به هدف رسیدن به پاداشی شود که در نهایت دریافت خواهند کرد. در عوض باید احساس کنند که عضوی از یک تیم هستند و مسئولیت های خود را به طور خودجوش انجام می دهند.

در تربیت فرزندان چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
در تربیت کودکان چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

در تربیت فرزندان انتظارات بالا اما واقع بینانه داشته باشید

چطور؟ برای والدین مهم است که به فرزندان خود اعتماد کنند و آنها را تشویق کنند که در مورد شغلی حتی بهتر عمل کنند، نه اینکه به آنها بگویند نمی توانید آن کار را انجام دهید. به این صورت اعتماد به نفس کودکان بازیابی می شود. با این حال، نکته مهم در اینجا این است که از خط باریک غافل نشوید، وادار کردن کودک با توقعات اغراق آمیز به دور از واقع گرایی یا واداشتن او به یک موقعیت غیرممکن، باعث ایجاد احساس ناامیدی و عدم اعتماد به نفس می شود.

مثلا؛ ایجاد انگیزه در فرزندتان که به دانشگاه می رود، به گونه ای که استعدادها و خواسته های خودش را پرورش دهد، به موفقیت او کمک زیادی می کند. با این حال، نشان دادن توقعات شما در مورد بخشی که نمی توانند انجام دهند یا نمی خواهند انجام دهند، مجبور کردن آنها به انجام این کار بر موفقیت و انگیزه آنها تأثیر معکوس خواهد داشت.

آموزش مهارت های مقابله با مشکل در تربیت فرزندان

باید به کودکان آموزش داد که در مواجهه با مشکلات تصمیم گیری صحیح و به موقع، کنترل خشم و مدیریت استرس را انجام دهندیک موضوع بسیار مهم دیگر این است که در موضوعات کوچک و ساده نظرات فرزندان را بپرسید و به این روش نشان دهید که نظر آنها برای شما مهم است و باید در مواجهه با مشکلات مشورت کرد. این یکی از مهم ترین مواردی است که فرزندان شما افراد آرام و سالمی خواهند بود.

مثلا؛ اگر کودک را در مرحله تصمیم گیری در انتخاب مدرسه قرار دهید، کودک مسئولیت تصمیم گیری در مورد آینده خود را بر عهده می گیرد و اعتماد به نفس او افزایش می یابد.

بگذارید فرزندتان شکست بخورد، اشتباه کنید

برای والدین، مدیریت، حذف ریسک نیست، بلکه به حداقل رساندن آن است. فرزندپروری موفق از درک این موضوع ناشی می شود که شکست بخش بزرگی از موفقیت است. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که موفقیت به دست آمده از طریق تجربه از شکست موثرتر و آموزنده تر است. اگرچه این شرایط برای خانواده ها سخت است، اما باید اجازه دهید فرزندتان هر از چند گاهی شکست بخورد و اشتباه کند. موفقیت های به دست آمده از چنین شکست هایی بزرگترین عامل در تعیین شخصیت کلی، شایستگی ها و انعطاف پذیری فرزند شما است.

در تربیت فرزندان چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
در تربیت کودکان چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

به توسعه هوش اجتماعی آنها کمک کنید

در دنیای امروز، هوش اجتماعی به اندازه هوش عادی اهمیت دارد. مطالعه ای که روی 700 کودک در طول 20 سال انجام شد نشان داد که کودکان با هوش اجتماعی پیشرفته بیشتر احتمال دارد مدرک بهتری در دانشگاه بگیرند و بعد از آن در یافتن شغل موفق تر باشند. والدین موفق کودکان خود را قادر می سازند تا به طور شهودی با دیگران ارتباط برقرار کنند و با دیگران همدلی کنند و یاد بگیرند که در روابط خود افرادی مفید و قوی باشند.

زمان مفیدتری را با کودکان خود سپری کنید

گفته می شود بهره وری مادران به ویژه در زمانی که در سنین 3 تا 11 سالگی با کودکان خود می گذرانند، در رفتار و موفقیت کودک در زندگی بعدی او مؤثر است. وقتی زمانی را به عنوان یک خانواده با هم می گذرانید، تبدیل این زمان به یک شراکت سرگرم کننده با انجام بازی های مشترک موثر خواهد بود. لازم است فعالیت ها را با عجله یا سهل انگاری انجام ندهید.

در تربیت کودکان زیاده روی نکنید

فعال بودن بیش از حد روی کودکان، احساس استقلال، توانایی تصمیم گیری و شهامت آنها را برای انجام کارها آن هم به تنهایی از بین می برد. آنها همچنین باید نسبت به فضای خود مدارا کنند و اجازه داشته باشند خودشان را بشناسند. آنها باید بتوانند نقاط قوت و ضعف خود را کشف کنند، ببینند چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند و از ترجیحات خود آگاه باشند.

روانپزشک و متخصص روان درمانی دکتر اینجی شن می گوید: "اگر هر کاری را برای کودک خود انجام دهید و آن را در مقابل او آماده کنید، از رشد و یادگیری طبیعی او جلوگیری می کنید. کودک نمی تواند رشد کند، بالغ شود و صبر کردن را یاد بگیرد. وقتی این کودکان مدرسه را شروع می کنند، نمی توانند تا پایان کلاس درس پای آموختن بنشینند."

در تربیت فرزندان چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
در تربیت کودکان چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

فرزندپروری نتیجه گرا نباشید

اکثر خانواده ها با تمرکز بر وضعیت فعلی با کودکان خود رفتار می کنند و با این فکر که شرایط فعلی را در سریع ترین زمان ممکن حل کنند و کنترل کنند، رفتار می کنند و فراموش می کنند که در آینده فرزندشان چه نوع فردی خواهد بود و چگونه باید رفتار کند. ما باید در هنگام عمل بیشتر متفکر باشیم و در نظر داشته باشیم که می خواهیم فرزندمان در بزرگسالی چه چیزی باشد. به یاد داشته باشید که فرزندان شما با الگوبرداری از رفتارهای شما رفتارهای بسیاری را در خود ایجاد می کنند.

در تربیت کودکان به چه نکاتی باید توجه کرد

3 قانون والدین موفق بودن را فراموش نکنید. مصمم، منصفانه و دوستانه

شما باید رفتارهایی را که منجر به عواقب نامطلوب می شود به وضوح به کودکان خود نشان دهید و برای این رفتارهای نامطلوب که مشخص می کنید باید تنبیه یا مجازات خاصی داشته باشید. مهم این است که موضع شما در مورد چنین موضوعات مهمی همیشه یکسان و مصمم و بدون تغییر باشد. تنبیه بیش از حد و شدید آنها ضروری نیست، در عوض بهتر است با آنها به صورت دوستانه ارتباط برقرار کنید و در مورد مشکلاتی که رفتار آنها ایجاد می کند با آنها صحبت کنید. مهمترین نکات این است که همیشه در قبال آنها موضعی قاطع داشته باشید، منصف باشید و دوستانه با آنها برخورد کنید.

بچه های موفق در آینده به بزرگسالان موفقی تبدیل می شوند، به یاد داشته باشید که این تصادفی نیست :)

بیشتر بخوانید:رصد رفتارها و نگرش‌های ایرانیان در موضوع فرزندآوری

بیشتر بخوانید:«فرزند بزرگ» را قربانی نگهداری از «فرزند کوچک» نکنید

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید