07:55 , 1401/5/26
کد خبر: 000014851
بازدید: 1199
در ایران چند نفر از آبله میمون مرده اند؟

ورود آبله میمون به ایران موضوعی است که طی ماه های گذشته بارها مطرح و تکذیب شده تا اینکه در نهایت روز گذشته به طور رسمی از مشاهده اولین مبتلا به این بیماری در ایران خبر داده شد.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، روز گذشته(سه شنبه، 25 مرداد ماه) از ابتلای اولین ایرانی به بیماری آبله میمون خبر داده شد و اینگونه عنوان شد که یک خانم 34 ساله اهوازی اولین نمونه قطعی ابتلا به این بیماری در کشور محسوب می شود.

او درحال حاضر در محل خاصی بستری یا قرنطینه نبوده و از جمله بیماران سرپایی مراجعه کننده به یک دکتر خصوصی است که همسر او نیز  اخیرا سابقه سفر به کانادا را داشته است.

آمار مرگ و میرهای آبله میمون

طبیعی است در چنین شرایطی موردی از مرگ و میر بر اثر آبله میمون در ایران ثبت نشده باشد.

گفته می شود تاکنون بیش از ۳۴ هزار مورد ابتلا به این بیماری در ۸۲ کشور جهان ثبت شده است. در میان همسایگی ایران نیز کشورهای زیر بروز این بیماری را گزارش کرده اند:

- قطر

- امارات

- عربستان

- ترکیه

- لبنان 

گفته می شود اگرچه موارد گزارش شده از این بیماری سیری صعودی در کشورها داشته اما تعداد مرگ گزارش شده از این بیماری بسیار کم بوده است.

بیشتر بخوانید: یک توصیه مهم برای مبتلایان به آبله میمونی

آبله میمون قدرت انتقال بیشتری دارد یا کرونا؟

راه های انتقال آبله میمون/شروع بیماری با علائم سرماخوردگی

آبله میمون چیست؟

اما این بیماری را می توان یک بیماری ویروسی مانند آبله انسان دانست. در ایران این بیماری برای اولین بار در سال 1358 در میان میمون هایی که برای کارهای تحقیقاتی نگهداری می شدند مشاهده شد و اولین مورد ابتلا به آن در دنیا نیز مربوط به سال 1970 میلادی می شود.

علائم آبله میمون

به گفته دکتر احسان مصطفوی، رییس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران، آبله میمونی نوعی بیماری است که ممکن است طی یک دوره 6 تا 13 روزه حالت نهفتگی داشته و علائم ابتلا به آن بروز نکرده باشد.این دوره ممکن است تا 21 روز هم ادامه داشته باشد.

این بیماری ویروسی ضایعات جلدی (بثورات پوستی) در صورت و قسمت‌های مختلف بدن ایجاد می‌کند. 

آبله میمون در ابتدا معمولا نشانه‌هایی مشابه سرماخوردگی دارد و ممکن است دوره تهاجم اولیه ویروس تا ۵ روز طول بکشد. پس از این دوره بیماری می تواند با علائم زیر آغاز شود:

-تب

- سردرد شدید

-تورم غدد لنفاوی

- کمر درد

-درد عضلانی 

-کمبود انرژی شدید

درمان آبله میمون

حدود سه روز پس از تب بثورات پوستی نیز ظاهر می شوند و تاول هایی ریز بر روی صورت، کف دست ها و کف پاها و سایر قسمت های بدن پدیدار می شوند که ممکن است این تاول ها صاف یا کمی برجسته باشند. پس از مدتی نیز پوسته پوسته و خشک شده و میریزند.

بیشتر بخوانید: واکسنی که آبله میمون را تا 85 درصد خنثی می‌کند 

آنچه باید در مورد آبله میمون بدانید

درمان آبله میمون

می توان گفت درمان خاص و مشخصی برای این بیماری وجود نداشته و پس از حدود دو تا چهار هفته علائم بیماری خود به خود از بین می روند. البته گاه نیز ممکن است این بیماری منجر به فوت شود که این موضوع در میان مبتلایان به بیماری های زمینه ای بیشتر ممکن است رخ دهد.اما در کل درصد مرگ و میرهای ناشی از آبله میمون بین 3 تا 6 درصد تخمین زده می شود.

راه های انتقال آبله میمون

شاید بطور دقیق نتوان راه های ابتلا به این بیماری را تشخیص داد اما برخی از این موارد عبارتند از:

-تماس مستقیم با ضایعات پوستی عفونی یا مخاطی

-تماس نزدیک پوستی بین افراد از جمله حین رابطه جنسی

-قطرات و ترشحات تنفسی

-از طریق جفت مادر به جنین

-تماس با اشیائی که در تماس با ترشحات عفوتی فرد بیمار بوده اند

-از طریق تماس مستقیم با حیوان آلوده به ویروس

-خوردن گوشت خام یا گوشتی که کاملا پخته نشده

-گاز گرفتن یا چنگ انداختن حیوان آلوده

-لمس حیوان آلوده یا مرده

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید