06:04 , 1401/4/25
کد خبر: 000014514
بازدید: 1322
دانستنی های جالب درباره امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 از جمله مواردی بوده که برای بسیاری از عملکردهای بدن انسان ضروری هستند. در ادامه مطلب به نکات هیجان انگیزی درباره اسید های چرب امگا 3 خواهیم پرداخت.

بهترین مارک کپسول امگا 3 چیست؟ قرص امگا 3 برای چیست؟ زمان مصرف قرص امگا 3 چه موقعی است؟ روزی چند عدد قرص امگا 3 باید خورد؟  قرص امگا 3 را چگونه مصرف کنیم؟ قرص امگا 3 و لاغری، میزان مصرف قرص امگا 3 باید چقدر باشد؟ عوارض قرص امگا 3 چیست؟      

امگا 3 به عنوان اسیدهای چرب ω-3 یا اسیدهای چرب n-3 نیز شناخته می شود. امگا 3 جزء مهمی از متابولیسم لیپید در حیوانات است، یعنی تبدیل چربی به انرژی توسط بدن، و به طور گسترده در طبیعت یافت می شود. امگا 3 عملکردهای مهمی در تغذیه و فیزیولوژی انسان دارد. اسیدهای چرب امگا 3 برای بسیاری از عملکردهای بدن انسان ضروری هستند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره امگا3

سه نوع مختلف اسیدهای چرب امگا 3 در فیزیولوژی انسان نقش دارند. اینها عبارتند از α-لینولنیک اسید و ایکوزاپنتانوئیک اسید، که ALA، EPA، و اسید دوکوزاهگزانوئیک است که معمولا در غذاهای دریایی یافت می شود.

فواید امگا 3 چیست؟

مطالعات دیگر در مورد استفاده از امگا 3 نتایج متفاوتی برای شرایط پزشکی مختلف به همراه داشته است. مطالعات نشان می دهد که قلب با مصرف روغن ماهی از یک رژیم غذایی معمولی حداقل دو بار در هفته به طور نسبی محافظت می شود. چندین مطالعه شواهدی را ارائه می دهند که روغن ماهی ممکن است اثرات مفیدی بر افراد مبتلا به فشار خون متوسط ​​تا شدید داشته باشد.

شواهدی وجود دارد که اسیدهای چرب امگا 3 می توانند سطح تری گلیسیرید را کاهش دهند، اما مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد روغن ماهی می تواند باعث بهبود جزئی در HDL یا کلسترول خوب به نام کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا شود.

تحقیقات نشان می دهد که روغن ماهی می تواند به کاهش درد، بهبود سفتی مفاصل صبحگاهی و کاهش حساسیت مفاصل در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید کمک کند. حتی درخشش آرامش، التهاب می تواند درخشندگی خروجی به مصیبت دیده باشد.

مانند هر نوع مکمل دیگری، قبل از شروع یا توقف مصرف هر مکملی، باید از پزشک خود بپرسید که چگونه این مکمل ممکن است با داروها و شرایط سلامتی شما تداخل داشته باشد.

چگونه نیازهای روزانه امگا 3 را تامین کنیم؟

سازندگان اساساً نمی توانند اسیدهای چرب امگا 3 ALA را سنتز کنند و می توان آنها را از طریق رژیم غذایی مخفی به دست آورد. بدن انسان از ALA، رایج ترین نوع اسید چرب امگا 3 در رژیم غذایی استفاده می کند، اما زمانی که ALA در بدن وجود داشته باشد، می تواند به اشکال فعال بیولوژیکی امگا 3، EPA و DHA تبدیل شود. این فرآیند تبدیل بسیار قابل اعتماد است و تنها درصد کمی از آلفا لینولنیک اسید به اشکال فعال اسیدهای چرب EPA و DHA تبدیل می شود.

جلبک دریایی و فیتوپلانکتون منابع اصلی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. ALA نوع امگا 3 یکی از منابع روغن نباتی است. اسیدهای چرب امگا 3 حیوانی، از جمله EPA و DHA، معمولا در غذاهای دریایی و تخم مرغ یافت می شوند.

بیشتر بخوانید: انواع مکمل های امگا3 و موارد مصرف آن ها

امگا 3 در کدام غذاها یافت می شود؟

اسیدهای چرب امگا 3 از نوع ALA به طور طبیعی از غذا به دست می آیند. اسیدهای چرب امگا 3 از نوع DHA و EPA عمدتاً در ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی خال مخالی و هالیبوت، صدف، و خرچنگ و تخم مرغ یافت می شوند.

منابع اصلی اسیدهای چرب امگا 3 نوع آلفا لینولنیک عبارتند از: گردو، دانه های خوراکی، دانه مریم گلی، روغن جلبک، بذر کتان و روغن شاهدانه، و همچنین دانه های پوسته ای، دانه ها و روغن های گیاهی.

چگونه امگا 3 بیش از حد دریافت کنیم؟

اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامتی و عملکرد بیولوژیکی مناسب ضروری هستند. دریافت امگا 3 با روش های کبابی، جوشاندن یا بخارپز کردن در فرآیند تغذیه طبیعی امکان پذیر است. 

عوارض جانبی امگا 3 چیست؟

مکمل های امگا 3 به طور کلی زمانی که طبق توصیه پزشک مصرف شوند، بی خطر در نظر گرفته می شوند. با این حال، روغن امگا 3 می تواند اثرات متعددی را در دهان برخی افراد ایجاد کند، از جمله طعم ماهی، بوی بد دهان، بثورات پوستی، اسهال و حالت تهوع یا استفراغ.

مکمل های امگا 3 می توانند به طور مستقیم با داروهای مختلف تداخل داشته باشند. بنابراین، قبل از استفاده از آن، باید با پزشک مشورت کنید.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید