11:20 , 1401/5/2
کد خبر: 000014600
بازدید: 2499
داستان سریال مستوران درباره چیست؟ + معنی مستوران

مستوران عنوان جدیدترین سریال شبکه یک سیماست که به نوعی می توان گفت داستان آن در ناکجا اتفاق می افتد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون ایونا، این سریال به کارگردانی مسعود آب پرور و سید جمال سید حاتمی تهیه کنندگی عطا پناهی تولید شده و  طی یک ماه گذشته در حال پخش بود.

"مستوران" هر شب ساعت 22:15 پخش می شد و به تازگی(جمعه، 31 تیرماه)  پایان یافته است.

گفته می شود مستوران سریالی تاریخی است که در آن از داستان های اسطوره ای نیز استفاده شده است. فائزه یارمحمدی و یزدان کاظمی فیلمنامه این سریال را بر اساس کتاب «مستوران» اثر محمد حنیف نوشته‌اند و داستان آن برگرفته از حکایت‌های کهن ایرانی مبتنی بر مولفه‌های اسلامی است. 

داستان مستوران

این سریال که زمان آن را می توان به دوران صفویان و غزنویان مربوط دانست اقتباسی آزاد از افسانه های کهن ایرانی است و در قسمت های مختلف آن شاهد برخی شخصیت های افسانه ای مانند"دوال پا" هستیم.

اما داستان این سریال از این قرار است که فرزند لیث و لطیفه از آنها ربوده می شود و همه به دنبال یافتن آن می روند. در این میان راه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و از جادوگر گرفته تا قبایل وحشی ها همه سر راه این خانواده قرار  می گیرند.

گفته می شود این فرزند توسط فردی که یک انگشت ندارد دزدیده شده و برای یافتن او لطیفه(مادرش) به دنبال یک جادوگر می رود که نشانه ای از لطفعلی(فرزند ربوده شده) به او بدهد اما جادوگر می گوید او باید میان همسر و فرزندش یکی را انتخاب کند.

مستوران به چه معناست؟

اما در مورد نامگذاری این سریال و معنی مستوران باید گفت که این کلمه از ریشه"ستر" به معنای پوشیده شده آمده و در زبان فارسی قدیم مستور به معنای پوشیده و مخفی است.

در فرهنگ فارسی از این کلمه به معنای پاکدامن و پرده نشین نیز استفاده می شود.

بازیگران سریال مستوران

در این سریال بازیگران مختلفی جلوی دوربین رفته و به ایفای نقش پرداخته اند که از جمله آنها می توان به هنرمندان زیر اشاره کرد:

-رابعه اسکویی

- نازنین فراهانی

- حمیدرضا آذرنگ

- بیژن بنفشه خواه

- دانیال حکیمی

- داریوش کاردان

- عباس محبوب

- رویا میرعلمی

- الهام جعفرنژاد

و علی دهکردی  

مستوران ادامه پیدا می کند؟

حال که با گذشت زمان 26 قسمت این سریال پخش شده این سئوال در ذهن مخاطبان ایجاد شده که آیا مستوران فصل جدیدی نیز خواهد داشت؟

طبق اعلام بازیگران و سازندگان، «مستوران» فصل دومی هم دارد که گویا هنوز تولید نشده است.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید