07:31 , 1401/5/17
کد خبر: 000014752
بازدید: 1270
خواص هیجان انگیز انجیر خشک/ از کاهش وزن تا پاکسازی بدن

در این مطلب به بررسی فواید و مضرات انجیر برای سلامتی و شرایطی که باید در مصرف آن دقت کرد، می پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، انجیر میوه ای است که روی درخت فیکوس (فیکوس کاریکا) می روید. فیکوس کاریا یکی از گیاهان خانواده توت است. اگرچه انجیر که قرن هاست محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده اما بیشتر تولید انجیر در ترکیه است. بر اساس اطلاعات فائو، یک میلیون و 57 هزار تن انجیر در جهان تولید و 280 هزار تن در کشور ترکیه کشت شده است. 

مانند هر سبزی و میوه دیگری، مصرف انجیر در فصل آن اهمیت دارد. در حالی که می توانیم در طول سال به طور مداوم به انجیر خشک برسیم، باید منتظر ماه های مرداد و شهریور برای انجیر تازه باشیم.

انجیر نه تنها با طعم منحصر به فرد خود بلکه با فوایدی که برای سلامتی انسان دارد، در خط مقدم قرار می گیرد. از آنجایی که حاوی فیبر رژیمی، مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان هاست، کالری انجیر متوسط ​​تنها 35-40 کالری است. انجیر که فواید جدی برای سلامتی دارد، حاوی مواد معدنی سدیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های C، B3، B6، B2، K است و همچنین منبع خوبی از فیبر است. 

برخی از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در انجیر:

  1. ویتامین A
  2. ویتامین C
  3. ویتامین K
  4. ویتامین های گروه B
  5. پتاسیم
  6. منیزیم
  7. فلز روی
  8. فلز مس
  9. منگنز
  10. اهن

انجیر چه فوایدی دارد؟

 انجیر حاوی سطوح بالایی از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است. با این ویژگی باعث بازسازی سلولی می شود.

خواص شگفت انگیز انجیر خشک برای درمان و سلامت بدن

 انجیر و تامین نیاز روزانه بدن

حاوی مقادیر زیادی کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و ویتامین های گروه B است. با مصرف 100 گرم انجیر خشک، 17 درصد نیاز روزانه بدن به کلسیم، 30 درصد آهن و منیزیم، 20 درصد فسفر، 5 درصد ویتامین B1 و 4 درصد به ویتامین B2 تامین می شود.

انجیر خوراکی مفید برای فشار خون

انجیر برای فشار خون مفید است. سرشار از پتاسیم است که نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارد. افرادی که به طور منظم سبزیجات و میوه ها مصرف نمی کنند و غذاهای فرآوری شده حاوی سدیم زیاد مصرف می کنند ممکن است کمبود پتاسیم را تجربه کنند که می تواند منجر به فشار خون بالا شود.

مصرف انجیر و کاهش وزن

کنترل وزن را فراهم می کند و در درمان چاقی استفاده می شود. فیبر و غذاهای غنی از فیبر تأثیر مثبتی بر کنترل وزن دارند. انجیر از نظر فیبر غذایی نیز بسیار غنی است. به طور متوسط ​​1 گرم فیبر غذایی در 1 انجیر متوسط ​​وجود دارد که 6 درصد از فیبر مورد نیاز روزانه ما را تامین می کند. در عین حال به لطف انجیر نیاز شما به شیرینی برآورده می شود، بنابراین نه غذاهای مضر مصرف می کنید و نه کمتر مصرف می کنید. با این ویژگی ها، اگر کنترل وعده انجام شود، می توان از انجیر در برنامه های کاهش وزن و محافظت در مدیریت وزن خود استفاده کرد.

سریع ترین روش کاهش وزن؛ ۱۰ کیلو در ۵ ساعت/ تجربه عجیب مردی که به سرعت برق و  باد لاغر شد! + تصاویر

انجیر و محافظت از بدن

 از بدن در برابر برخی باکتری های مضر محافظت می کند. انجیر با فیبرهای موجود در آن هضم غذا را تسهیل می کند و به لطف این ویژگی در محافظت از بدن شما در برابر باکتری های مضر نقش دارد.

مصرف انجیر و سلامت استخوان ها

اثرات مثبت بر سلامت استخوان و دندان. به دلیل داشتن فسفر و کلسیم بالا برای استخوان ها و دندان ها مفید است. کلسیم موجود در انجیر راحت تر از سایر غذاها هضم می شود، بنابراین مصرف انجیر به افرادی که نمی توانند شیر بنوشند توصیه می شود.

جلوگیری از سرطان با مصرف انجیر

مصرف انجیر از سرطان محافظت می کند. ماده ای به نام بنزآلدئید موجود در انجیر از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند و آنتی اکسیدان های موجود در آن نیز اثر بازدارندگی بر رشد سلول های سرطانی دارد.

این نشانه‌های سرطان را جدی بگیرید - ایرنا

خاصیت ملین انجیر

انجیر اثر ملین دارد. این دم کرده که مخصوصاً با انجیر خشک تهیه می شود، ملین بسیار مؤثری است که می تواند بدون ترس در کودکان استفاده شود. طرز تهیه به این صورت است که 2 تا 3 عدد انجیر خشک را خرد کرده و با اضافه کردن آب جوش به مدت 15-10 دقیقه دم می‌کنند. نوشیدن 2-3 لیوان در روز توصیه می شود.

جلوگیری از زگیل با انجیر

از ایجاد زگیل جلوگیری می کند. شیر موجود در برگ انجیر جوان در برابر زگیل موثر است. برای رسیدن به این اثر، شیر برگ انجیر جوان را روی زگیل می‌مالند. هنگامی که به طور منظم انجام شود، زگیل ناپدید می شود.

جلوگیری از بروز بواسیر

از رسیدن جوش و بواسیر جلوگیری می کند. جوشانده با برگ انجیر خشک تهیه می شود. این جوشانده علیه بواسیر (بواسیر) عمل می کند و می جوشد.

انجیر مملو از آنتی اکسیدان

انباری از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است: به خصوص انجیر تازه تیره رنگ. حاوی بسیاری از اجزای آنتی اکسیدانی مانند کاروتن، لوتئین، تانن و ویتامین های مفید برای سلامت ما مانند A، E، K است. به لطف محتوای غنی از آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و ویتامین ها، از بدن در برابر اجزای مضر محافظت می کند و همچنین تضمین می کند که سیستم ایمنی بدن ما قوی است.

آنتی اکسیدان در بدنسازی - با منابع سرشار از آنتی اکسیدان ها آشنا شوید

انجیر  متعادل کننده ترشح انسولین

ترشح انسولین را متعادل می کند. از آنجایی که حاوی سطوح بالایی از پتاسیم و منیزیم است، ترشح انسولین را متعادل می کند. به لطف این ویژگی، بیماران دیابتی نیز می توانند انجیر مصرف کنند.

محافظت از قلب

از سلامت قلب محافظت می کند. با وجود مواد معدنی پتاسیم تعادل فشار خون را حفظ می کند و در نتیجه بر سلامت قلب تأثیر مثبت می گذارد.

بدن را تمیز می کند

انجیر به لطف آنتی اکسیدان های موجود در آن نقش فعالی در پاکسازی خون و روده دارد و در عین حال در برابر اختلالات چشمی و تنفسی که ممکن است در بزرگسالان رخ دهد مقاومت ایجاد می کند.

مفید برای ناراحتی معده

برای ناراحتی های معده مفید است. به دلیل داشتن فیبر بالا، اثرات مثبتی بر معده دارد. مطالعات نشان داده اند که برای بیماری های معده مانند زخم معده، رفلاکس و ورم معده مفید است.

علائمی که نشان می‌دهد معده درد طبیعی نیست | اقتصاد24

مفید برای بیماری های پوستی

برای بیماری های پوستی مفید است. آنتی اکسیدان های موجود در انجیر اثرات مثبتی بر سلامت پوست دارند.

 کسانی که مشکل آکنه دارند، پوره انجیر را درست کرده و به مدت 20 دقیقه به صورت بمالند و پوستشان پاک می شود.

تضمین کننده سلامت موها

موها را تغذیه می کند. انجیر با داشتن منیزیم و ویتامین C، مو و فولیکول های مو را تغذیه می کند و به مو ظاهری طبیعی می بخشد.

جلوگیری از پوکی استخوان

اثرات مثبتی بر پوکی استخوان، اگزما، پسوریازیس و دیابت دارد. اگر در وعده های مناسب مصرف شود، با از بین بردن فیبر و هوس های شیرین موجود در آن، برای دیابت مفید است.

علائم و درمان پوکی استخوان - پروفسور بیژن فروغ

آیا انجیر مضراتی دارد؟

آلرژی و تداخلات دارویی منفی علیه انجیر با نرخ پایین مشاهده می شود. به همین دلیل می توانید بدون نگرانی آن را به میزان متعادل به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

شرایطی که برای مصرف انجیر باید در نظر گرفته شود:

انجیر خشک و خام سرشار از ویتامین K است. ویتامین K دارای اثر غلیظ کننده طبیعی خون است. اگر داروهایی مانند وفارین (کومادین) با اثرات رقیق کننده خون مصرف می کنید، باید مصرف ویتامین K خود را روزانه کنترل کنید.

انجیر خاصیت ملین طبیعی دارد، این ویژگی در درمان یبوست تاثیر مثبت دارد، در حالی که مصرف زیاد انجیر باعث اسهال می شود. اگر بعد از مصرف انجیر زیاد به توالت می روید باید مصرف خود را کاهش دهید.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید