06:25 , 1401/4/15
کد خبر: 000014447
بازدید: 1294
خلاصه ای از  قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام

قطعنامه ضد ایرانی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) و آمریکایی تهیه شد. این قطعنامه در شورای حکام آژانس نیز تصویب شد.

تعریف قطعنامه چیست؟ قطعنامه آمریکا علیه ایران کدام است؟ تحریم های شورای امنیت چیست؟ شورای امنیت برجام چیست؟ تاریخچه تحریم های آمریکا علیه ایران، رای شورای امنیت چیست؟ در جلسه شورای امنیت سازمان ملل چه شد؟قطعنامه علیه ایران صادر شد؟

قطعنامه ضد ایرانی 

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، قطعنامه ضد ایرانی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) و آمریکایی تهیه شد. لازم به ذکر است که این قطعنامه در شورای حکام آژانس نیز تصویب شد. بنابر گفته نماینده روسیه کشورهایی که نماینده نیمی از جمعیت دنیا هستند از این قطعنامه حمایت نکردند.

بیشتر بخوانید: رابرت مالی: قطعنامه ضدایرانی شورای حکام سیاسی نیست!

این قطعنامه پیشنهادی توسط کشور های مذکور در ارتباط با برنامه هسته ای ایران تهیه شده بود که آرای صادره به شرح زیر است.

آرای مثبت: 30

آرای منفی: 2 (چین و روسیه)

آرای ممتنع: 3 (لیبی، هند و پاکستان)

ادعاهای گروسی درباره ایران

بنابر آخرین گزارش اعلام شده توسط رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اورانیوم غنی شده توسط ایران به هجده برابر حد مجاز رسیده است. همچنین در پی ادعایی اعلام کرد که ایران در ارائه پاسخ به سوالات آژانس درباره پیدا شدن مواد هسته ای در ایران (پاسخ های معتبر فنی) در 3 سال گذشته ناکام بوده است. 

خلاصه ای از  قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام
خلاصه ای از  قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام

چندی پیش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به فلسطین اشغالی سفر کرد و با نخست وزیر رژیم صهیونیستی (نفتالی بنت) به گفتگو پرداخت. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به سفر گروسی درباره تضعیف اعتبار آژانس آن هم بیش از گذشته هشدار داد.

برخی ادعاهای مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همزمان با نشست شورای حکام اعلام شد. گروسی اعلام کرد که ایران در ارتباط با سه مکان اعلام نشده به آژانس توضیحی نداده است. 

استناد آژانس به اطلاعات نامعتبر رژیم صهیونیستی

غائبی، سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل در وین و آژانس در پی یک سخنرانی اعلام کرد: مکان‌هایی که در گزارش رافائل گروسی به آنها اشاره شد بر اساس ادعاهای ساختگی است. ایران به تمامی سؤالات آژانس به صورت دقیق پاسخ داده است. آژانس با استناد به اطلاعات نامعتبر ارائه شده از سوی رژیم اسرائیل همه همکاری‌های ایران و این سازمان را تحت الشعاع قرار داده است.

خلاصه ای از  قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام
خلاصه ای از  قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام

نماینده روسیه نیز پیش از صدور قطعنامه در توئیتی اعلام کرد: شورای حکام بررسی مسئله «راستی‌آزمایی هسته‌ای: توافق پادمانی با ایران» را آغاز کرد. اولیانوف در سخنرانی خود در جلسه شورای حکام گفت: « فرصت برای احیای برجام وجود دارد. متاسفانه، برخی از اعضای شورای حکام این حساسیت زمانی را درک نکرده و در پی معرفی قطعنامه ضدایرانی هستند.»

خلاصه ای از  قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام
خلاصه ای از  قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام

تصویب قطعنامه ضد ایرانی

پس از تصویب قطعنامه نیز محمدرضا غائبی، تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام که با انگیزه سیاسی و غرض‌آلود صورت گرفته را شدیدا محکوم و اعلام کرد: ایران حق دارد بازنگری های لازم را در اتباط با سیاست و رویکرد خود در قبال آژانس داشته باشد. غائبی در ادامه اعلام کرد که این ضربه بزرگی به آژانس است که توسط یکی از مهم ترین ارگان‌های تصمیم گیر آن یعنی شورای حکام به آن وارد شد.

بیشتر بخوانید:واکنش ایران به قطعنامه ضد ایرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

بیشتر بخوانید: پاسخ قاطع ایران به قطعنامه آمریکایی آژانس

در این میان، تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام توسط مقام های ارشد رژیم صهیونیستی هشداری به تهران خوانده شد و این مقامات خواستار اقدامات بیشتر علیه ایران شدند.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در صفحه مجازی خود در توئیتر نوشت: تصویب قطعنامه علیه ایران هیچ کمکی نمی‌کند. این نماینده با اشاره به بیانیه نماینده آمریکا در وین، گفت: «منطق پشت این اقدام تقریبا میتوان درک کرد. اما در این میان دو سوال مطرح است. این قطعنامه باعث بهبود همکاری بین تهران و آژانس اتمی می‌شود؟ آیا به نهایی شدن مذاکرات وین کمک خواهد کرد؟ پاسخ هر دو سوال منفی است. پس این قطعنامه را برای چه صادر کردید؟

بیشتر بخوانید: اولیانوف: قطعنامه آژانس اتمی علیه ایران، احمقانه بود

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید