14:36 , 1402/3/2
کد خبر: 000025242
بازدید: 1355
خبر خوش برای دوستداران محیط زیست؛ مشاهده یوزپلنگ در خراسان

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، خبری جالب و هیجان انگیز را در مورد شهرستان جغتای به اشتراک گذاشت. بنابراین خبر یک قلاده یوزپلنگ مادر به‌همراه توله‌اش مشاهده و تصویربرداری شده است.

به گزارش خبرنگار محیط زیست ایونا، مهدی الله‌پور با اشتیاق اعلام کرد که در شهرستان جغتای، یک قلاده یوزپلنگ مادر همراه با توله‌اش توسط دوستداران محیط زیست مشاهده و ثبت شده است. منطقه‌های زندگی در جغتای، به عنوان یکی از کریدورهای حیاتی برای این گونه با ارزش در میان استان‌های سمنان و خراسان شمالی شناخته شده است. این منطقه به عنوان یکی از زیستگاه‌های اساسی و مکان‌های گذر اساسی یوزپلنگ ایرانی، در نظر گرفته می‌شود. این مشاهده برای علاقه‌مندان به حفظ محیط زیست و این گونه ارزشمند، بسیار مهم و مسرت‌بخش است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: آخرین باری که مشاهده‌ای مستند از یوزپلنگ در خراسان رضوی ثبت شده بود، به سال ۱۳۹۱ در شهرستان بردسکن برمی‌گشت. پس از یازده سال، در زیستگاه‌های شهرستان جغتای، با توجه به وجود طعمه‌های مطلوب مانند آهو و خرگوش، شرایط مناسبی برای حضور این گونه ایجاد شده بود. مردم منطقه به چندین مناسبت مشاهده یوزپلنگ را گزارش داده بودند، اما تا آن زمان موفق به تصویربرداری از آن نشده بودند. اما با اقدامات هوشمندانه و آگاهی‌بخشی‌های مداوم، این گونه زیبا در استان خراسان رضوی رکورد جدیدی به ثبت رسید و به صورت مستند ثبت شد.

وی با تأکید بر اهمیت مشارکت فعال جوامع محلی و افزایش سطح آموزش، برای ارتقای فرهنگ حفظ محیط زیست در مناطق حاشیه زیستگاه یوزپلنگ، اظهار داشت: با انجام اقدامات حمایتی واقعی از این گونه، می‌توان جلوی خطر انقراض آنها را گرفت. این تأکید نشان می‌دهد که اگر جوامع محلی فعالیت‌هایی در جهت حفاظت از این گونه ارزشمند انجام داده و سطح آگاهی و آموزش مربوط به حفظ محیط زیست را افزایش دهند، می‌توانند به حفاظت از یوزپلنگ کمک کنند و از انقراض آن جلوگیری کنند.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید