10:27 , 1401/5/11
کد خبر: 000014703
بازدید: 2188
حقوق بازنشستگان 13 میلیون شد؟

از ابتدای امسال موضوع حقوق بازنشستگان مورد بحث بوده و اخبار متعددی در این زمینه منتشر شده است. آخرین اخبار گویای آن است که به زودی با تمکین دولت از مجلس و اجرای مصوبه افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان، حقوق بخشی از این افراد به 13 میلیون تومان می رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا، شب گذشته (یکشنبه،10 مرداد) علی اکبر عیوضی اینگونه اعلام کرده که قرار شده افزایش حقوق بازنشستگان و بحث مستمری بگیران سایر سطوح، عین قانون انجام شود و همه در برابر قانون باید تابع باشند.

با این شیوه به نظر می رسد حقوق بخش قابل توجهی از مستمری بگیران که در حال حاضر برای آنها افزایش حقوق کمتر از 38 درصدی اعمال شده به 13 میلیون تومان برسد.

حقوق 1401 بازنشستگان چقدر است؟

برای سال جاری دولت با وجود نرخ تورم، برای بازنشستگان افزایش حقوق 10 درصدی در نظر گرفته بود که این موضوع جنجال و حاشیه های بسیاری به همراه داشت.

پس از گذشت مدتی در نهایت با دستور رئیس جمهور مصوب شد که افزایش حقوق بازنشستگان هم مثل سایرین صورت گیرد و بدین ترتیب قرار شد تا سقف 59 درصد شاهد افزایش حقوق بازنشستگان باشیم و معوقه ماه های اول سال نیز در قالب حقوق تیر و مرداد به حساب این افراد واریز شود.

به نظر می رسید با این شیوه اعتراضات مستمری بگیران رفع شود اما این اتفاق نیفتاد و اعتراض ها ادامه دار شد زیرا این بار نیز دولت تصمیم گرفته بود برای افرادی که پایه حقوق کمتری دارند افزایش حقوق هایی تا سقف 59 درصد اعمال کند تا کمترین حقوق دریافتی بازنشستگان معادل حقوق پایه کارگری سال 1401 شود، اما برای افرادی که حقوق آنها بیش از این حداقل می شد به صورت پلکانی درصد افزایش حقوق ها کمتر و کمتر شد تا اینکه برای برخی بازنشستگان نرخ افزایش حقوق همچنان همان 10 درصد باقی ماند.

در ادامه جدول افزایش حقوق بازنشستگان که طی این ماه ها مبنای محاسبه حقوق مستمری بگیران قرار داشته را مشاهده می کنید.

بیشتر بخوانید: حقوق افزایش یافته بازنشستگان قطعی است؟ 

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد/ افزایش ۵۷ درصدی حقوق حداقلی بگیران

اما به دنبال اعتراضات بعدی بازنشستگان، مجلس نشینان نیز به دولت تذکر داده و آن را مکلف به افزایش حقوق 38 درصدی برای بازنشستگان تامین اجتماعی کردند. موضوعی که هنوز عملیاتی نشده است.

حقوق 1401 بازنشستگان تغییر می کند؟

با این وجود شب گذشته(یکشنبه،10 مرداد) علی اکبر عیوضی اینگونه اعلام کرد که قرار شده افزایش حقوق بازنشستگان و بحث مستمری بگیران سایر سطوح، عین قانون انجام شود و همه در برابر قانون باید تابع باشند.

عیوضی (عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) در توضیح بیشتر این مطلب گفت: روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته جلسه ای با حضور اعضای هیئت مدیره کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و سرپرست وزارت کار به همراه معاونان وزارتخانه و تامین اجتماعی برگزار شد.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد افزایش حقوق بازنشستگان و بحث چالشی اخیر مستمری بگیران سایر سطوح، عین قانون انجام شود و همه در برابر قانون باید تابع باشند.

عیوضی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: منظور از قانون در زمینه افزایش حقوق بازنشستگان آن چیزی است که مجلس تایید کرده و از طریق رئیس مجلس به دولت ابلاغ شده است. بر اساس آنچه مجلس تایید کرده، مصوبه هیئت امنای تامین اجتماعی به تبعیت از مصوبه شورای عالی کار بوده و ضامن افزایش ۳۸درصدی حقوق به علاوه ۵۱۵ هزارتومان حقوق مستمری بازنشستگان سایر سطوح یا همان متوسط بگیران است.

بیشتر بخوانید: زمان پرداخت و مبلغ دقیق حقوق و معوقه بازنشستگان

عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در عین حال تاکید کرده که قرار بوده است روز گذشته(یکشنبه، 10 مرداد) زاهدی وفا، سرپرست وزارت کار، به طور رسمی این موضوع را از طریق رسانه‌ها اعلام کند.

وی اظهار امیدواری کرد که این اتفاق در اسرع وقت رخ داده و خبر رسمی این لازم‌الاجرا بودن مصوبه مجلس و اجرای آن توسط دولت اعلام شود.

عیوضی در عین حال گفت: در این جلسه به ما قول داده شد که همین مرداد ماه احکام حقوقی جدید بازنشستگان در پروفایل‌های آنها قرار داده شود.

به گزارش ایونا، اجرای ماده ۸۵، افزایش حقوق متناسب با تورم و تثبیت همسان‌سازی به عنوان مهم‌ترین مطالبات بازنشستگان کشوری است که توسط نمایندگان کانون های بازنشستگی در جریان برگزاری آیین بزرگداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: افزایش حقوق بازنشستگان از خردادماه/ کاهش 30 درصدی تعدیل نیرو در سال جاری

پیشنهاد جدید دولت برای افزایش حقوق و مستمری بازنشستگان

اما به تازگی از سوی مسئولان دولتی اینگونه عنوان شده است که با توجه به اهمیت حفظ قدرت خرید اقشار کم درآمد یا افرادی که مثل بازنشسته ها درآمدی ثابت دارند، پیشنهاداتی به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده است که در روزهای آتی روال قانونی را طی می کند.

بر این اساس به همان اندازه که برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری متناسب‌سازی حقوق در حکم های کارگزینی صورت می گیرد، بازنشستگان، وظیفه بگیران، مشترکان صندوق‌‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی نیز به همان میزان(به شکل ریالی) مشمول افزایش حقوق خواهند بود.

افزایش حقوق بازنشستگان بالاخره قانونمند شد

اما در شرایطی که در آستانه ورود به ششمین ماه سال هستیم در نهایت بحث افزایش حقوق بازنشستگان به نتیجه رسید.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این باره گفته است: خوشبختانه درخواست بازنشستگان برای افزایش حقوق به سرانجام رسیده است.

وی گفت: دولت پیش از این بخشی از مصوبه شورای عالی کار را اجرایی کرده و در ارتباط با برخی سطوح که حقوق بیش از 10 میلیون تومانی داشتند، افزایش حقوق 10 درصدی به اضافه 650 هزار تومان را در نظر گرفته بود که از خرداد ماه حقوق بازنشستگان بر این اساس محاسبه و پرداخت شده بود.

 

به گفته رئیس سازمان تامین اجتماعی، طبق آنچه در تاریخ 27 مرداد ماه از سوی سرپرست وزارت تعاون اعلام شده، مصوبه شورای کار و پیشنهادی که از سوی سازمان تامین اجتماعی در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان مطرح شده بود برای اعمال در سطوح دیگری که افزایش حقوق 10 درصدی داشتند لحاظ خواهد شد.

حقوق این دسته از بازنشستگان از شهریور ماه بر مبنای حکم های جدید آنها پرداخت می شود.

زمان پرداخت معوقه بازنشستگان

اما در پاسخ به این سئوال که مبلغ معوقه ماه های قبل بازنشستگان این سطوح چه زمانی واریز می شود باید گفت که فعلا تاریخ مشخصی برای این موضوع اعلام نشده و اینگونه عنوان شده که زمان و نحوه پرداخت معوقه ها پس از برسی کارشناسی و مشورت با کانون های بازنشستگان متعاقبا اعلام خواهد شد.

افزایش حقوق مستمری بگیران سایر سطوح

اما در نهایت پس از چندین ماه کشمکش اینگونه اعلام شد که حقوق مستمری بگیران سایر سطوح تامین اجتماعی نیز از شهریور ماه با افزایش 38 درصدی محاسبه و به حساب آنها واریز می شود.

بر همین اساس عصر روز گذشته(سه شنبه، 15 شهریور ماه) روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی از صدور حکم های جدید مستمری بگیران این سطوح خبر داده و اعلام کرد این افراد می توانند فیش های حقوقی جدید خود را روی سامانه خدمات غیر حضوری تامین اجتماعی به آدرس es.tamin.ir مشاهده و بررسی کنند.

اینگونه اعلام شده است که پرداخت حقوق شهریور ماه مستمری بگیران تامین اجتماعی بر اساس حکم های جدید از 20 شهریور ماه سال جاری آغاز شده و مانند هر ماه مستمری بگیران بر اساس حروف الفبا و به تدریج طی روزهای 20 تا 31 شهریور حقوق خود را دریافت خواهند کرد.

 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید