09:49 , 1401/3/31
کد خبر: 000011660
بازدید: 1314
حقایقی که باید در مورد کالری بدانید

کالری مورد نیاز روزانه افراد بسته به سن، ساختار بدن (قد، وزن)، فعالیت بدنی و عوامل مشابه متفاوت است. اما به طور کلی می توان گفت که روزانه 1500 تا 2500 کالری برای جوانان و بزرگسالان مورد نیاز است.

آیا کالری باعث چاقی میشود؟ آیا کالری همان انرژی است؟ آیا کالری و نیوتن واحد های اندازه گیری انرژی هستند؟ آیا کالری چاق کننده است؟ آیا کالری شماری باعث لاغری میشود؟  آیا کالری و نیوتن واحد اندازه گیری انرژی هستند؟ آیا کالری سوزی باعث لاغری میشود؟ آیا کالری منفی وجود دارد؟ از کجا بفهمیم چقدر کالری نیاز داریم؟ از کجا بفهمیم چقدر کالری سوزاندیم؟ برای سوزاندن کالری چه بخوریم؟

کالری واحدی است که برای اندازه گیری انرژی استفاده می شود. در اصطلاح علمی، مقدار انرژی مورد نیاز برای افزایش دمای 1 لیتر آب به میزان 1 درجه است. برای تغذیه و سلامتی، عموما از کیلوکالری استفاده می کنیم که معادل 1000 کالری است. اینها میزان انرژی موجود در غذاها و نوشیدنی ها را نشان می دهند. این انرژی دریافتی در فرآیندهای فیزیولوژیکی که در بدن ما اتفاق می‌افتد، استفاده می‌شود و به ما اجازه می‌دهد تا از نظر فیزیکی عمل کنیم. وقتی کالری بیش از نیاز بدن ما مصرف شود، مقدار افزایش یافته به عنوان چربی ذخیره می شود.

چه مقدار کالری نیاز دارید؟

کالری مورد نیاز روزانه افراد بسته به سن، ساختار بدن (قد، وزن)، فعالیت بدنی و عوامل مشابه متفاوت است. اما به طور کلی می توان گفت که روزانه 1500 تا 2500 کالری برای جوانان و بزرگسالان مورد نیاز است.

اگر اضافه وزن دارید، برای حفظ وزن و هیکل فعلی خود به کالری بیشتری نیاز دارید. اگر می خواهید وزن اضافه کنید باید کالری بیشتری بخورید، اگر می خواهید وزن کم کنید باید کمتر بخورید یا کالری بیشتری بسوزانید. فرمول ها و تکنیک هایی برای تعیین کالری مورد نیاز روزانه شما وجود دارد که می توانید با یک جستجوی کوتاه در اینترنت این فرمول ها را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: این ۶ ماده غذایی پرکالری را با خیال راحت بخوری

کالری و وزن

یک پوند چربی معادل 3500 کالری است. به طور خلاصه، برای کاهش یک پوند از وزن فعلی خود، علاوه بر فعالیت های روزمره، باید 3500 کالری اضافی بسوزانید. از طرفی دیگر، شاید بتوان با ادامه فعالیت های روزانه فعلی، با مصرف 500 کالری کمتر در هفته، هفته ای نیم کیلو وزن کم کرد. با کاهش وزن، کالری مورد نیاز روزانه شما نیز کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید: دستور تهیه چند غذای خوشمزه و کم کالری برای شام

فعالیت بدنی چه تاثیری بر کالری دارد؟

حرکت، هل دادن، کشیدن، بلند کردن نیاز به انرژی دارد. بنابراین، اگر از نظر فیزیکی بیشتر از روتین فعلی خود حرکت کنید، انرژی بیشتری مصرف کرده و کالری می سوزانید.

تمرین مقاومتی که باعث افزایش عضله سازی می شود، متابولیسم شما را افزایش می دهد، حتی اگر کاری انجام ندهید، بدن کالری بیشتری می سوزاند. به همین دلیل است که عضله سازی راه خوبی برای کمک به کاهش وزن غیر مستقیم است.

حقایقی که باید در مورد کالری بدانید
حقایقی که باید در مورد کالری بدانید

ماشین حساب های کالری چقدر دقیق هستند؟

البته ممکن است 100% درست نباشد. چنین محاسباتی در راستای برخی پیش بینی ها و مطالعات انجام شده است. بنابراین نمی توان انتظار داشت که همه محاسبات کاملاً با هر شخص سازگار باشد. اکثر محاسبات بر اساس فرمول Harris-Benedict است که میزان متابولیسم شما را تعیین می کند. این در واقع تعداد کالری هایی است که شما برای زنده بودن و هوشیاری نیاز دارید. در تکنیک های محاسبه کالری اینچنینی، سطح فعالیت روزانه شخصی شما نیز مورد نیاز بوده و ارائه چنین داده هایی دشوار است. سطوح فعالیت شما نیز ممکن است روز به روز تغییر کند. مقدار کالری سوزانده شده توسط هر فرد با توجه به فعالیت بدنی‌اش میتواند با دیگر افراد متفاوت باشد.

این نوع ماشین حساب ها برای شروع فرآیند خوب هستند. اما اگر تغییری در وزن خود احساس نمی کنید، ممکن است لازم باشد در میزان کالری دریافتی خود و میزان کالری که سوزانده اید تجدید نظر کنید و بر اساس داده های خود، تنظیماتی را انجام دهید.

بهترین راه برای ردیابی کالری های مصرفی چیست؟

می توانید کالری دریافتی روزانه خود را یادداشت کرده و محاسبات و تنظیمات لازم را انجام دهید. اپلیکیشن ها و وب سایت های زیادی برای ردیابی کالری وجود دارد که می توانید از چنین اپلیکیشن هایی نیز بهره مند شوید. شما می توانید کالری های خود را با آپلود آنچه می خورید و می نوشید در این برنامه ها ردیابی کنید. همچنین می توانید به طور تقریبی متوجه شوید که چقدر کالری سوزانده اید.

حقایقی که باید در مورد کالری بدانید
حقایقی که باید در مورد کالری بدانید

"همه کالری ها برابر نیستند" به چه معناست؟

از نظر انرژی، همه کالری ها برابر هستند. هر گرم کربوهیدرات و پروتئین 4 کالری و هر چربی 9 کالری دارد. این تغییر نمی کند. عبارت "همه کالری ها برابر نیستند" به این معنی استفاده می شود که برخی از منابع کالری بهتر از سایرین هستند. به طور خلاصه، شما باید بیشتر کالری خود را از غذاهای غنی از مواد مغذی دریافت کنید. کالری هایی که از خوردن قند و شکر دریافت می کنید و کالری هایی که از خوردن میوه دریافت می کنید به همین ترتیب استفاده می شوند، اما دریافت این کالری ها از میوه برای شما بسیار بهتر است.

بیشتر بخوانید:

راه‌های تشخیص رژیم‌های تقلبی

آیا رژیم تک خوری برای شما مفید است؟

تفاوت نوشابه‌های رژیمی با نوشابه‌های معمولی

تفاوت نوشابه‌های رژیمی با نوشابه‌های معمولی

همه چیز درباره رژیم مایعات

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید