10:15 , 1401/7/17
کد خبر: 000015705
بازدید: 3970
حقایق جالب درباره «نهنگ آبی» بزرگترین نهنگ دنیا

بسیاری از موجودات غول پیکری که روی زمین زندگی میکرده اند اکنون منقرض شده اند و در حال حاضر تنها فسیل ها و مدل های نمایشی آنها در موزه به نمایش در آمده و بینندگان خود را شگفت زده می کند اما برخی موجودات عظیم الجثه هم وجود دارد که شاید ما از وجود آنها بی خبر باشیم.

هر آنچه باید درباره بزرگ ترین حیوان جهان، نهنگ آبی بدانید

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، امروزه جانوران غول پیکری مانند دایناسورها وجود ندارند اما گونه های ناشناخته ای از بزرگترین حیوانات جهان در قعر دریا وجود دارد که در این مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد. 

نهنگ آبی که در حال حاضر بزرگترین حیوان جهان است، بیش از 30 متر طول دارد. یک غول واقعی، احتمالاً می دانستید که نهنگ آبی بزرگترین حیوان زنده است

اطلاعات جالب درباره بزرگترین تهنگ دنیا

نهنگ آبی با طول 33 متر و وزن 150 تن به عنوان بزرگترین حیوان جهان شناخته می شود.

نهنگ های آبی، بزرگترین حیوانات جهان، اغلب به تنهایی یا با هم به عنوان مادر و توله زندگی می کنند. 

نهنگ های آبی که به نهنگ آسمان نیز معروف است، هر ۲ تا ۳ سال باردار می شود و دوره بارداری حدود ۱ سال طول می کشد. 

یک نهنگ آبی تازه متولد شده 6-7 متر طول و حدود 30 تن وزن دارد. 

توسعه یافته ترین این گونه که بزرگترین حیوان زنده است به طول 33 متر و وزن 150 تن می رسد. 

نهنگ آسمان که عضوی از زیر راسته Mysticeti (نهنگ های بی دندان) از راسته Cetacea (نهنگ ها) است، در همه دریاها به جز اقیانوس منجمد شمالی یافت می شود.

نهنگ آبی به عنوان بزرگترین حیوان جهان به طور متوسط ​​80 سال عمر می کند. 

دشمنان طبیعی نهنگ آبی، نهنگ های قاتل و انسان ها هستند. 

نهنگ‌های آبی مانند دیگر نهنگ‌های بدون دندان، زئوپلانکتون‌ها (به‌ویژه کریل) را شکار می‌کنند. 

اگرچه نام آنها نهنگ آبی است، اما رنگ آنها مخلوطی از خاکستری آبی است. همچنین پس از نهنگ عنبر، دومین حیوان پر سر و صدا در جهان است.

حقایق جالب درباره «نهنگ آبی» بزرگترین نهنگ دنیا

مشخصات فیزیکی نهنگ آبی، بزرگترین نهنگ دنیا

سر نهنگ آبی، بزرگترین حیوان زنده، وقتی از پهلو به آن نگاه می شود صاف و از بالا به شکل U است. روزنه های رنگ پریده نهنگ آبی دوقلو و نسبتاً بزرگ است. اسپری که هنگام بازدم از این سوراخ ها رخ می دهد می تواند به ارتفاع 6 تا 12 متر برسد. 60 تا 90 شیار روی گردن به موازات بدن قرار دارند، به لطف این شیارها که تا شکم امتداد دارند، گلوی نهنگ آبی به طرز باورنکردنی منبسط می شود و تغذیه را آسان می کند.

این موجود غول پیکر (نهنگ آبی) که از بالای آب به رنگ آبی یا خاکستری ظاهر می شود، بدنی دراز دارد که از سر تا دم باریک می شود. نهنگ آبی بزرگترین حیوان جهان، باله پشتی کوچکی دارد و اغلب هنگام غواصی دیده می شود. باله های سینه ای حدود 3-4 متر طول دارند. باله دم خاکستری است. لبه خلفی باله دمی که پهن و مثلثی شکل است صاف است و دو نیمه این لبه از باله های دمی در فرورفتگی برجسته در وسط به هم می رسند.

نهنگ آبی با وزن بیش از 140 تن به عنوان بزرگترین حیوان جهان شناخته می شود. آرژانتینوساروس بزرگترین موجودی است که در عصر دایناسورها زندگی می کرده است و تخمین زده می شود که وزن این موجود حداکثر به 90 تن برسد. اندازه گیری نهنگ های آبی با اندازه غول پیکرشان دشوار است. نهنگ‌های آسمانی که توسط شکارچیان کشته می‌شدند در قطعات متحرک اندازه‌گیری می‌شدند، نه در کل. با توجه به وزن خون و مایعات مختلف از دست رفته در طی فرآیند تشریح، نتایج در مورد وزن نادرست است. بزرگترین نهنگ آبی که تا به حال ثبت شده است 45 متر طول و بین 300 تا 450 تن وزن دارند. محققان آزمایشگاه ملی پستانداران دریایی ایالات متحده (UDML) فکر می کنند که یک نهنگ آبی 30 متری بیش از 250 تن وزن دارد. دقیق ترین وزنی که UDML تا به حال توانسته اندازه گیری کند 177 تن و طول آن 29.9 متر است.

نهنگ های آبی چگونه تغذیه می کنند؟

نهنگ آبی که بزرگترین حیوان جهان است، بیشتر از سخت پوستان کوچکی به نام کریل تغذیه می کند. با این حال، به ندرت ماهی های کوچک را شکار می کند. نهنگ های آبی در فصل تغذیه در مناطقی پراکنده می شوند که بیشترین غذای موجود را دارند. در این دوره به صورت انفرادی یا جفت پرسه می زنند و در آب های آزاد یا نزدیک ساحل دیده می شوند. شکار گله های بزرگ کریل، نهنگ های آبی در عمق بیش از 100 متری در روز و در نزدیکی سطح در شب تغذیه می کنند. برای تغذیه، دهان خود را باز می کنند و آب دریا را که حاوی مواد مغذی است می گیرند. نهنگ های آبی برای طعمه شیرجه می زنند و میانگین زمان شیرجه برای تغذیه 10 دقیقه است. با این حال، طولانی ترین زمان غواصی ثبت شده 36 دقیقه است. نهنگ آبی در فصل تغذیه خود 2 تا 4 تن کریل در روز مصرف می کند.

حقایق جالب درباره «نهنگ آبی» بزرگترین نهنگ دنیا

چرا نهنگ های آبی مهاجرت می کنند؟

نهنگ های آبی، بزرگترین جانور زنده، به صورت فصلی مهاجرت می کنند. در بهار، آنها به سمت قطب ها می روند که از نظر مواد مغذی بسیار کارآمد هستند. در پاییز به مناطق نیمه گرمسیری مهاجرت می کنند. دلیل این امر گیر نکردن بین یخ، مصرف انرژی کمتر و تولید مثل است. آنها معمولاً با سرعت 20 کیلومتر در ساعت شنا می کنند. با این حال، در صورت لزوم، سرعت آنها می تواند تا 50 کیلومتر در ساعت افزایش یابد.

جمعیت نهنگ های آبی و تهدید انسانی

در روزهای اولیه شکار نهنگ ها، شکار نهنگ های آبی به دلیل سرعت و اندازه آنها دشوار بود. به همین دلیل شکارچیان به نهنگ عنبر و نهنگ های مشابهی روی آوردند که صید آنها آسان بود. بنابراین جمعیت نهنگ های کوچک کاهش یافت و شکارچیان چشمان خود را به نهنگ های بزرگتر معطوف کردند. هارپون هایی که در سال 1864 برای شکار نهنگ های بزرگ همراه با کشتی های بخار ساخته شدند، نهنگ های آبی را نیز هدف قرار دادند و تا زمان ممنوعیت شکار که توسط هیئت بین المللی صید نهنگ در سال 1966 اعمال شد، تقریباً 29 تا 30 هزار نهنگ آبی شکار شدند. جمعیت فعلی نهنگ های آبی، بزرگترین حیوان جهان، بین 5000 تا 12000 تخمین زده می شود.

اگرچه شکار نهنگ‌های آبی در حال حاضر در سراسر جهان ممنوع است، اما این امر تهدید انسانی را از بین نمی‌برد. آلودگی دریاها ناشی از بشریت باعث مرگ زودرس نهنگ های آبی می شود. علاوه بر این، سر و صدای ترافیک دریایی رو به افزایش، تماس نهنگ ها را سرکوب می کند و آنها را از یافتن جفت باز می دارد.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید