10:20 , 1401/9/17
کد خبر: 000017035
بازدید: 1255
جنجال بر سر هزینه های واتس آپ و اینستاگرام/ این پلتفرم ها 250 هزار میلیارد خرج دارند؟

اخیرا در قالب ویدئویی در فضای مجازی عنوان شده که استفاده از دو پلتفرم اینستاگرام و واتس آپ حدود 250 هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می کند.


به گزارش خبرنگار فناوری ایونا، حجت الاسلام محمد کرباسی مدیر مؤسسه فضای مجازی تراز انقلاب اسلامی اخیرا در قالب یک فایل ویدئویی به ارائه توضیحاتی درباره هزینه هایی که صرف استفاده از واتس آپ و اینستاگرام می شود پرداخته است.

اما به دنبال انتشار این ویدئو در فضای مجازی محمد کشوری، کارشناس فناوری اطلاعات در این باره یک رشته توئیت منتشر کرده و درباره میزان هزینه های اعلام شده سئوالاتی مطرح کرده است.

در توضیحات کشوری در این باره آمده است: « دیدم برخی در مورد هزینه اینترنت ادعاهایی را مطرح میکنند که خیلی غلطه و لازمه مستنداً نقد بشود؛ ‏ادعای اول: «سالانه دو میلیارد دلار ارز برای خرید پهنای باند اینترنت خارج می‌شود.» ‏ادعای دوم: «سالیانه ۲۵۰ هزار میلیاردتومان برای پهنای باند دو سکوی اینستاگرام و واتس‌اپ در کشور جابه‌جا میشود.»

اما نقد ادعای اول؛ ‏شرکت دولتی ارتباطات زیرساخت متولی «انحصاری» خرید و تامین پهنای باند اینترنت کشور است. طبق صورت مالی رسمی این شرکت در سال ۱۴۰۰، کل هزینه این شرکت برای تامین پهنای باند ۲ هزار و ۷۰ میلیارد تومان (معادل حدود ۷۰ میلیون دلار به نرخ وقت دلار) بوده است. اختلاف ۷۰ میلیون دلار با ۲ میلیارد دلار به حدی وحشتناک است که آدم حیران می‌ماند مبنای این بزرگنمایی و دروغ‌ها از کجاست؟

اما نقد ادعای دوم؛ ‏ آیا اپراتورها ۲۵۰ هزار میلیارد تومان!! از اینستاگرام و واتس اپ پول در می‌آورند؟

کل درآمد رایتل و ایرانسل و همراه اول روی هم در سال ۱۴۰۰؛ حدود ۵۰ همت (هزار میلیارد تومان) است که تقریباً ۳۰ همت آن از محل فروش اینترنت (داده) است. در بخش ثابت هم طبق صورت‌های مالی شرکت مخابرات و کل شرکت‌های FCP حداکثر ۱۰ همت است، یعنی درآمد کل فروش اینترنت کشور به زحمت به ۴۰ همت میرسد، چطور فقط ۲۵۰ هزار میلیارد تومان آن فقط برای واتس اپ و اینستاگرام است!؟

ای کاش این افراد -که بسیار هم در باب فضای مجازی پر سر و صدا هستند- اگر دانش تخصصی حداقلی ندارند لااقل زبان به کام گیرند و به کار علمی خودشان بپردازند، اگر هم خدای ناکرده آگاهانه این ادعاهای غلط را مطرح می‌کنند که و علی الاسلام السلام اذا بلیت بمثلهم..»

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید