10:42 , 1401/4/30
کد خبر: 000014575
بازدید: 1359
جعفر پناهی چرا و چگونه بازداشت شد؟

جعفر پناهی که پیش از این نیز سابقه اوین را داشته و به عنوان یک زندانی سیاسی در بند بوده، طی روزهای اخیر بار دیگر دستگیر و به تحمل شش سال حبس محکوم شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایونا، چندی پیش و در تاریخ هشت خرداد ماه سال جاری جنبشی به نام«تفنگت را زمین بگذار» از سوی برخی سینماگران کلید خورد و بدین ترتیب با انتشار بیانیه ای با این نام که برگرفته از یکی از آثار محمدرضا شجریان است به شرایط متروپل اشاره شد و در قالب این بیانیه و در زمانی که اخباری مبنی بر برخورد نیروهای نظامی و انتظامی با تجمع کنندگان متروپل منتشر شده بود  جمعی از سینماگران از این نیروها خواستند که به نوعی تفنگ خود را در مقابل هموطنانشان زمین گذاشته و با مردم آبادان همراه و همدل باشند.

پای این بیانیه را نیز جمعی از اهالی سینما امضاء کرده و به حمایت از آن پرداختند.

نحوه بازداشت جعفرپناهی

مدتی بعد و در تاریخ 17 تیر ماه خبرگزاری دولت یا همان ایرنا  از دستگیری محمد رسول اف و مصطفی آل احمد دو تن از افراد شرکت کننده در این جنبش خبر داد و اعلام کرد: محمد رسول اف و مصطفی آل احمد از مرتبطین با ضدانقلاب که در بحبوحه حادثه دلخراش متروپل آبادان اقدام به التهاب آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه کرده بودند با حکم دستگاه قضایی بازداشت شدند.

پس از این اتفاق، روز دوشنبه 20 تیر ماه جمعی از سینماگران برای پیگیری وضعیت دو همکار بازداشت شده شان به دادسرای زندان اوین مراجعه کردند که به هنگام خروج از این دادسرا جعفر پناهی دیگر فیلمساز امضاء کننده این بیانیه هم دستگیر شد.

مروری بر سوابق کیفری جعفر پناهی

اما این اولین باری نیست که  جعفر پناهی به عنوان یک زندانی سیاسی راهی اوین می شود و پیش از این نیز به واسطه ارتکاب موارد مشابه وی با حکم ممنوعیت فعالیت های زیر مواجه شده بود:

-20 سال ممنوعیت فیلمسازی

-20 سال محرومیت از فیلمنامه نویسی

-20 سال محرومیت از سفر خارجی

-20 سال ممنوعیت هر نوع مصاحبه با رسانه های داخلی و خارجی

او پیش از این دو بار در سال 1388 دستگیر شده بود که در مرتبه اول پس  از چند روز آزاد شده بود و در مرتبه دوم که اسفند ماه آن سال بود دستگیر شده و تا 4 خرداد سال بعد در زندان بود اما پس از آن با دستور بازپرس و تائید دادستان عمومی با وثیقه 200 میلیون تومانی آزاد شد.

حال بر اساس حکم دادگاه او به دو اتهام در مجموع برای مدت شش سال محکوم به حبس شده است. بر اساس دادنامه صادر شده از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، پناهی در سال ۸۹ به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شد.

مقررات اجرا ناظر بر این شش سال حبس است و این حکم قطعی و لازم‌الاجراست.

مروری بر سابقه فیلمسازی جعفر پناهی

جعفر پناهی کارگردان و فیلمسازی است که طی سالهای گذشته در داخل کشور کمتر شاهد نمایش عمومی فیلمی از او بوده ایم چرا که اغلب فیلم های او به دلیل سوژه های انتخابی قابل نمایش نبوده و موفق به دریافت پروانه نمایش نشدند.

از جمله فیلم های پناهی می توان به آفساید، پرده، تاکسی، سه رخ اشاره کرد. وی در کنار کارگردانی در سینما فعالیت های دیگری مانند تهیه کنندگی، تدوین، نویسندگی و غیره را نیز برعهده داشته است.وی کار خود را در سینما با دستیاری عباس کیارستمی آغاز کرد.

این کارگردان که 20 تیر 1339 در میانه آذربایجان شرقی متولد شده در حال حاضر 62 سال سن دارد و طبق حکم در نظر گرفته شده به نظر می رسد باید تا هفتاد سالگی در زندان بماند.

 

 

 

 

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید