07:06 , 1401/5/2
کد خبر: 000014593
بازدید: 1489
جرم تاج زاده چه بود و چرا بازداشت شد؟

مدتی از دستگیری مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گذرد اما چرا تاج زاده پس از چند سال آزادی دوباره بازداشت شد؟

به گزارش خبرنگار سیاسی ایونا، طی هفته های گذشته تاج زاده به جرم «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت شده است چرا که اخیرا در مناظرات سیاسی خود ایده "عبور از جمهوری اسلامی" را مطرح کرده و بر لزوم اصلاحات ساختاری تاکید کرده است.

وی در هفته های پیش از بازداشت مناظراتی با برخی چهره های سیاسی برانداز داشته و ضمن نقد بر عملکرد آنها حتی پیشنهاد مناظره با رضا پهلوی را مطرح کرده بود.

رویکردها در برابر بازداشت تاج زاده

این بازداشت واکنش های متعددی به همراه داشته و در شرایطی که عده ای به جدیت از آن دفاع می کنند طیف اصلاح طلب نسبت به این مسئله انتقاداتی داشته و حتی جلساتی در این خصوص برگزار کرده اند. در این میان یکی از  اظهارنظرهای متفاوت نظر علی مطهری است که در توئیتر خود در این باره نوشته است : «حتی اگر کسی معتقد به براندازی باشد، تا زمانی‌که اقدام عملی مانند کار مسلحانه از او سر نزده است، مجاز به بازداشت او نیستیم و این روشی است که از امام علی (ع) در برخورد با مخالفانش آموخته‌ایم. »

مصطفی تاج زاده کیست؟

مصطفی تاج زاده از جمله سیاستمداران ایرانی است که در سال 1388 بازداشت شده و به مدت هفت سال در زندان بود. وی پس از مدتی آزادی بار دیگر 17 تیر ماه سال جاری دستگیر شده است.

مهر ماه سال 1357 مصطفی تاج زاده در پاریس با امام(ره) دیدار کرده و پس از آن ادامه تحصیل را رها کرده و یکی از نمایندگان حاضر در کمیته استقبال از امام می شود و گروه فلق که وی عضو آن بوده در سالهای بعد نیز فعالیت خود را ادامه می دهد. پس از برهه ای او را به عنوان مدیرکل مطبوعات و نشریات ارشاد منصوب می کنند و در دوره سید محمد خاتمی تاج زاده به عنوان معاون بین الملل رئیس جمهور در وزارت ارشاد فعالیت کرد. وی بعدها در مناسب دیگری نیز فعالیت داشت که برخی از آنها عبارتند از:
-کتابخانه ملی
-روزنامه همشهری
-معاون سیاسی وزارت کشور(در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی)
-سرپرستی وزارت کشور

شاید بتوان اولین حاشیه اصلی تاجزاده را به انتخابات مجلس ششم مربوط دانست که در آن دوره از سوی شورای نگهبان به برگزاری آن نقد شد و آیت الله جنتی به عنوان عضو شورای نگهبان از تاج زاده شکایت کرده و وی برای پاسخگویی به دادگاه رفت. 

وی بعدها نیز به مدت سه سال از انجام خدمات دولتی محروم شد و بعدها نیز به عنوان عضو علی البدل شورای شهر مشغول شد. بعدها نیز در دولت محمد خاتمی وی برای مدتی مشاور معاون وزیر علوم بود و پس از آن تا پایان دولت خاتمی به عنوان مشاور رئیس جمهور فعالیت داشت.

وی برای انتخابات سال 1400ریاست جمهوری نیز اعلام کاندیداتوری کرده بود که صلاحیت وی در شورای نگهبان مورد تائید قرار نگرفت.

مناظره تاج زاده با حسین شریعتمداری

در سال 1390 هنگامی که تاج زاده همچنان در زندان بود در نامه ای سرگشاده به حسین شریعتمداری(مدیرمسئول روزنامه کیهان) برای مناظره با او اعلام آمادگی کرد. وی بعدها دو نامه دیگر نیز خطاب به این روزنامه منتشر کرد.

نامه تاج زاده به رهبری

وی همچنین در همان سال نامه دیگری خطاب به رهبری نوشته و در قالب آن آز آزار و اذیت خانواده زندانیان سیاسی سخن گفت.

همسر مصطفی تاج زاده

تاج زاده که متولد 1336 است در سال 1359 با فخرالسادات محتمشی پور(دختر عموی علی اکبر محتشمی پور -وزیر کشور سابق-)  ازدواج می کند که حاصل این ازدواج دو فرزند دختر است. محتشمی پور نیز از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت بوده است. 

این روزها به دنبال دستگیری و بازداشت تاج زاده همسر او صحبت های تندی را در قالب یک فیلم ویدئویی در فضای مجازی منتشر کرده و مسئولیت سلامت همسر خود را با رهبر دانسته است.

 

           

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید