10:02 , 1401/4/25
کد خبر: 000014521
بازدید: 1649
جدیدترین اطلاعات جیمز وب کِی منتشر می شود؟

فعالیت های تلسکوپ فضایی جیمز وب که دنیا را شگفت زده کرده در حالی ادامه دارد که گفته شده ظرف امروز و فردا اطلاعات جدید این تلسکوپ منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایونا، بامداد روز سه‌شنبه ۲۱ تیر ماه، انتشار عکس های جیمز وب چنان دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده که رونمایی از اولین تصویر این تلسکوپ در کاخ ریاست جمهوری امریکا و توسط جو بایدن رونمایی شد و بعدها تصاویر آن در میدان تایمز نیویورک نقش بست.

البته تنها امریکا نبود که تا این حد بر روی این تصاویر حساسیت داشت بلکه در سراسر جهان مردم به پیگیری اخبار این حوزه پرداختند و حال گفته شده به زودی و ظرف امروز و فردا تصاویر دیگری از این تلسکوپ فضایی  نیز منتشر خواهد شد.

تلسکوپ جیمز وب چیست؟

اما اگر بخواهیم درباره خود جیمز وب توضیح دهیم باید گفت در قالب یک پروژه مشترک آژانس‌های فضایی آمریکا، اروپا و کانادا در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، مصادف با چهارم دی ماه سال ۱۴۰۰ تلسکوپی را به فضا پرتاب کردند . یک ماه طول کشید تا این رصدخانه پیشرفته فضایی به مقصد خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید و برای راه‌اندازی ابزارهای علمی پیشرفته آن نیز شش ماه، محققان در زمین پیگیری و رصد کردند. 

حال چند روزی است انتظارها به پایان رسیده و این تلسکوپ در چند نوبت تصاویری را منتشر کرده است. البته این تصاویر اولین تصاویر ارسالی جیمز وب نیستند اما اولین تصاویر اصلی به حساب می آیند.

نکته جالب اینکه ابتدا تصور می شد این تلسکوپ که تاکنون پیشرفته ترین تلسکوپ ارسال شده به فضاست برای مدت 10 سال تصاویری از فضا منتشر کند اما حال و پس از مدتی از کار آن با توجه به سوخت باقی مانده جیمز وب حتی می توان این انتظار را برای 20 سال نیز در نظر گرفت.

در ادامه اولین تصویر ارسالی جیمز وب را می بینید که به گفته‌ی بیل نلسون رئیس ناسا، عمیق‌ترین تصویری است که تاکنون از جهان ثبت شده است.

فعالیت این تلسکوپ را انقلابی برای ناسا خوانده اند.

در ادامه تصاویر اولیه دیگری که توسط این تلسکوپ منتشر شده را می بینید.

دومین تصویر ارسالی جیمز وب  به جو یک سیاره‌ فراخورشیدی موسوم به "b۹۶-WASP" مربوط  می شود که به شناسایی نشانه‌هایی از وجود آب مربوط است در حالی که تاکنون این سیاره بدون جو و ابر انگاشته می‌شد و حال  این دقیق‌ترین طیف‌سنجی از این سیاره فراخورشیدی تا به امروز است.

سومین تصویر "جیمز وب" که  با وضوحی شگفت انگیز منتشر شده  به "سحابی حلقه جنوبی" یا "سحابی هشت انفجار" مربوط می شود که در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و یک ستاره در حال مرگ را احاطه کرده است.

چهارمین تصویر ارسالی جیمز وب نیز  به یک مجموعه کهکشانی به نام "پنج قلوی استفان" مربوط می شود که در صورت فلکی "اسب‌ بالدار" واقع شده و شامل پنج کهکشان است که چهار مورد از آنها به هم نزدیک هستند و انتظار می‌رود با یکدیگر ادغام شوند. 

پنجمین و آخرین تصویر منتشر شده از "جیمز وب"  نیز متعلق به "سحابی شاه تخته" است که یکی از درخشان‌ترین سحابی‌هایی است که در فاصله تقریبا ۷۶۰۰ سال نوری از زمین و در صورت فلکی "نیمکره جنوبی" قرار گرفته است.

اولین مشاهدات وب، داستان جهان پنهان در هر مرحله از تاریخ کیهانی از سیارات فراخورشیدی همسایه گرفته تا دورترین کهکشان‌های قابل مشاهده در اوایل کیهان را بازگو می‌کند.

گفته می شود جیمز وب در نقطه‌ای از فضا قرار گرفته که بدون نیاز به تعمیر، تصاویری با وضوح بسیار بالا تصاویری در اختیار دانشمندان قرار می دهد که از آغاز پیدایش کائنات اطلاعات بی نظیری در اختیار آنها قرار می دهد و احتمالا منشا انفجار اطلاعاتی وسیعی در حوزه کیهان شناسی و شناخت منشأ عالم خواهد بود.

انتشار تصاویر جدید امروز یا فردا

حال نیز ناسا اینگونه اعلام کرده که اطلاعات بیشتر این تلسکوپ ظرف امروز و فردا منتشر خواهد شد.

تصاویر خارق العاده ای که این تلسکوپ تاکنون فرستاده تمام دنیا را تحت الشعاع قرار داده اما دانشمندان ناسا همچنان تاکید دارند که این تازه ابتدای راه است و ما فعلا فقط سطح را خراشیده ایم.

جیمز وب چه فرقی با هابل دارد؟

البته پیش از این نیز تلسکوپ هابل به فضا ارسال شده بود و تصاویر متعددی ارسال  میکرد اما جیمز وب به مراتب پیشرفته تر از هابل است و تصویری را که هابل 10شبانه روز فرصت برای ثبت آن نیاز داشته ظرف مدت 12.5 ساعت از خوشه کهکشانی "SMACS ۰۷۲۳" تهیه و ارسال کرده است.

حال فعالیت جیمز وب به دانشمندان کمک خواهد کرد به سئوالاتی پاسخ دهند که هنوز قابل درک نبوده یا فرمول بندی نشده اند.

 

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید