12:35 , 1401/5/22
کد خبر: 000014812
بازدید: 1272

عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی کشور مطرح کرد؛

تولد دوباره اقتصاد ایران با رهایی از اقتصاد تک محصولی

دکتر کریمی تفرشی گفت: نمی توان از محوریت نفت و فرآورده های نفتی در رشد اقتصادی کشور چشم پوشی کرد علیرغم اینکه در سال های اخیر تلاش ها بر این بوده که میزان وابستگی بودجه و اقتصاد ایران به نفت و فرآورده های آن کم شود.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، دکتر مهدی کریمی تفرشی، عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی کشور اظهار کرد: تاریخ نشان می دهد که با کاهش چشمگیر صادرات نفتی ایران در نخستین سال‌های دهه نود شمسی، متاثر از تحریم‌های بین المللی، نرخ رشد سالانه اقتصاد ایران بسرعت منفی گردید و حتی تا منهای هفت در صد هم کاهش پیدا کرد. در عوض وقتی در سال ۱۳۹۵، برجام امضا شد و از پیامدهای آن، صادرات نفتی ایران در اثر لغو تحریم ها افزایش چشمگیری پیدا کرد، نرخ رشد اقتصادی کشور به ۱۲.۵ در صد بر اساس آمارهای رسمی کشور رسید که افزایش قابل توجهی بود.

وی افزود: بدیهی است که رابطه مستقیمی بین رشد اقتصادی کشور با سطح رفاه و معیشت مردم وجود دارد. بنابراین تاثیر چشمگیر نفت را بر شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه ایران و وضعیت رفاه و معیشت جامعه را  نمی توان کم اهمیت در نظر گرفت. اما نکته قابل تامل اینست که چرا هنوز پس از تجربه عدم موفقیت اقتصاد تک محصولی و پیامدهای منفی آن و سالها تجربه تحریم های مخرب، علیرغم داشتن منابع عظیم طبیعی و خدادادی و پتانسیل بالای اقلیمی نتوانسته ایم در رشد و توسعه اقتصاد غیر نفتی در ایران موفق عمل کنیم؟

 به گفته وی؛ این تجربه سالها آزمون و خطا نکته ای است بسیار تامل برانگیز و قابل بحث که قطعا به یک تحول اساسی در نظام مدیریت اقتصادی کلان کشور و به دنبال آن رفع موانع اساسی تولید و یک جهش نظام مند در تولید کشورمان نیاز دارد.

رهایی از اقتصاد تک محصولی ضروریست/اقتصاد توریسم و کشاورزی بهترین راهکار است

اقتصاد تک محصولی ضربه سنگینی به تولید داخلی می زند

کریمی تفرشی با اشاره به اقتصاد تک محصولی ادامه داد: اقتصاد تک محصولی آسیب ها و ضربه های فراوانی به نظام اقتصادی کشور می زند. پمپاژ درآمدهای ارزی نفتی به اقتصاد، متناسب با نرخ ارز، باعث می شود کالاهای وارداتی با نرخ پایین تری قیمت‌گذاری ‌شوند، بنابراین کالاهای داخلی قیمت بالاتری نسبت به کالاهای وارداتی خواهند داشت. این باعث می شود مردم کالاهای وارداتی را به محصولات داخلی ترجیح دهند. این فرآیند منجر می شود به اینکه اقتصاد تک محصولی باقی بماند. بنابراین اقتصاد تک محصولی ضربه سنگینی به تولید داخلی می زند.

کارآفرین برتر جهان اسلام در پایان گفت: در کشوری که سرشار از منابع عظیم و پتانسیل های بی نظیر کشاورزی و اقلیمی است، وابستگی به نفت و فرآورده های نفتی داستانی تلخ و قدیمی بوده که باید به زمان پایان آن نزدیک شویم. 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید