10:46 , 1401/9/16
کد خبر: 000017011
بازدید: 1373
تورم 70 درصدی خوراکی ها در آبان/ بیشترین و کمترین تورم در کدام استان ها بوده است؟

بررسی های صورت گرفته گویای آن است که تورم نقطه به نقطه خوراکی ها در آبان ماه سال جاری در 12 استان تورمی بالای 70 درصد را نشان می دهد که استان سیستان و بلوچستان در صدر این جدول قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا، بر اساس آمارهای منتشر شده تورم نقطه به نقطه آبان ماه 48.1 درصد بوده یعنی به بیان ساده تر هزینه های یک خانواده در آبان 1401 در قیاس با آبان 1400 حدود 48.1 درصد افزایش یافته و تقریبا حدود یک و نیم برابر شده است.

اما اگر ازاین آمار مواردی مانند خوراکی ها و خدمات را کم کنیم تورم آبان ماه امسال به حدود 37 درصد می رسد. از سوی دیگر اگر تنها تورم مربوط به مواد خوراکی را در نظر بگیریم این عدد به 67.7 درصد می رسد یعنی طی یک سال گذشته تورمی که در این بخش وجود داشته در قیاس با سایر حوزه ها به مراتب بیشتر است.

از جمله دلایلی که می تواند بر این بحث تاثیرگذار تلقی شود موضوع جراحی اقتصادی و حذف ارز 4200 تومانی از برخی گروه های کالایی است که اردیبهشت ماه سال جاری رخ داد.

نکته دیگر اینکه میزان این تورم در استان های مختلف متفاوت است و این رقم در استان سیستان و بلوچستان به بالاترین میزان خود و رقمی حدود 84 درصد رسیده است. لرستان نیز با تورم 78 درصدی در جایگاه دوم این جدول قرار می گیرد.

کدام استان ها بیشترین تورم مواد خوراکی را داشته اند؟

بر اساس گزارشی که از سوی اقتصاد نیوز منتشر شده، تورم بالای 70 درصدی خوراکی ها در آبان ماه تنها به این دو استان محدود نشده و 12 استان را در بر می گیرد.

این استان ها عبارتند از:

  1. سیستان و بلوچستان
  2. لرستان
  3. مازندران
  4. آذربایجان غربی
  5. کرمان
  6. همدان
  7. ایلام
  8. سمنان
  9. هرمزگان
  10. قزوین
  11. خراسان شمالی 
  12. البرز

کمترین تورم مواد خوراکی

پائین ترین نرخ تورم در این حوزه نیز به استان زنجان مربوط می شود که مواد خوراکی و آشامیدنی در آن تورمی 57 درصدی را تجربه کرده اند. یعنی میان دو استانی که بالاترین و پائین ترین تورم را دارند حدود 27 درصد اختلاف وجود دارد.

البته جا دارد به این نکته نیز اشاره شود که با وجود این آمارها تورم نقطه ای آبان ماه در برخی استان ها نسبت به ماه های قبل کاهشی بوده است چرا که در ماه های گذشته گاه این تورم در برخی استان ها به بالای 90 درصد نیز رسیده است.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید