15:23 , 1401/8/10
کد خبر: 000016332
بازدید: 1278
تهدید جدید آمریکا علیه ایران/ وقتمان را برای توافق هدر نمی کنیم/ لازم باشد به گزینه نظامی متوسل می شویم

رابرت مالی چنین اعلام کرده که در صورت نیاز، آمریکا گزینه نظامی را به عنوان آخرین راهکار در مواجهه با ایران در نظر خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی ایونا، نماینده آمریکا در امور ایران چنین اعلام کرده که واشنگتن در حال حاضر تمرکز خود را بر حمایت از اغتشاشات اخیر ایران گذاشته و در مقطع فعلی موضوعاتی مانند احیای برجام یا مذاکرات و توافقات هسته ای اصلا در دستور کار آمریکا قرار ندارد چراکه دولت آمریکا بر این باور است که وقت گذاشتن بر سر موضوع توافق هسته ای اتلاف وقت است.

رابرت مالی که شب گذشته (دوشنبه، 9 آبان) در همایشی در «اندیشکده کارنگی» صحبت می کرد، گفت: آمریکا در مورد ایران تمرکز خود را روی موضوعاتی می گذارد که برایش مفید باشد. اکنون هم چنانچه اتفاقی در مورد توافق هسته ای رخ ندهد ما دیگر وقت خود را بابت آن هدر نمی کنیم.

طبق آنچه از سوی سی ان ان اعلام شده، آمریکا چنین عنوان کرده که هنوز به تاثیرگذاری مسیر دیپلماسی در خصوص محدود کردن برنامه های هسته ای ایران پایبندی دارد اما با توجه به اغتشاشات اخیر ایران در این مقطع زمانی تمرکز خود را روی موضوعاتی مانند توافق هسته ای به سمت جنگ روسیه و اوکراین معطوف کرده است.
وی با یادآوری اینکه بارها در مذاکرات وین رسیدن به توافق هسته ای بسیار نزدیک بودیم، گفت: هر بار به این توافقات نزدیک می شدیم ایران با طرح درخواست های فرعی جدید این مذاکرات را از مسیر اصلی خارج می کرد.

طبق آنچه در رسانه ها آمده، رابرت مالی با تاکید بر اینکه آمریکا تا زمانی که اتفاقی رخ ندهد وقتش را بابت توافق هسته ای هدر نمی کند، این نکته را نیز گوشزد کرده که آمریکا وقت خود را صرف مواردی می کند که فایده داشته باشد و اکنون از مسائلی مثل اعتراضات ایران حمایت می کنیم و تلاش داریم انتقال تسلیحات جنگی ایران به روسیه را متوقف کنیم.

وی افزود: ترامپ هم سعی کرد به جای پرداختن به برجام جایگزینی برای آن پیدا کند که موفق نشد. به هرحال ما بابت تلاش هایی که کرده ایم عذرخواهی نمی کنیم و از این پس نیز برای عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی هر کاری از دستمان بربیاید را انجام می دهیم اما فعلا ترجیح ما استفاده از ابزارهای فشار و به ویژه تحریم هاست اما چنانچه دیپلماسی در این زمینه با شکست مواجه شود، تقریبا همه گزینه ها روی میز است.
رابرت مالی ادامه داد: به عنوان آخرین مورد نیز گزینه نظامی را روی میز داریم که اگر لازم باشد برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی آن را نیز مورد استفاده قرار خواهیم داد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران افزود: برای احتمال رسیدن به یک توافق هسته ای در آینده کاری نیست که ما اکنون بخواهیم به دلیل مصلحت اندیشی از انجام آن سر باز زنیم. ما با این نوع خوش بینی ها دست خود را نمی بندیم که شاید زمانی به توافق رسیدیم.

مالی در پایان با بیان اینکه احیای توافق هسته ای با ایران در دستور کار و مورد تمرکز آمریکا نیست، اظهار کرد: فعلا در زمینه مذاکرات وین هیچ تحرکی انجام نخواهد شد.

     

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید