10:44 , 1401/11/11
کد خبر: 000019544
بازدید: 1208
تعلیق استقلال و پرسپولیس تا کی؟

دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به طور جدی در آستانه محرومیت دوباره از حضور در لیگ قهرمانان آسیا هستند.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایونا، پیش از این در گزارش‌های متعددی به این نکته اشاره شده بود که رفع تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال ایران به معنای صدور مجوز حضور سرخابی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا نیست. پرسپولیس و استقلال تنها زمانی می‌توانند در دوره بعدی لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند که مدارک لازم را تا اردیبهشت ماه در پنل‌های مربوطه بارگذاری کنند و طی بررسی‌های AFC تا خرداد ماه موفق به کسب مجوز حرفه‌ای شوند.

آیا مقدمات کسب این مجوز فراهم شده است؟ خیر. تاکنون ایرادهای اساسی که مانع از کسب مجوز این دو باشگاه در دوره‌ قبل شده بود همچنان پابرجاست و راه‌حلی اساسی برای این مشکل اندیشیده نشده است.
با توجه به زمان محدود باقی مانده تا اردیبهشت ماه 1402 (حدود سه ماه) آیا امکان رفع این موانع وجود دارد؟ کاظم اولیایی، عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «در پاسخ به این سؤال باید ببینیم آیا اراده‌ای برای این کار هست یا خیر؟ بعد از روشن شدن این موضوع تازه باید به این سؤال بپردازیم که بعد از اراده، این کار شدنی است یا نه؟ من می‌گویم اگر بخواهند شدنی است.»

البته که طبق مصاحبه‌های اخیر اولیایی، این «شدن»چندان هم آسان نیست و ورود مقام رئیس‌جمهور را می‌طلبد. او دلیل این ادعا را هم این‌طور بیان می‌کند: «چرا گفتم رئیس‌جمهور به این موضوع ورود کند؟ به‌دلیل ایجاد ظرفیت قانونی برای رسیدگی به این مورد. شوراها چنین ظرفیت قانونی را دارند. رئیس‌جمهور با تشکیل شورای ورزش که دبیرخانه‌اش وزارت ورزش باشد، اختیارهایی خواهد داشت که با استفاده از آن به‌عنوان مثال می‌تواند مشکلاتی نظیر VAR را برای این باشگاه‌ها حل کند. تا کی قرار است باشگاه‌ها بگویند ما هزینه را نمی‌پردازیم، استادیوم‌ها هم بگویند ما نمی‌پردازیم؟ بالاخره باید این روند متوقف شود.»

استقلال و پرسپولیس همچنــان در حسرت آسیـا

او اما آب پاکی را روی دست اهالی فوتبال می‌ریزد و به می‌گوید: «در حالت بی‌اقدامی باید بگویم، پرسپولیس و استقلال محروم می‌مانند.» اولیایی معتقد است تا کنون اقدامات لازم انجام نشده است و حتی روندی که برای خصوصی‌سازی این دو باشگاه طی شد، چیزی جز بالا بردن هزینه‌های فوتبال در بر نداشت.
این عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در این رابطه به توضیح می‌دهد: «در سند تحول دولت، زمان میانه‌ای به‌عنوان دوران گذر برای این دو باشگاه تعریف شده بود به‌نام مدیریت پیمان. به این صورت که مدیریت این دو باشگاه را به یک فرد اهل و متعهد بدهیم تا طی مدت مدیریت خود بدهی‌های باشگاه‌ها را بپردازد اما سازمان خصوصی‌سازی 10 درصد از سهام را عرضه کرد و حدود 250، 260 هزار نفر بستانکار تازه برای این دو باشگاه ایجاد کرد.

این افراد سهام باشگاه‌ها را خریدند که سود کنند اما نه تنها سودی نکردند که اصل پول‌شان هم خرج شده است. نتیجه هم این شد که این دو باشگاه‌ با 500، 600 میلیارد تومانی که به دست‌شان آمد، بازیکنان گران‌تری خریدند و خرج فوتبال را بالا بردند. حال آنکه یک اصل فیرپلی مالی در فوتبال این است که به اندازه‌ای هزینه کنی که می‌توانی درآمد از فوتبال داشته باشی. تا فوتبال به مرکزی برای پولشویی یا خیریه یا گداخانه تبدیل نشود.»
حالا دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به طور جدی در آستانه محرومیت دوباره از حضور در لیگ قهرمانان آسیا هستند. حتی تعویق در زمان برگزاری این دوره از مسابقات آسیایی هم نتوانسته مشکل این دو باشگاه را برای اخذ مجوز حرفه‌ای برطرف کند و در صورت ادامه این روند، در خرداد ماه 1402 احتمالاً باید منتظر ناکامی سرخابی‌ها از اخذ مجوز حرفه‌ای باشیم.

شکست پروژه خصوصی‌سازی؟

کاظم اولیایی می‌گوید: «در سند تحول دولت، زمان میانه‌ای به‌عنوان دوران گذر برای این دو باشگاه تعریف شده بود به‌نام مدیریت پیمان. به این صورت که مدیریت این دو باشگاه را به یک فرد اهل و متعهد بدهیم تا طی مدت مدیریت خود بدهی‌های باشگاه‌ها را بپردازد اما سازمان خصوصی‌سازی 10 درصد از سهام را عرضه کرد و حدود 250، 260 هزار نفر بستانکار تازه برای این دو باشگاه ایجاد کرد. این افراد سهام باشگاه‌ها را خریدند که سود کنند اما نه تنها سودی نکردند که اصل پول‌شان هم خرج شده است. نتیجه هم این شد که این دو باشگاه‌ با 500، 600 میلیارد تومانی که به دست‌شان آمد، بازیکنان گران‌تری خریدند و خرج فوتبال را بالا بردند.»

بیشتر بخوانید: حضور هافبک پرسپولیس مقابل آلومینیوم منتفی شد

کاوه رضایی در تراکتور می‌ماند یا به استقلال باز می‌گردد؟

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید