10:25 , 1401/11/5
کد خبر: 000019231
بازدید: 1790
تعطیلی مدارس و شاخص آلودگی هوا/ شاخص 300 باشد یا 150؟

با افزایش تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا وزیر آموزش پرورش پیشنهاد جدید را ارائه داد. آیا ملاک شاخص آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس تغییر می کند.

شاخص آلودگی هوا به چند برسد باید مدارس تعطیل شود؟ شاخص مطلوب برای تعطیلی مدارس 150 است یا 300؟ چه کسی باید برای تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس تصمیم بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایونا، افزایش شاخص آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور منجر به تعطیلی مدارس می شود. بنابر گفته رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، شاخص آلودگی هوای مطلوب برای غیرحضوری شدن مدارس عدد 150 است. این عدد از سوی هیات وزیران مصوب شده است.

ردیف عدد شاخص رنگ شاخص طبقه كيفيت هوا
1 ۵۰-۰ سبز پاك
2 ۱۰۰-۵۱ زرد قابل قبول
3 ۱۵۰- ۱۰۱ نارنجي ناسالم براي گروه‌هاي حساس
4 ۲۰۰-۱۵۱ قرمز ناسالم
5 ۳۰۰-۲۰۱ بنفش بسیار ناسالم
6 بيشتر از ۳۰۰ قهوه ای خطرناک

چه کسانی برای تعطیلی مدارس (غیرحضوری شدن) تصمیم گیری می کنند؟

با توجه به قانون هوای پاک در شرایطی که شرایط جوی پایدار باشد یا میزان غلظت آلاینده ها افزایش پیدا کند به منظور جلوگیری از آسیب رساندن کوتاه مدت به سلامت انسان ها و محیط زیست کارگروه کمیته اضطرار آلودگی هوای استانی تشکیل می شود.

بنابر این قانون شرایط و شاخص آلودگی هوا و میزان آسیب آن به سلامت مردم و محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و ظرف 12 ساعت تصمیمات لازم در چهارچوب دستورالعمل ابلاغي وزير كشور اتخاذ و اعلام می شود.

پیشنهاد وزیر بهداشت برای تعطیلی مدارس و شاخص آلودگی هوا

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش کشور در جدیدترین اظهارات خود در قالب پیشنهادی به دولت اعلام کرد، در مقایسه با سایر کشورها برای تعطیلی مدارس شاخص آلودگی هوا را 300 در نظر بگیرند. با توجه به اینکه در ایران برای تعطیلی مدارس و غیر حضوری شدن کلاس های درسی ملاک شاخص آلودگی هوا عدد 150 است.

واکنش به پیشنهاد تعطیلی مدارس وزیر آموزش و پرورش

کودکان جزو حساس ترین گروه ها هستند و حفظ سلامت انها باید در اولویت باشد. افزایش شاخص آلودگی هوا، عدم تعطیلی مدارس (غیر حضوری شدن کلاس های درسی) و در نهایت استنشاق هوای آلوده می تواند تبعات خطرناکی را به دنبال داشته باشد. دکتر عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت  در واکنش به پیشنهاد وزیر بهداشت برای تغییر ملاک شاخص آلودگی هوا جهت تعطیلی مدارس گفت: ای کاش وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد بهتری را ارائه می دادند مانند تغییر و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و بهبود سوخت.

وی افزود: کودکان حساس ترین گروه هستند و تغییر ملاک شاخص آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس مانند پاک کرده صورت مسئله است. ما نیز در وزارت بهداشت تعطیلی مدارس را راهکار اصلی نمی دانیم. اما چاره ای جز این نداریم.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید