12:20 , 1401/5/9
کد خبر: 000014684
بازدید: 1253
ترنجبین چیست و چه خواصی دارد؟

"ترنجبین" از جمله موادی که در طب سنتی مصرف گسترده دارد و در درمان بیماری های مختلف از یبوست گرفته تا درمان مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار سلامت و تغذیه ایونا، ترنجبین عنوان عربی شهدی است که در فارسی برای آن اصطلاحات "ترنگبین"، "ترانگبین" یا "خارانگبین" یاد می شود.

این شهد ماده شیرینی است که به شکل شبنم روی گیاه خارشتر می نشیند. خارشتر گیاهی خودرو است که در مناطق مختلفی از ایران می روید. اگر ساقه و برگ های آن را جمع آوردی کرده و پس از شستشو آن را بجوشانید بلورهای ترنجبین حاصل می شود که طبق آموزه های طب سنتی می تواند اثرات متعددی بر سلامت داشته باشد.

ترنجبین حاوی ترکیبات قندی مختلفی است که برخی موارد آن در ادامه آمده است:
- گلوکز 
-فروکتوز
- ساکاروز
-تری ساکارید 

تولید قند از ترنجبین

در گذشته از ترنجبین در برخی کارخانه های تولید قند که به شکل سنتی کار می کردند برای تولید قند استفاده می شد اما بعدها  بازار خوبی که برای ترنجبین در صنعت دارویی ایجاد شد، کمک کرد استفاده از آن برای تولید قند محدود شود.

خواص ترنجبین

همان طور که اشاره شد این ماده دارای خواص درمانی متعددی است و از پوست و مو گرفته تا یبوست، برای بیماری های مختلف تاثیرگذار است.

برخی از بیماری هایی که گفته شده به کمک این ماده درمان می شوند عبارت است از:

1- از بین بردن لک و روشن شدن پوست

این ماده خون را تصفیه می کند و به این  ترتیب کمک می کند پوست صاف تر و شفاف تر شود.برای این کار لازم است مقداری ترنجبین را به همراه مقداری خاکشیر در آب خیس کنید و آن را میل کنید. البته برای این کار لازم است حداقل سه هفته این کار را ادامه دهید.

2-رفع جوش

همچنین مصرف این ماده به همراه خاکشیر می تواند جوش هایی که بر اثر استفاده از چربی و شیرینی ایجاد شده اند را درمان کند. البته برای این کار هم دو هفته زمان لازم است و باید این ترکیب هر روز بصورت ناشتا استفاده شود.

3-درمان یبوست

یکی از کارکردهای مهم ترنجبین رفع یبوست است البته دوز مصرفی آن بر اساس سن و شرایط بیمار متغیر است.

4- کنترل دیابت

این ماده همین طور که گفته شد دارای انواع متعددی از قندهای طبیعی است و با توجه به آنکه این ماده قند موجود در ادرار را کاهش میدهد برای مبتلایان به دیابت مفید است.

5-درمان سینه درد و سرفه

خوردن این ماده برای درمان سینه درد و سرفه نیز بسیار تاثیرگذار است.

6- رماتیسم

روغن برگ های ترنجبین نیز برای درد مفاصل بسیار مفید است.

این ماده در عین حال برای درمان موارد زیر نیز تاثیرگذار است:
-رفع پوسته و خارش سر
-درمان بواسیر با گل های ترنجبین
-دفع راحت ادرار(مصرف به همرا کره)
-درمان بواسیر
-کم کاری کبد
-بیماری های عفونی
-بیماری های کلیوی و سنگ کلیه

خواص ترنجبین برای نوزادان

از این ماده برای درمان مشکلات نوزادان نیز می توان استفاده های متعددی کرد که برخی از این موارد استفاده در ادامه آمده است:

زردی نوزاد

گفته می شود استفاده از این ماده برای رفع زردی نوزادان بسیار مفید است و گفته می شود بهترین دارو برای درمان زردی ترنجبین است. برای این کار لازم است یک قاشق مرباخوری از این ماده را در یک چهارم استکان آب جوش حل کرده و بعد از صاف کردن آن را به نوزاد بدهید. البته دقت داشته باشید مصرف این ماده باید به قدری باشد که باعث اسهال ملایم نوزاد شود. البته لازم است از کمی تخم گشنیز هم در این ترکیب استفاده شده و با تجویز و راهنمایی پزشک طب سنتی این کار انجام شود.

پاکسازی روده نوزاد و درمان یبوست

استفاده از این ماده سبب می شود خونابه و ترشحات عفونی دوره جنینی از بدن کودک خارج شده و دستگاه گوارش او پاکسازی شود.
همچنین با این شیوه نوزاد شما در برابر بیماری های عفونی و ویروسی مقاوم خواهد شد. درمان یبوست نیز از دیگر فواید این ماده ذکر شده است.
           

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید