06:40 , 1401/5/24
کد خبر: 000014827
بازدید: 1330

رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو مطرح کرد؛

تاثیر آینده برجام بر صنعت غذای کشور

کریمی تفرشی گفت: صنعت غذا از مهمترین بخش هایی است که آسیب های فراوانی را از تحریم های بین المللی متحمل شده است.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، مهدی کریمی تفرشی، رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو اظهار کرد: از آنجایی که امنیت غذایی از الزامات توسعه پایدار هر کشوری بوده پرداختن به این مقوله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: آنچه تولیدکنندگان ما در طول سالها تحریم های ناجوانمردانه متحمل شده اند، خود نوعی جهاد در جبهه اقتصادی است؛ چرا که در سخت ترین شرایط همچنان چرخ تولید را سر پا نگه داشتند. در این شرایط بحران جهانی کرونا نیز بر فشار تحریم ها افزوده شد و فشار مضاعف بر تولید کنندگان وارد کرد. بسیاری از صنایع در آستانه تعطیلی و تعدیل نیرو قرار گرفتند اما همچنان تولید را زنده نگه داشتند.

کریمی تفرشی یادآور شد: در این میان افزایش قیمت مواد اولیه، صعود نجومی نرخ ماشین آلات و ظروف و مواد بسته بندی و متعاقب آن افزایش هزینه های حمل و نقل و نیروی انسانی پدیده ای است غیر قابل انکار که در اثر فشار تحریم ها و انفجار نرخ ارز بر تمامی صنایع و بخش تولید به ویژه در صنایع غذایی فشار وارد کرده و منجر به بالا رفتن قیمت مواد غذایی شده است.  طبعا اگر نتوانیم برجام را به نتیجه برسانیم این فشارها بر صنعت غذایی کشور ما هر سال شدیدتر و مضاعف تر خواهد شد.

رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو  در ادامه یادآور شد: مشکلات نقل و انتقالات پولی و مالی و مبادلات بین المللی و ورود مواد اولیه مورد نیاز به کشور با نرخ منطقی و نیز ورود فناوری به بخش صنعت و تولید از معضلاتی است که هر سال فشار بیشتری بر تولیدکنندگان و متعاقبا بر اقتصاد کشور وارد می کند.

مذاکرات بین المللی برجام هرچه سریع تر به نتیجه دلخواه برسد

وی خاطرنشان کرد: اگر نتوایم در مذاکرات بین المللی برجام هر چه سریعتر به نتیجه دلخواه برسیم قیمت تمام شده محصولات غذایی که به دست مردم میرسد روز به روز افزایش خواهد یافت و چون امنیت غذایی کلید امنیت اقتصادی هر کشوری است سفره های مردم روز به روز کوچک تر و معیشت اقشار آسیب پذیر به مخاطره جدی می افتد. ضمن اینکه انگیزه تولید و سرمایه گذاری در بخش تولید کاهش می یابد و انگیزه برای ورود سرمایه به بازارهای موازی مثل ارز ، سکه، مسکن و… بالا می رود. این اخلال در بازار خود سم اقتصادی است و منجر به بالا رفتن نرخ تورم می شود.

مذاکرات بین المللی برجام هرچه سریع تر به نتیجه برسد

کریمی تفرشی در پایان گفت: اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند انگیزه سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در کشور هر روز کمرنگ تر می شود. بانک های بین المللی معتبر حاضر به پذیرش اعتبار اسنادی بانک های داخلی ما نیستند. بنابراین تولیدکنندگان امکان مبادلات بین بانکی بین المللی را ندارند و همین فشار و تنگنا در مبادلات مالی بین المللی تجارت بین المللی ما را که باعث ورود سرمایه و ارز به کشور می شود به مخاطره می اندازد.  واردات مواد اولیه مورد نیاز نیز متاثر از همین مشکلات مبادله بین المللی خواهد بود.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید