09:11 , 1401/5/8
کد خبر: 000014664
بازدید: 1323

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران مطرح کرد؛

بوشهر، یکی از شریان های اصلی اقتصاد کشور

سبزعلیپور گفت: طی نشستی که با استاندار محترم داشتم، احداث هتل و مجتمع گردشگری در روستای "کنارخیمه" شهرستان عسلویه به تصویب رسید و مقرر شد تا با حمایت مدیران ذیربط استان کارهای مقدماتی توسط سرمایه گذار قطری سریعاً انجام و در هفته دولت کلنگ زنی شود.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، محمدرضا سبزعلیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و هیأت همراه بمنظور دیدار با استاندار و مدیران اجرایی استان بوشهر در سفر دو روزه ای به این استان، ضمن بازدید از شهرهای مختلف از جمله عسلویه از نزدیک در جریان فعالیتهای مهم اقتصادی این استان و همچنین نقاط قوت و ضعف آن قرار گرفتند.  

سبزعلیپور در دیدار با احمد محمدی زاده استاندار بوشهر اظهار داشت: در سفر به استان بوشهر از نزدیک در جریان اهمیت و نقش مهم و حساس این استان در اقتصاد ایران قرار گرفتم و از همین رو به جرأت میتوانم بگویم که استان بوشهر یکی از رگها و شریانهای اصلی اقتصاد کشورمان میباشد.

وی افزود: ظرفیت این استان از لحاظ مختلف بویژه از بُعد صنعت و تجارت بسیار بالا میباشد و طبق مشاهدات عینی خودم که از تأسیسات و پالایشگاههای معظم نفت و گاز و پتروشیمی بویژه در منطقه عسلویه داشتم به نقش خاص و حیاتی این استان در تأمین نفت و گاز و محصولات پتروشیمی کشورمان علی الخصوص در جهت صادرات نفتی و ارزآوری برای ایران بیش از پیش پی بردم.

علیپور گفت: تا آنجائیکه من اطلاع دارم استان بوشهر سومین اقتصاد بزرگ کشور است و رتبه اول درآمد سرانه را در کشور دارا است. ترکیبی از اقتصادهای بزرگ و متنوع بوشهر مانند نفت و گاز و پتروشیمی، نیروگاه‌ ها، کشاورزی و شیلات، معادن، تأسیسات هسته‌ای، صنایع دریایی، فعالیتهای تجاری و موقعیت استراتژیک آن در خلیج فارس باعث شده تا این استان همیشه برای دیگر کشورها و قدرتهای دنیا از اهمیت خاصی برخوردار باشد. این استان میدانها نفتی و گازی بزرگ و نیروگاه ‌های متعددی دارد. ضمناً از ظرفیتهای گردشگری این استان میتوان به سواحل خلیج فارس، طبیعت بکر و نخلستان ‌ها و بازارهای تجاری عرضه اجناس اشاره کرد.

سبزعلیپور تأکید کرد: رشد و شکوفایی و نوسازی اقتصاد "استان بوشهر" اعم از صنعت بخصوص میادین نفت و گاز و پتروشیمی، کشاورزی و شیلات میتواند در رشد و توسعه اقتصاد ایران و رفع برخی از مشکلات ملی تأثیرگذار باشد. از همین رو دولت و مجلس و همچنین مقامات استانی با تمام هم و غم خودشان را به سرمایه گذاری هرچه بیشتر در این استان و جذب هرچه بیشتر سرمایه معطوف دارند، که بدون سرمایه قطعاً این استان درجا خواهد زد و در آن صورت روز به روز باید شاهد پس رفت اقتصاد بوشهر باشیم.

وی گفت: سرمایه گذاران داخلی و خارجی اگر شوق و اشتیاق، دلسوزی و پیگیری قلبی مسئولین را ببینند، قطعاً سرمایه خود را روانه استان خواهند کرد ولا غیر!! پس برای جذب سرمایه گذار بویژه سرمایه گذار خارجی باید همت و اراده و اشتیاق و پیگیری شبانه روزی مسئولین و مقامات ملی و استانی را بطور ملموس ببینیم که البته اینجانب در این سفر استقبال مسئولین استان بوشهر علی الخصوص اشتیاق جناب آقای محمدی زاده از سرمایه گذاران داخلی و خارجی را دیدم.

در ادامه جناب آقای محمدی زاده استاندار بوشهر نیز بطور خلاصه به تشریح موقعیتها و مزیت های اقتصادی بوشهر پرداخت و طی سخنانی گفت: ظرفیت استان بوشهر در چند حوزه میباشد که مهمترین آنها حوزه های صنعت، تجارت، کشاورزی و گردشگری است.

 بوشهر یکی از قطب های مهم نفت و گاز کشور 

تولید 74% گاز کشور در بوشهر، تولید روزانه 700 هزار بشکه نفت خام در بوشهر، فعالیت20 مجتمع پتروشیمی در بوشهر و در دست ساخت بودن 18 واحد پتروشیمی، وجود بیش از 300 چاه نفت در این استان، وجود بیش از 40 میلیون بشکه نفت ذخیره شده در استان بوشهر همگی موجب شده تا این استان از جایگاه خاصی در ایران و حتی در جهان برخوردار باشد.

وی یادآور شد: تاکنون بیش از 150 میلیارد دلار در صنعت نفت و گاز استان بوشهر سرمایه گذاری شده که البته اگر این سرمایه گذاری به نرخ امروز ارزیابی شود، قطعاً دهها میلیارد دلار بیش از این خواهد بود.

حوزه کشاورزی:

استان بوشهر تعداد زیادی رودخانه دارد که مهمترین آنها حدود 20 رودخانه میباشد. وجود بیش از 6 میلیون اصله درخت نخل در این استان، تولید بیش از 165 هزار تن خرما در استان بوشهر از 1 میلیون و 250 هزار تن خرمای تولیدی در ایران، تولید حدود 700 هزار تن گوجه فرنگی در استان بخشی از مزیت های کشاورزی بوشهر میباشد.

همچنین از 5 میلیون تن میگوی تولیدی در جهان، حدود 50 هزار تن میگو سهم کشور ایران میباشد که 900 کیلومتر ساحل دریایی بوشهر باعث شده تا بیش از نیمی از این میزان یعنی حدود 28 هزار تن میگو نیز سهم استان بوشهر میباشد. همین امر باعث شده تا بوشهر به محور تحقیقات آبزی در ایران مبدل گردد.

ضمناً بیش از 7 هزار تن ماهی در قفس در دریا هم جزء تولیدات استان بوشهر میباشد. به همین خاطر بوشهر سهم بسزایی در تأمین غذای دریایی مردم ایران را بر عهده دارد.

حوزه تجارت:

استان بوشهر دارای 13 بندر، بیش از 2000 لنج فعال، حدود 14 هزار ملوان و 7000 مغازه میباشد که فروشنده کالاهای تجاری هستند که در این راستا بیش از 50 هزار خانواده در این استان از طریق فعالیتهای تجاری ارتزاق میکنند.

حوزه گردشگری:

آب و هوای خوب بوشهر در نیمه دوم سال موجب شده تا تعداد زیادی گردشگر به این استان سفر کنند و از زیبایی های این استان بهره مند گردند.سال گذشته از ابتدای دیماه تا 15 فروردین بیش از 5/8 میلیون گردشگر به استان بوشهر سفر نمودند که وجود این تعداد گردشگر نه تنها منبع درآمدی خوبی برای مردم این استان میباشد بلکه موجب شده تا بوشهر به یکی از قطب ها و محورهای گردشگری کشورمان تبدیل شود.

وی به موانع توسعه اقتصاد در این استان اشاره کرد و گفت: استان بوشهر برای رشد و توسعه خود از کمبود زیرساختها رنج میبرد و این استان برای رشد و شکوفایی اقتصاد نیازمند تکمیل زیرساختهای بیشتری میباشد ازجمله ادامه راه آهن سراسری که تا شیراز مورد بهره برداری قرار گرفته و باید تا بوشهر و آبهای خلیج فارس نیز تکمیل و فعال شود.

همچنین تکمیل آزادراه شیراز بوشهر که میتواند مدت زمان سفر را چند ساعت کاهش و سفرهای مردم را امن و بی خطر گرداند.

توسعه حمل و نقل هوایی استان بوشهر 

ضمناً در جایی که کشور عربستان با جمعیت 34 میلیونی خود، بیش از 30 میلیون مترمکعب آب دریا را شیرین میکند اصلاً زیبنده ایران 85 میلیونی نیست که فقط 700 هزار مترمکعب آب شیرین کند!! پس توسعه این بخش نیز بسیار ضروری و الزامی میباشد و در این راستا استان بوشهر میتواند در این زمینه هم پرچمدار باشد.

محمدی زاده با تأکید بر اینکه آغوش مقامات و مردم خون گرم استان بوشهر به روی تمامی سرمایه گذاران داخلی و خارجی باز میباشد، از کارآفرینان و سرمایه گذاران درخواست نمود تا بوشهر را شهر و خانه دوم خود بدانند و این استان را هم یکی از اهداف سرمایه گذاریهای خویش بشمار آورند.

در ادامه سبزعلیپور به ساخت یک هتل و مجتمع گردشگری در منطقه "کُنار خیمه" عسلویه توسط سرمایه گذار قطری اشاره کرد و گفت: پس از بازدید زمین پروژه و طرح موضوع در جلسه مدیران استان، نهایتاً طی نشستی که با استاندار محترم داشتم، احداث هتل و مجتمع گردشگری در روستای "کنارخیمه" شهرستان عسلویه به تصویب رسید و مقرر شد تا با حمایت مدیران ذیربط استان تمامی کارهای مقدماتی این طرح توسط سرمایه گذار قطری سریعاً انجام و  انشاالله در "هفته دولت" یعنی اوایل شهریور ماه با حضور مقامات دولتی و سرمایه گذار خصوصی، کلنگ پروژه به زمین زده و کارهای اجرایی آن آغاز شود.  احداث این هتل قطعاً تاثیر بسزایی در توسعه صنعت گردشگری و همچنین جذب توریست در جنوب استان بوشهر خواهد داشت.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه حمل و نقل هوایی مسافر بین تهران و بوشهر و عسلویه را بسیار ضعیف و نامنظم دانست و گفت: برای استانی که جهت توسعه میادین نفتی آن، قراردادهای چند ده میلیارد دلاری بسته میشود و هزاران مهندس و متخصص صنعت نفت و صنایع دریایی در این منطقه مشغول کار و تردد میباشند، این تعداد پرواز اصلاً کافی نبوده و موجب سرگردانی مسافران میگردد پس ضروری است تا مسئولین امر علی الخصوص وزیر محترم راه و شهرسازی نسبت به رفع مشکلات و همچنین افزایش پروازهای این استان اقدام عاجل بعمل آورند.

فلذا در همین راستا باید عرض کنم که سالهای طولانی است که "شرکت هواپیمایی ساها" زحمت جابجایی مسافران بوشهر و عسلویه را برعهده دارد و جا دارد تا از همین جا از خدمات با ارزش این شرکت و بویژه از زحمات و مدیریت در خُور تحسین تسویه چی مدیرعامل"شرکت هواپیمایی ساها" ، کادر پرواز و همچنین همکاران محترمشان کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.

در پایان اظهار داشت: کم لطفی است اگر از خون گرمی و محبت مردم شریف استان بوشهر صحبت نکنیم و از هموطنان عزیز بوشهری مان سپاسگزار و قدردان نباشیم.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید