17:14 , 1401/11/1
کد خبر: 000019048
بازدید: 1361
بهترین روش های درمان خانگی سرماخوردگی در منزل

بهترین روش های درمان خانگی سرماخوردگی را در این مطلب بخوانید.

یکی از بیماریهای رایج که اکثر مردم به ویژه در فصول سرد آن را تجربه می نمایند، آنفولانزا، سرماخوردگی و دیگر بیماری های مختص به دستگاه تنفسی است. البته درمان سرماخوردگی با مراجعه به پزشک و یا به صورت خانگی امکان پذیر می باشد. همچنین این بیماری کاملا واگیر بوده و درگیری قسمت های فوقانی دستگاه تنفسی را به دنبال دارد. پس زکام خود را به صورت عطسه و سردرد بروز داده و فرد احساس خستگی می کند. بنابراین در انجام کارهای روزمره با مشکل مواجه شده و به سراغ روشی جهت درمان سریع می رود. درنتیجه برای درمان این بیماری روش های مختلفی وجود دارد که بهترین روش استراحت و درمان در خانه است. حال در صورت تشدید علائم زکام می توان به پزشک مراجعه کرد.

انواع روش های خانگی درمان سرماخوردگی

درمان سرماخوردگی با سوپ مرغ

سوپ مرغ را نمی توان به عنوان یک درمان برای هر دردی معرفی نمود، اما یکی از روش های درمان سرماخوردگی در منزل محسوب می شود. پس طبق تحقیقات انجام شده یک کاسه سوپ سبزیجات و مرغ موجب حرکت نوتروفیل ها به شکل آهسته در بدن می شود. نوتروفیل ها در واقع نوعی گلبول سفید بوده که در برابر عفونت ها از بدن محافظت می کنند. بنابراین زمانی که سلول ها کاملا آهسته در حرکت هستند و بخش هایی از بدن که نیاز بیشتری به درمان دارند، روی آن بخش تمرکز می نمایند. درنتیجه سوپ دارای سدیم کم از ارزش غذایی بالایی برخوردار بوده و بدن را در حالت هیدراته نگه می دارد که منجر به کاهش عفونت در دستگاه تنفس فوقانی نیز می شود.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی بدن درد سرماخوردگی چیست؟

درمان سرماخوردگی با زنجبیل

سابقه خواص زنجبیل به قرن ها پیش باز می گردد که امروزه شواهد علمی این خواص را به اثبات رسانده است. بنابراین یکی از راه های درمان سرما خوردگی در منزل استفاده از یک برش زنجبیل خام به همراه آب جوش است. زیرا زنجبیل موجب برطرف نمودن حالت تهوع در آنفولانزا می شود تا جایی که برای زمان بارداری، این روش بیشترین کارایی را دارد.

درمان سرماخوردگی با عسل

عسل از خواص ضدمیکروبی و ضدباکتریایی متعددی برخوردار بوده که نوشیدن ترکیب عسل، لیمو و چای به درمان سرماخوردگی کمک شایانی می کند. همچنین اگر قبل از خواب، 10g عسل به کودکان داده شود به طور شگفت انگیزی از سرفه های شبانه آن ها می کاهد و خوابشان را بهبود می بخشد. البته مصرف عسل برای کودکان زیر یکسال منع داشته و سیستم ایمنی بدن آن ها قادر به مبارزه با هاگ بوتولینوم موجود در این ماده خوراکی نیست.

درمان سرماخوردگی با سیر

آلیسین ترکیب اصلی سیر بوده که از خواص ضدمیکروبی بالایی برخوردار است. پس با افزودن سیر به غذا می توان آن را به عنوان یکی از راه های درمان سرماخوردگی معرفی نمود. البته اگر سیر به طور مدام در رژیم غذا وجود داشته باشد از ابتلا به این بیماری پیشگیری می کند.

درمان سرماخوردگی با سرخارگل یا اکیناسه

بومیان آمریکا برای درمان سرماخوردگی از گیاه و ریشه سرخارگل استفاده می کنند که قدمت این گیاه را 400 سال پیش برآورد کرده اند. البته مواد فعال در گیاه اکیناسه همان فلاونوئیدها یا مواد شیمیایی هستند که از خواص درمان بالایی برخوردار می باشند.  برای مثال این مواد شیمیایی موجب تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب در بدن می شوند. پس با مصرف این گیاه می توان خطر ابتلا به زکام و آنفولانزا یا طول دوره آن را کاهش داد. ناگفته نماند که نحوه مصرف سرخارگل یک هفته و در طول روز سه وعده به صورت چای می باشد.

بیشتر بخوانید: آیا انار برای سرماخوردگی و آنفلوانزا مفید است؟

درمان سرماخوردگی با مصرف ویتامین C

ویتامین C دارای خواص زیادی می باشد و سلامت بدن را تضمین می نماید. البته این ویتامین در انواع سبزیجات، میوه ها، لیمو شیرین، سبزیجات برگدار، گریپ فروت، پرتقال و لیموترش به وفور یافت می شود. بنابراین زمان ابتلا به آنفولانزا می توان   آب لیموی تازه  و عسل را به چای داغ اضافه کرد تا خلط خیلی سریع کاهش یابد. ناگفته نماند که لیموناد سرد و گرم نیز برای درمان این بیماری مفید است.

درمان سرماخوردگی با پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها در واقع مخمرها و باکتری های مفید در بدن هستند که در برخی از مکمل ها و مواد غذایی یافت می شوند. این باکتری ها سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و سلامت روده را حفظ می نمایند. البته برخی بیماری ها با عفونت دستگاه فوقانی تنفسی همراه بوده که با مصرف پروبیوتیک ها کاهش می یابند. پس جهت دسترسی به یک منبع مغذی و خوشمزه از باکتری های مفید می توان ماست پروبیوتیک را در وعده های غذایی قرار داد. زیرا ماست علاوه بر خواص ویژه ای که دارد یک میان وعده سالم و سرشار از کلسیم و پروتئین می باشد.

بیشتر بخوانید: قهوه برای سرماخوردگی مفید است؟+ مزایای هیجان انگیز

درمان سرماخوردگی با آب نمک

یکی از راه های کاهش عفونت در دستگاه فوقانی تنفسی همان غرغره نمودن آب نمک است که علائم آنفولانزا را خیلی سریع کاهش می دهد. زیرا مخاط دارای آلرژن ها و باکتری ها بوده که با غرغره کردن آب نمک، سست و نرم می شود. پس جهت امتحان این روش درمان می توان یک قاشق نمک را در یک لیوان آب حل نمود و آن را داخل گلو و دهان چرخاند. بعد آن را از دهان خارج کرد.

درمان سرماخوردگی با ویکس واپوراب (vapor rub)

بوی این پمادها ناخوشایند است. ولی مصرف برخی از این پمادهای موضعی و قدیمی در کودکان بالاتر از 2 سال، منجر به کاهش علائم آنفولانزا می گردد. پس استفاده یک الی دو بار قبل از خواب می تواند گرفتگی یا احتقان بینی و سرفه را کاهش داده و باز کردن مجاری تنفسی، پروسه حواب را بهبود بخشد. بنابراین مصرف ویکس واپوراب برای نوزادان از داروهای های بدون نسخه زکام مناسب تر می باشد.

بیشتر بخوانید: برای سرماخوردگی چه دمنوشی مناسب است؟

درمان سرماخوردگی با بخور یا رطوبت

محیط های خشک برای تکثیر ویروس آنفولانزا مناسب هستند. پس با ایجاد رطوبت و گرفتن خشکی محیط می توان احتمال ابتلا به ویروس را کاهش داد. همچنین افزایش رطوبت، کاهش التهاب بینی را به دنبال داشته و تنفس را آسان تر می نماید. بنابراین استفاده از رطوبت ساز یا دستگاه بخور سرد در محیط خانه از علائم زکام کاسته و احساس راحتی به افراد می بخشد. البته اگر چند قطره از روغن اکالیپتوس در بخور استفاده شود، مسلما محیطی گرم تر ایجاد می نماید.  ناگفته نماند که باید آب داخل دستگاه هر روز عوض شود تا از رشد قارچ ها و کپک ها جلوگیری نمود.

درمان سرماخوردگی با وان آب گرم

یکی از راه های کاهش علائم بیماری آنفولانزا، زکام و تب همان وان آب گرم است. پس برای کاهش درد باید مقداری جوش شیرین و نمک اپسوم یا نمک حمام را به آب اضافه کرد. البته استفاده از چند قطره روغن همچون اکالیپتوس،  اسطوخودوس، پرتقال، آویشن، رزماری، سرو کوهی و روغن درخت چای نیز تسکین دهنده درد خواهد بود.

درمان سرماخوردگی با زینک

طبق مطالعات انجام شده مصرف مکمل زینک به کوتاه شدن زمان بیماری و کاهش نشانه های آن کمک شایانی می کند. زیرا علت اصلی این بیماری، تکثیر رینوویروس است که مصرف زینک از بروز آن پیشگیری می نماید. پس زینک به صورت شربت، آبنبات مکیدنی و قرص مصرف می گردد که مقدار توصیه شده بر روی جعبه بسته بندی درج شده است.  البته در صورت افزایش بیش از حد زینک فرد، بدن درد و حالت تهوع را تجربه می نماید.

درمان سرماخوردگی با منتول

احتقان راه های تنفسی و مسدود شدن تمام سینوس ها از علائم بیماری آنفولانزا می باشد که استفاده از منتول به تسکین آن ها کمک می نماید.  البته منتول از گونه های مختلف نعناع تهیه شده که مسکن درد و خواص ضد باکتریایی دارد و در ترکیب انواع پمادهای گیاهی به وفور یافت می شود. همچنین بخور منتول و آب یکی دیگر از راه های درمان زکام است که سرفه های حساسیتی را کاهش می دهد. پماد حاوی کامفور، اکالیپتوس و منتول نیز موجب بهبود خواب در بزرگسالان و کودکان سرماخورده نیز می شود.

درمان سرماخوردگی با اورگانو

دو ماده کارواکرول و تیمول از ترکیبات اصلی اورگانو هستند که دارای خواص ضد باکتریایی می باشند. پس برخی از افراد بر این باورند که استفاده از روش های سنتی و اسانس های گیاهی شامل تیمول به تسکین سرفه، حالت تهوع و سردرد کمک می کنند. برخی دیگر نیز ترجیح می دهند که روغن اورگانو را بخورند و یا آن را روی قفسه سینه ماساژ دهند.

درمان سرماخوردگی یا انواع توت

پلی فنول های موجود در توت دارای خواص ضد ویروسی بوده که با ویروس آنفولانزا مقابله می کنند. همچنین طبق پژوهش های انجام شده آقطی سیاه از علائم این بیماری کاسته و نوشیدنی بر پایه زغال اخته، سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید. البته پژوهش های کشت سلولی نیز نشان می دهد که عصاره توت در برابر آنفولانزا از قابلیت زیادی برخوردار می باشد. پس انواع توت فرنگی، تمشک، توت سیاه و بلوبری منابع غنی از ویتامین C بوده که فواید زیادی برای تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

درمان سرماخوردگی با زردچوبه

زردچوبه سرشار از کورکومین بوده که از خواص آنتی اکسیدان و آنتی بیوتیک برخوردار می باشد. بنابراین شیر داغ حاوی زردچوبه می تواند سرفه و آنفولانزا را رفع نماید. پس یک قاشق پودر زردچوبه را با یک لیوان شیر داغ مخلوط نموده قبل از خواب مصرف شود. البته مصرف هر شب این ترکیب تا زمان بهبود بیماری الزامی است.

درمان سرماخوردگی با جنسینگ آمریکای شمالی

جنسینگ  یکی از گیاه های دارویی برای کاهش علائم آنفولانزا و زکام است که مزایایی دیگری برای بدن دارد. همچنین طبق تحقیقات انجام شده بر روی جینسینگ آمریکای شمالی می تواند مدت زمان، خطرات و علائم این بیماری به ویژه در افراد مسن را به طور چشمگیری کاهش دهد.

جوش شیرین

مصرف جوش شیرین موجب حفظ تعادل pH مایعات در بدن می شود که دیگری محیط مناسبی برای زنده ماندن ویروس ها نمی باشد. پس نصف قاشق جوش شیرین را با یک لیوان آب سرد مخلوط نموده و فورا نوشیده شود.  بنابراین روز اول بیماری  به تکرار شش بار این روش درمانی نیاز است که باید در فاصله زمانی هر دو ساعت یک بار صورت گیرد. سپس در روز دوم به چهار بار، در روز سوم به دو بار و در روز چهارم تا زمان بهبودی فقط یک بار مصرف جوش شیرین با آب سرد نیاز است.

درمان خانگی سرماخوردگی با پیاز

پیاز دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی و خلط آور نیز می باشد. پس مخاط داخل قفسه سینه و مجاری بینی را شل می کند تا خیلی راحت از بدن بیمار خارج شود. همچنین تورم حاصل از عفونت ویروسی را تسکین می دهد تا مجاری تنفسی همان حالت اولیه خود را به دست آورد. حال یک عدد پیاز قرمز را پوسته گرفته و برش دهید. سپس روی تمام برش ها را به عسل آغشته نموده و در یک ظرف دربسته و در جای سرد نگه دارید. البته اول صبح باید یک الی دو تکه از پیاز را میل کرده که به تکرار دو بار در روز نیاز است.

درمان خانگی سرماخوردگی با فلفل سیاه

فلفل سیاه علاوه بر طعم دهی به غذا  از مزایایی همچون تسکین سرفه، تسکین گلو درد، توقف عطسه و جریان مخاط برخوردار است. پس فلفل سیاه تازه را پودر کرده و نصف قاشق را در یک لیوان آب ولرم مخلوط نمایید. بنابراین نوشیدنی به دست آمده را مصرف نموده و در طول روز چند بار تکرار کنید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

دارچین

ضد التهابی و ضد ویروسی از خواص بارز دارچین بوده که انواع عفونت ها را در زمان کوتاه درمان می نماید و علائم آنفولانزا را از بین می برد. پس یک قاشق عسل و یک قاشق پودر دارچین را با هم مخلوط کرده و آن را در طول روز 1 الی 2 بار مصرف نمایید.

چای بابونه

بابونه با ترکیباتی که دارد، مجاری تنفسی و ریه ها را پاکسازی می نماید. همچنین از خواص ضد باکتری و ضدالتهابی برخوردار می باشد. پس یک عدد چای کیسه ای بابونه را به مدت 5 دقیقه داخل آب گرم بگذارید و آن را بنوشید.  البته  بخور گل بابونه یکی از بهترین راه های رفع علائم زکام است که به یک کاسه آب گرم و مقداری بابونه نیاز می باشد. سپس با یک پارچه تمیز روی خود را پوشانده و مخلوط آب داغ و بابونه را استنشاق نمایید. این روش درمان در طول روز باید دو بار صورت گیرد تا اثربخشی لازم را داشته باشد.

سرکه سیب

سرکه سیب مانند جوش شیرین pH را در بدن شخص سرما خورده تنظیم می نماید. درنتیجه زنده ماند ویروس ها در این محیط غیرممکن است. پس یک قاشق سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه نموده و آن را بنوشید. همچنین نحوه مصرف این نوشیدنی در طول روز 2 الی 3 لیوان می باشد.

چای سبز

یکی از راه های کاهش ترشحات سینوسی، مصرف نوشیدنی های گرم است که علائم آنفولانزا همچون خستگی، گلودرد و آبریزش بینی را کاهش می دهد. بنابراین نوشیدن چای سبز یکی از راه های مقابله با این بیماری بوده که آنتی اکسیدان موجود در نوشیدنی، روند بهبود بیماری را تسریع  می بخشد. در نتیجه یک عدد چای سبز کیسه ای را با مقداری آب لیموی تازه و عسل در یک فنجان آب گرم حل نمایید. سپس در طول روز 2 الی 3 لیوان از این چای را نوش جان کنید.

مصرف داروهای بدون نسخه

آنفولانزا و زکام از علائم مختص به خود برخوردار بوده و بدون مراجعه به بیمارستان یا پزشک می توان از داروهای بدون نسخه برای کاهش درد استفاده کرد. البته این داروها شامل قرص ها، شربت ها، ایبوپروفین، استامینوفن و آنتی هیستامین هستند که علاوه بر رفع زکام، احتقان و تب را نیز کاهش می دهند. همچنین برای رفع این بیماری به غیر از داروهای بدون نسخه نیز داروهای گیاهی وجود دارند که باید تحت نظر پزشک سنتی تهیه شوند.

درمان خانگی سرماخوردگی با مصرف کپسول روغن ماهی

یکی از خواص کپسول روغن ماهی، رفع مشکلات التهابی است. زیرا این روغن دارای اسیدهای چرب امگا 3 بوده که التهاب های ناشی از آنفولانزا را درمان می کند. پس با باز کردن مجاری تنفسی، تورم موجود در پوشش مجرای بینی را به طور شگفت انگیزی کاهش می دهد. همچنین جریان هوا داخل بینی را بهبود بخشیده و عفونت های تنفسی ویروسی همچون زکام را از بین می برد.

شنبلیله

شنبلیله همانند سایر داروهای گیاهی دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی بوده که درمان مناسبی برای از بین بردن علائم آنفولانزا می باشد. بنابراین یک قاشق تخم شنبلیله را با یک لیوان آب بجوشانید. سپس به محض سرد شدن، مخلوط را از صافی رد کرده و به آن عسل اضافه نمایید. البته این نوشیدنی باید در طول روز برای یک بار و کاملا گرم مصرف شود.

عصاره برگ زیتون

ترکیب اصلی موجود در برگ زیتون همان اولئوروپین بوده که از خواص فراوانی برخوردار می باشد. بنابراین با مصرف این عصاره و خواص ضد ویروسی می توان بیماری آنفولانزا را درمان کرد. همچنین التهاب های موجود در مجاری تنفسی را نیز کاهش داد.

نوشیدنی کامبوجا

نوشیدنی کامبوجا در واقع ورژن جدید چای سیاه بوده که طیف وسیعی از اسیدهای ارگانیک و ترکیبات فعال بیولوژیکی را در بر می گیرد. همچنین با متعادل سازی pH و خواص ضدمیکروبی در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی دارد و سلامت قلب و عروق را تضمین می نماید.

آقطی

آقطی یکی از گیاهان دارویی با قدمت چندین ساله بوده که همچنان برای درمان آنفولانزا و زکام مورد استفاده قرار می گیرد. دانه های انگور مانند آقطی حاوی بیوفلاوونوئیدها می باشند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می نمایند. سپس با خواص ضدالتهابی، تورم های موجود در سینوس ها را کاهش می دهند.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید