13:57 , 1401/11/21
کد خبر: 000020125
بازدید: 1948
بهترین دارو برای اسهال کودکان

برای اسهال کودکان چه دارویی مناسب است؟ کدام یک عوارض کمتری دارد؟

اسهال در کودکان یکی از مشکلاتی است که در کودکان ناگهانی شروع و به طور مداوم کمتر از دو هفته ادامه دارد. اسهال در بعضی موارد در چند روز کم می شود اما در اسهال حاد کودک تا دو هفته با علائم اسهال درگیر است. کمبود مایعات در بدن خطر اصلی بیماری اسهال در کودکان است. بنابراین بهتر است در زمان اسهال به کودکان مایعات بیشتری داده شود . همچنین در طول اسهال برای کودکان آبمیوه و نوشیدنی های گازدار مصرف نشود. زیرا این مواد اسهال را افزایش می دهد.

عوامل اسهال حاد در کودکان

عوامل مختلفی می تواند باعث ایجاد اسهال حاد در کودکان شود. مهمترین عوامل اسهال حاد در کودکان شامل موارد ذیل است:

بیماری گاستروانتریت

یکی از عوامل اسهال حاد کودکان بیماری گاستروانتریت نوعی ویروس عفونی است که باعث درد شکم و اسهال شدید می شود. ویروس های مختلف در تماس با افراد مختلف توسط غذا به دیگران منتقل می شود.مثال ویروس روتاویروس اصلی ترین دلیل اسهال در کودکان است

مسمومیت غذایی

خوردن غذای آلوده به میکروب توسط کودکان باعث اسهال حاد می شود. در نتیجه مسمومیت غذایی که به وسیله باکتری ایجاد شده سمومی تولید کرده و اسهال حاد را در کودکان به وجود می آورد. انگل ها نیز نوعی میکروب هستند که به دلیل مسمومیت غذایی در کودکان اسهال را به وجود می آورند.

آب آلوده

آلوده شدن آب به باکتری و میکروب ها یکی از دلایل اصلی اسهال است. آلودگی آب در کشورهایی که بهداشت ضعیف دارند بیشتر مشاهده می شود.

اسهال و استفراغ ویروسی در کودکان

اسهال و استفراغ ویروسی نوعی عفونت روده ای است که دارای علائمی مانند گرفتگی معده، تهوع و استفراغ، تب و اسهال ابکی است. عوامل عفونی به وسیله تماس با فرد آلوده و مدفوع آلوده قابل انتقال است. افرادی که این علائم را در خود مشاهده کردند باید به پزشک مراجعه کنند. این نوع اسهال و استفراغ ویروسی در نوزادان، افراد مسن می تواند خطرناک باشد.

ویروس جدید اسهال و استفراغ در کودکان

اسهال ویروسی در نوزادان و کودکان بیشتر گزارش می شود که نوعی بیماری عفونی است. در صورتیکه در کودکان علائم ذیل مشاهده شد، نشان دهنده اسهال و استفراغ ویروسی است که سریعا باید به پزشک مراجعه شود. علائم اسهال و استفراغ ویروسی در کودکان به شرح ذیل است:

  1. -کودک یا نوزاد دچار تب 38 درجه سانتی گراد و بیشتر شود.
  2. -کودک خسته و تحریک پذیر شود.
  3. -دچار اسهال و استفراغ شود.

بیماری سلیاک

یکی از دلایل ایجاد اسهال و استفراغ در کودکان بیماری سلیاک است که نوعی اختلال گوارشی است که باعث آسیب زدن به روده کوچک می شود. خوردن غذاهای دارای گلوتن بیماری سلیاک را ایجاد می کند.گلوتن نوعی پروتئین است که در جو ، گندم و چاودار وجود دارد.گلوتن همچنین در پاستا، کلوچه، کیک و پاستا نیز یافت می شود. بیماری سلیاک می تواند اسهال حاد و مزمن در کودکان ایجاد کند.

اختلالات عملکردی دستگاه گوارش

در کودکان اختلال عملکردی دستگاه گوارش باعث اسهال مزمن می شود. اختلالات عملکردی دستگاه گوارش شامل اسهال کودک نوپا و سندرم روده تحریک پذیر است.

اسهال کودک نوپا

اسهال کودک نوپا نوعی اسهال مزمن در کودکان است.اسهال مزمن در کودکان بین 1 تا 3 سال و کودکان پیش دبستانی بین 3 تا 5 سال  ایجاد می شود. علائم اسهال مزمن در کودکان نوپا روزانه چهار بار و بیشتر دچار مدفوع آبکی شده و علائم دیگری ندارند.این کودکان رشد خوبی دارند و وزن زیاد کرده و سالم هستند. کودکان بین سن 6 ماهگی تا 3 سالگی مبتلا  به اسهال نوپا می شوند.اسهال نوپا در زمانی که کودکان به سن دبستان می رسند، برطرف می شود.کودکانی که نوشیدنی های شیرین با قند مصرف می کنند، بیشتر دچار اسهال می شوند.

سندرم روده تحریک پذیر 

سندرم روده تحریک پذیر در افراد با علائمی مانند درد در ناحیه شکم، گرفتگی ، یبوست  و اسهال همراه است. ناراحتی و درد شکم با دفع مدفوع بهبود می یابد. سندرم روده تحریک پذیر  باعث کاهش وزن، استفراغ و ایجاد خون در مدفوع نمیشود.سندرم روده تحریک پذیر در کودکان باعث اسهال مزمن می شود. پزشکان علائم سندرم روده تحریک پذیر را کمتر در کودکان تشخیص می دهند. زیرا کودکان نمی توانند علائم ایجاد سندرم روده تحریک پذیر مانند ناراحتی و درد شکمی را بیان کنند.

آلرژی و عدم تحمل غذایی

یکی دیگر از دلایل اصلی اسهال مزمن در کودکان آلرژی غذایی، عدم تحمل لاکتوز و عدم تحمل ساکارز است.

حساسیت غذایی

در بعضی موارد حساسیت غذایی در کودکان با نوشیدن شیر و فرآورده های شیری و سویا گزارش شده است. این حساسیت غذایی باعث اسهال مزمن در کودکان می شود.در کودکان در سن 3 سالگی حساسیت غذایی نسبت به شیر، سویا و فراورده های شیری افزایش می یابد. همچنین کودکان ممکن است نسبت به تخم مرغ، غلات و غذاهای دریایی حساسیت داشته و دچار اسهال شوند. بنابراین بهتر است که در نوع رزِم غذایی کودکان دقت و توجه کافی داشت تا از اسهال و استفراغ مزمن در کودکان جلوگیری کرد. اما در صورتی که کودک دچار اسهال و استفراغ شد و علائم ان بیشتر از یک یا دو روز ادامه داشت، سریعا به پزشک مراجعه شود تا اقدامات درمانی انجام شود.

علائم اسهال عفونی حاد در کودکان

علائم اسهال عفونی حاد در کودکان با ایجاد ناراحتی خفیف معده به صورت اسهال ابکی برای چند روز مشاهده می شود.اسهال نوعی مدفوع آبکی و شل است که بعضی از عفونت ها می تواند خون و مخاط در مدفوع ایجاد کند. در اسهال حاد در کودکان در در ناحیه شکم نیز وجود دارد. با درمان اسهال درد شکم نیز کاهش می یابد.  علائم اسهال حاد در کودکان شامل سردرد، تب، استفراغ و بدن درد است. در این حالت اسهال برای 3 تا 5 روز ادامه دارد.

علائم کمبود مایعات در بدن کودکان

کودکان دارای اسهال و استفراغ دچار کم آبی بدنی می شوند. در صورتی که متوجه کمبود آب در بدن کودک شدید ، سریع به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که کمبود مایعات در بدن کودک خفیف است، با نوشیدن مایعات این کمبود آب رفع می شود. در بعضی موارد کمبود آب در کودکان دچار اسهال باعث مرگ خواهد شد ، مگر اینکه سریع درمان شود. زیرا بدن برای انجام عملکرد طبیعی نیاز به مایعات مورد نیاز دارد. علائم کمبود مایعات در بدن کودکان شامل موارد ذیل است:

  1. -کاهش دفع ادرار
  2. -خشک شدن دهان، لب و زبان کودک
  3. -اشک کم در زمان گریه کردن کودک
  4. -گود شدن چشمان کودک
  5. -بی حالی و ضعف کودک
  6. -کمبود انرژی و تحریک پذیری
  7. -خواب آلودگی
  8. -پوست لکه دار و رنگ پریده
  9. -دست و پا سرد
  10. -تنفس سریع مواقعی که کودک نیاز به آرامش دارد.

در بعضی موارد اسهال کودک خفیف است و بعد از چند روز بدون درمان و استفاده از دارو بهبود می یابد. اما در بعضی موارد که اسهال کودک بیشتر از چند روز ادامه دارد باید سریع به پزشک مراجعه و آزمایش های لازم انجام شود.در بعضی موارد نیاز است که از کودک آزمایش گرفته شود که به شرح ذیل است:

  1. -در صورتی که کودک مسافرت خارج از کشور داشته است.
  2. -کودک با فردی که اسهال داشته در ارتباط باشد.
  3. -کودک داروی آنتی بیوتیک استفاده کرده است.
  4. -کودک در بیمارستان بستری شده بود.

در چه مواقعی برای اسهال کودکان به پزشک مراجعه شود.؟

در مواردی که اسهال کودکان خفیف است و بعد از چند روز بهبود می یابد نیاز به مراجعه به پزشک نیست. اما در مواردی که اسهال کودک بیشتر از چند روز ادامه داشته باشد و اسهال کودک حاد باشد و کودک دچار کمبود مایعات در بدن شود، باید سریعا به پزشک مراجعه شود. در چه مواقعی برای اسهال کودکان باید به پزشک مراجعه شود.؟ در موارد ذیل باید کودک به پزشک مراجعه شود تا اقدامات درمانی  انجام شود:

  1. -کودکان زیر 6 ماه
  2. -در صورتی که کودک دچار بیماری های زمینه ای مانند مشکلات کلیوی، قلبی، دیابت و سابقه تولد زودرس داشته است.
  3. -در صورتی که کودک تب دارد.
  4. -در صورتی که کودک دچار کمبود مایعات در بدن شود.
  5. -در صورتی که کودک دچار خواب آلودگی و گیجی شود.
  6. -در صورتیکه در استفراغ و اسهال کودک خون وجود دارد.
  7. -در صورتی که کودک درد شدید شکم دارد.
  8. اگر علائم بیماری کودک بیشتر از 1 تا 2 روز رفع نشد.

غذای مناسب برای کودکان در ابتلا اسهال

غذاهای مناسب برای کودکان در زمان ابتلا به اسهال شامل آبمیوه، آب معدنی، سوپ، میوه های نرم و سبزیجات دارای پتاسیم است. کودکان در زمان اسهال نباید غذاهایی مانند غذاهای چرب، غذا با فیبر زیاد، نوشابه های گازدار، اب میوه های رقیق نشده، غذای سرخ شده و غلات مصرف کنند. بهترین غذا در زمان اسهال برای کودکان برنج ساده، سیب، موز و نان تست و ماست پروبیوتیک است.

جلوگیری از شیوع عفونت های اسهالی

عفونت های اسهالی توسط افراد قابل انتقال است.در صورتی که کودک اسهال دارد، بعد از تعویض پوشک، موقع غذا خوردن دستان خود را بشویید. بهتر است برای شستشوی دست ها از صابون مایع در آب گرم استفاده شود. کودکان بزرگتر در اسهال باید دستان خود را بشویند. همچنین توالت ها بعد از استفاده مرتب ضدعفونی شود. از پارچه های یکبار مصرف استفاده اسهال  شود. لباس و تختخواب کودک شستشو شود.از حوله و پارچه مشترک با خانواده برای کودک استفاده نشود. کودک حداقل 48 ساعت بعد از آخرین اسهال به مدرسه و مهد کودک نرود. در موارد اسهال حاد و بیشتر از چند روز به پزشک مراجعه شود.

دلایل اصلی ابتلا کودکان به اسهال و استفراغ

یکی از دلایل اصلی اسهال و استفراغ در کودکان خوردن غذاهای نامناسب و منجمد است. کودکان این نوع غذا را در پیک نیک، اردو و سفر مصرف می کنند. دلیل اصلی اسهال عفونت روده ها است. عامل اصلی اسهال و استفراغ ویروس ها، انگل ها و باکتری ها هستند. این میکروب ها و ویروس ها به وسیله غذا و آب آلوده به وجود می آید و فرد  را مبتلا به اسهال و استفراغ می کند. در نتیجه کودکانی که با این افراد در ارتباط هستند، دچار اسهال و استفراغ می شوند.در صورتیکه استفراغ در کودکان تکرار شود و کودک دچار کاهش وزن، تب و شیر نخوردن شود، باید سریعا به پزشک مراجعه شود.در بعضی موارد مادران از استفراغ خونی نوزادان نگران می شوند. در صورتی که خون موجود در استفراغ همان خونی است که نوزاد در زمان تولید می بلعد.

توصیه های کاربردی برای درمان اسهال کودکان

  1. آب از دست رفته بدن کودک به دلیل اسهال و استفراغ باید با نوشیدن مایعات جبران شود.
  2. -در بعضی موارد گرمازدگی باعث مسمومیت غذا و گرمازدگی می شود. بنابراین باید از درمان حمایتی استفاده شود.
  3. -از نوشیدن نوشابه خودداری شود. آب میوه های مفید مانند آب سفید، دوغ، آب معمولی و محلول او آر اس مصرف شود.
  4. -خوردن غذاهای پرچرب  و شیرین علائم اسهال و استفراغ را تشدید می کند.
  5. -غذا به میزان کم با قاشق کوچک به کودک داده شود. محلول او آر اس خنک و به کودک خورانده شود.
  6. - از غذاهایی مانند پنیر و ماست استفاده و شیرین کننده های مصنوعی مصرف نشود.

درمان اسهال با گیاهان دارویی

با گیاهان دارویی می توان اسهال و استفراغ کودکان را درمان کرد. گیاهان دارویی درمان اسهال به شرح ذیل است:

  1. مرزه
  2. اسپرزه
  3. گزنه کنجد
  4. کندر
  5. عدس و ماش
  6. باقلا
  7. دم کرده پوست پیاز
  8. دارچین
  9. خاکشیر
  10. اسفند
  11. برنج
  12. هل

رژیم غذایی در درمان اسهال

یکی از نکات مهم در درمان اسهال کودکان توجه به رژیم غذایی است.زمانی که کودک دچار اسهال شده است، وعده های غذایی افزایش و حجم غذا کم شود.از غذاهایی مانند برنج، سیب زمینی ، ماکارونی، موز و تخم مرغ برای کودکان استفاده شود.

غذاهای نامناسب برای اسهال کودکان

زمانی که کودکان اسهال دارند، برخی از غذاها نباید مصرف شود. غذاهای نامناسب برای کودکان شامل موارد ذیل است:

  1. -مواد غذایی دارای شکر زیاد مانند لیموناد، نوشابه و آبمیوه
  2. -غذاهای پرچرب و شیرینی زیاد مانند سیب زمینی سرخ شده، سوسیس، کیک و شیرینی و کالباس
  3. -غذاهای دارای فیبر زیاد مانند ذرت، نخود و بروکلی
  4. -نوشیدنی های کافئین دار مانند چای، شکلات و قهوه
  5. -میوه های خشک مانند آلو خشک، کشمش و خرما

داروهای مناسب برای درمان اسهال کودکان 

برخی از داروهای گیاهی برای درمان اسهال کودکان مورد استفاده قرار می گیرد که شامل زنجبیل، دارچین و بارهنگ است. یکی از نکات مهمی که در مصرف این گیاهان دارویی باید مورد توجه قرار گیرد این است که میزان ماده موثر در ایم گیاهان کنترا نشده است و ممکن است ناخالصی و آلودگی وجود داشته باشد. بهتر است از داروهای گیاهی مانند گرانول پلانتاژل استفاده شود.

گرانول پلانتاژل برای اسهال کودکان

گرانول پلانتاژل نوعی داروی گیاهی است که شامل بارهنگ، کتیرا و نعناع فلفلی است. این دارو قویترین گیاه دارویی برای درمان اسهال کودکان است.گرانول پلانتاژل دارای خاصیت ضد التهاب، ضد میکروبی و ضد اسپاسم است.به دلیل موسیلاژ و صمغ در ترکیب گرانول پلانتاژل حرکت روده کاهش می یابد.ترکیبات موجود در این نوع دارو برای محافظت و ترمیم دیواره روده به عنوان پانسمان موثر است. برای درمان اسهال کودکان از 3 سالگی می توان از گرانول پلانتاژل با تجویز پزشک استفاده کرد.پلانتاژل روزانه حداکثر 4 بار به اندازه یک چهارم یک ساشه با یک فنجان آب جوش مصرف شود.استفاده از گرانول پلانتاژل عوارض جانبی ندارد. اما در صورتی که از این دارو در طولانی مدت استفاده شود، باعث ایجاد یبوست می شود.بیمارانی که دارای انسداد مجاری صفراوی و تنگی مجاری گوارشی هستند نباید از پودر پلانتاژل استفاده کنند.

زینک در درمان اسهال

زینک دارای خواص زیادی دارد که باعث افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامتی پوست و مو می شود. همچنین یکی از مصارف زینک برای درمان اسهال در کودکان است. بنابراین می توان از شربت های زینک استفاده کرد.

داروهای ضد اسهال و استفراغ

در بعضی موارد خانواده ها از درمان های خانگی برای درمان اسهال و استفراغ استفاده می کنند. برای درمان اسهال و استفراغ کودکان از آب برنج و جو استفاده می شود. در این حالت برنج و جو را نرم بپزید و ابکشی کنید و مایع به دست امده را به کودک دهید. کودکانی که اسهال دارند و محلول او آر اس مصرف می کنند، یون ها و الکترولیت های از دست رفته بدن کودک جبران می شود. به کودکانی که اسهال دارند، نباید فقط آب داد. زیرا اسهال و استفراغ را تشدید می کند. غذاهای با هضم آسان مانند برنج ، سوپ دارای سیب زمینی، هویج و فیله مرغ مصرف شود.  همچنین خانواده هایی که از دارو شیمیایی برای درمان اسهال کودکان استفاده می کنند، نباید از روش های خود درمانی استفاده کنند. در صورتی که اسهال و استفراغ کودکان دلیل خاصی نداشته باشد، بدون استفاده از درمان خانگی باعث بهبود می شود. اما در صورتی که اسهال علت خاصی نداشته باشد و  برای درمان اسهال و استفراغ از دارو استفاده شود، خطرناک بوده و باعث مشخص نشدن علائم بیماری می شود. بنابراین بهتر است درمان بیماری اسهال و استفراغ در کودکان به وسیله داروهای شیمیایی توسط پزشک تجویز شود.

معرفی داروهای ضد اسهال در کودکان

داروهای ضد اسهال در کودکان شامل موارد ذیل است:

  1. -قرص بیسموت ساب سیترات
  2. -قرص بلادونا پی بی
  3. -قرص ضد اسهال لوپرامید
  4. -قرص دیفنوکسیلات
  5. -قرص دی سیکلومین
  6. -قرص هیوسین
  7. قرص لوپرامید

قرص لوپرامید یکی از داروهای مورد استفاده برای درمان اسهال در کودکان است که با خاصیت ضد ترشحی مصرف می شود.قرص لوپرامید پروتئین های وصل شده به کلسیم را مهار و ترشحات یون کلر را کنترل می کند. داروی لوپرامید به شکل قرص و کپسول 2 میلی گرمی و شربت تولید می شود. قرص لوپرامید برای مهار کردن اسهال حاد و مزمن کاربرد دارد. قرص لوپرامید علاوه بر درمان اسهال عوارض کلی نیز دارد که شامل سرگیجه، ایجاد خواب آلودگی، تهوع و استفراغ، ناراحتی معده، خشکی دهان ، نفخ، درد شکم، تب و خشکی دهان است.

قرص دیفنوکسیلات

از قرص دیفنوکسیلات برای درمان بیماری های التهاب روده و اسهال استفاده می شود.قرص دیفنوکسیلات برای درمان اسهال در کودکان زیر 2 سال ممنوع است مگر اینکه پزشک متخصص تجویز کند. با تجویز پزشک این قرص به صورت یک چهارم قرص برای درمان اسهال حاد و مزمن مورد استفاده قرار می گیرد.عوارض کلی مصرف قرص دیفنوکسیلات شامل خشکی پوست و تاری دید است.با مصرف این قرص حرکات روده در عبور غذا و جذب آب کاهش می یابد.قرص دیفنوکسیلات علائم اسهال را رفع میکند و برای درمان علت اصلی اسهال مورد استفاده قرار نمی گیرد.

قرص دی سیکلومین

داروی سیکلومین به شکل های آمپول، شربت و قرص مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو به عنوان مصرف اصلی و کمکی برای درمان اسهال کاربرد دارد.داروی دی سیکلومین گیرندهای استیل کولین را مهار و انقباض عضله های جداره روده را رفع می کند. این دارو خاصیت ضد اسپاسمی دارد. مصرف داروی دی سیکلومین برای کودکان کمتر از 6 ماه ممنوع است. این دارو نباید توسط بیمارانی که دارای تیروئید پرکار هستند یا دچار شریان کونر قلب ،ضربان نامنظم قلب و نارسایی احتقانی قلب مصرف شود.همچنین افراد دارای بیماری کلیوی و کبدی نباید داروی دی سیکلومین را استفاده کنند.

هیوسین

هیوسین نوعی آنتی کولینرژیک برای درمان اسهال در کودکان به صورت قرص و آمپول مورد استفاده قرار می گیرد. با مصرف این دارو دردهای روده ای و درد های شکمی درمان می شود. داروی هیوسین انقباض و گرفتگی عضلات روده را برطرف کرده و روی دستگاه گوارش تاثیر مستقیم دارد. همچنین از این دارو برای درمان کمکی اسهال استفاده می شود. هیوسین با شکل کردن عضلات دیواره روده، معده ، مجرای صفرا و دستگاه ادراری باعث درمان اسهال می شود.

بلادونا پی بی پ

بلادونا پی بی پ نوعی داروی گوارشی برای درمان دل درد ، اسهال ویروسی و سندرم روده تحریک پذیر مورد استفاده قرار می گیرد.ترکیبات این دارو شامل هیوسین، فنوباربیتال و آتروپین است که در شکل های قرص و شربت تولید می شود.برای کودکان میزان مصرف این دارو با وزن 5 تا 9 کیلوگرم پنج دهم الی 75 صدم میلی لیتر ، کودکان با وزن 10 تا 14 کیلوگرم میزان مصرف یک و بیست و پنج صدم تا 2 میلی لیتر است.

قرص بیسموت ساب سیترات

از قرص بیسموت ساب سیترات برای درمان اسهال مسافرتی و ناراحتی های معده استفاده می شود. همچنین از قرص بیسموت ساب سیترات در ترکیب با داروهای دیگر برای درمان عفونت های گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو دارای خاصیت ضد میکروبی بر باکتری و ویروس دستگاه گوارش است. داروی بیسموت ساب سیترات باعث خنثی شدن اسید معده می شود..داروی بیسموت ساب سیترات به شکل قرص تولید می شود. این دارو از طریق کلیه دفع می شود.

پروبیوتیک

از پروبیوتیک برای درمان اسهال استفاده می شود. پروبیوتیک در دستگاه گوارش باکتری های  خوب را با باکتری های بد جایگزین می کند. برای درمان سریع دستگاه گوارش مصرف پروبیوتیک توصیه می شود. همچنین برای درمان اسهال ، استفراغ و تهوع می توان از پروبیوتیک استفاده کرد.با دستور پزشک می توان از این دارو برای درمان اسهال و استفراغ کودکان مصرف کرد.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید