12:28 , 1401/6/25
کد خبر: 000015326
بازدید: 2799
بلایی که کاخ گلستان سر نقاشی کمال الملک آورد

فعالان حوزه گردشگری طی روزهای گذشته اسنادی مبنی بر پاره شدن یکی از تابلوهای کمال الملک در کاخ گلستان منتشر کرده‌اند.

 به گزارش خبرنگار  فرهنگی  ایونا، بار دیگر کاخ گلستان به واسطه مشکلاتی که برای یکی از آثار موجود در آن ایجاد شده، در معرض توجه و البته انتقاد قرار گرفته است.

 این بار داستان از این قرار است که گفته می‌شود یکی از تابلوهای کمال الملک با عنوان “گربه و قفس قناری” در این موزه پاره شده است و پارگی این اثر به گونه‌ای است که به نظر می رسد بر اثر میخ ایجاد شده است. این اتفاق در حالی رخ داده که برخی از مسئولان این کاخ نسبت به ماجرا اظهار بی اطلاعی کرده‌اند.

 تصاویر  مربوط به تابلوی آسیب دیده طی روزهای گذشته در فضای مجازی دست به دست می‌شود و به نظر می رسد که جای این پارگی روی تابلو تازه نبوده و آسیب های ایجاد شده بر این تابلو از مدت‌ها قبل ایجاد شده است. جالب آنکه در تمام این مدت از سوی مسئولان ها اقدامی برای مرمت این اثر صورت نگرفته است.

تابلوی پاره شده کمال الملک درموزه

 تابلوی «گربه و قفس قناری» اثر محمد غفاری یا همان کمال الملک معروف است که در سال 1308 کشیده شده است.

سرقت تابلوی مظفرالدین شاه از کاخ گلستان

نکته جالب این که اتفاقاتی که برای این اثر در کاخ گلستان رخ داده تنها قصوری نیست که در این سالها در این موزه به چشم می‌خورد چرا که در سالهای قبل نیز برای آثاری که در این کاخ قرار دارند اتفاقات متعددی رخ داده است به عنوان مثال چندی پیش اخباری مبنی بر سرقت تابلوی چهره مظفرالدین شاه از این کاخ تایید شد.

گم شدن آلبوم عکس های ناصرالدین شاه در کاخ گلستان

 در سال ۹۹ نیز این گونه اعلام شده بود که آلبوم عکس های  ناصرالدین شاه از موزه کاخ گلستان گم شده است.

 با توجه به این اتفاقات و اتفاقات مشابهی که هر از چندگاهی یکبار از موزه های دیگر منتشر می شود، سئوالی که پیش می آید آنکه  آیا واقعا متولیان این موزه ها در جریان هستند که آثار موجود در آنها تا چه اندازه ارزش و اهمیت دارد؟ آیا تلاشی برای نگهداری مناسب از این آثار صورت می‌گیرد و در صورتی که اثری نیاز به ترمیم داشته باشد اقدامی موثر صورت خواهد گرفت یا اینکه موزه ها تنها به اسم دارای مدیرانی هستند و در نهایت تنها چند اثر را در داخل خود قرار داده اند و دغدغه ای بابت حفظ و نگهداری از این آثار ندارند و چنین راحت ممکن است آثار آن‌ها دستخوش آسیب شده یا حتی سرقت شوند؟


           

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید