04:48 , 1401/5/20
کد خبر: 000014784
بازدید: 1542
برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم؟

توصیه های تغذیه ای برای مقابله با سنگ کلیه را در این مطلب بخوانید.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، سنگ کلیه، بزرگترین دشمن سلامت کلیه است که در کیفیت زندگی ما اهمیت زیادی دارد که با کمک پزشک و متخصص تغذیه قابل کنترل است. سلامت کلیه ها را می توان با استفاده از یک نسخه غذایی خاص در برابر تشکیل چهار سنگ مختلف در کلیه ها محافظت کرد. به عنوان مثال، کسانی که دارای سنگ اگزالات کلسیم هستند باید در حین خوردن گوجه فرنگی یا بامیه ماست مصرف کنند، کسانی که دارای سنگ اسید اوریک هستند باید از مصرف آنچوی و جو دوسر پرهیز کنند، برای مقابله با سنگ استروویت باید مقدار زیادی ویتامین C مصرف شود و کسانی که از سنگ سیستین رنج می برند باید میزان مصرف روزانه کلسیم و فیبر دقت کنند.

سلامت کلیه ها از نظر کیفیت زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. کلیه ها با حذف موادی (آب اضافی، سدیم، پتاسیم، اوره، کراتین) که در نتیجه متابولیسم روزانه تشکیل می شوند و باید از بدن دفع شوند، ادامه زندگی را به طور سالم تضمین می کنند. علاوه بر این، تعادل فشار خون، سنتز هورمون بالغ سلول‌های خون و ویتامین D، کنترل برخی هورمون‌ها و تنظیم تعادل کلسیم و فسفر را تضمین می‌کند.

با این حال، سنگ های کلیه که به دلایل مختلف ایجاد می شوند، این اندام حیاتی را تهدید می کنند. نمک های معدنی تجمع یافته در هر قسمت از سیستم ادراری به عنوان سنگ کلیه تعریف می شوند. سنگ های اگزالات کلسیمی 80 درصد، سنگ های استروویت (منیزیم آمونیوم فسفات) (10 درصد)، سنگ های اسید اوریک 5-10 درصد و سنگ های سیستین 1 درصد از سنگ های کلیه را تشکیل می دهند که یکی از شایع ترین بیماری هاست.

12 لیوان مایعات در روز (حداقل 6 لیوان آب)

علاوه بر اعمال برنامه تغذیه ای ویژه با توجه به نوع سنگ کلیه، می توان از یک برنامه تغذیه صحیح و سالم برای مقابله با سنگ کلیه استفاده کرد. نوشیدن آب زیاد اولین گام برای محافظت از سلامت کلیه است. آب مواد شیمیایی تشکیل دهنده سنگ در کلیه را حل می کند. اگر رنگ ادرار زرد روشن و بی بو است، این نشان می دهد که شما آب کافی در بدن خود دارید. مصرف 10-12 لیوان مایعات در روز (حداقل باید 6 لیوان آب باشد). با افزایش مقدار ادرار، اجازه می دهد تا مواد شیمیایی قبل از تبدیل شدن به سنگ کلیه در ادرار حل و دفع شوند.

در مصرف مایعات و آب میانه رو باشید - دناتوزین، فروشگاه ترازو وزن کشی و  باشگاهی

با مرکبات دوست شوید

مرکبات به جلوگیری و کاهش تشکیل سنگ در کلیه کمک می کنند. مراقب باشید که پرتقال و لیموی تازه و آبلیمو را در فصل آنها از دست ندهید.

کلسیم و ویتامین D مصرف کنید

اگر مصرف کلسیم همراه با غذا کم باشد، مقدار اگزالات در بدن افزایش می یابد. افزایش اگزالات احتمال تشکیل سنگ کلیه را افزایش می دهد. برای جلوگیری از این وضعیت، مراقب باشید که در رژیم غذایی خود غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D مصرف کنید. در حالی که شیر، ماست، پنیر، حبوبات، سبزیجات برگ سبز تیره و انجیر سرشار از کلسیم هستند. ماهی قزل آلا، ساردین، هادوک، زرده تخم مرغ و پنیر نیز سرشار از ویتامین D هستند. علاوه بر این، آفتاب گرفتن به مدت 15 دقیقه در روز باعث افزایش سطح ویتامین D می شود (ویتامین D جذب کلسیم را در بدن افزایش می دهد).

کاهش مصرف پروتئین حیوانی

منابع پروتئینی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ باعث تجمع اسید اوریک در بدن می شوند. مصرف مکرر این غذاها باعث کاهش سیترات می شود که از تشکیل سنگ کلیه در بدن جلوگیری می کند. به جای منابع پروتئین حیوانی، مصرف پروتئین را می توان با مصرف بیشتر ماست و حبوبات برای مدتی تامین کرد.

غذاهای غنی از اگزالات را محدود کنید

غذاهای غنی از اگزالات (گوجه فرنگی، بامیه، چغندر، اسفناج، شاتوت، تربچه، سیب زمینی، فندق، بادام زمینی، بادام، کنجد، تاهینی، شکلات، بستنی و غیره) به احتمال زیاد باعث افزایش سنگ کلیه می شوند. افراد مبتلا به سنگ کلیه باید غذاهای غنی از اگزالات را کاهش دهند یا حذف کنند. اگر غذای حاوی اگزالات مصرف می‌کنید، حتماً آن را با مواد غذایی غنی از کلسیم مانند ماست/پنیر بخورید. این امر به اگزالات کمک می کند تا قبل از رسیدن به کلیه ها، در طول هضم به کلسیم متصل شود.

سنگ کلیه خود را اینگونه درمان کنید

برای مقابله با سنگ کلیه از الکل دوری کنید

از هر نوع غذا و نوشیدنی (الکل، مقادیر زیاد چای، قهوه و غیره) که بدن شما را کم آب می کند، خودداری کنید.

نمک را کاهش دهید

وجود مقدار زیاد سدیم در بدن می تواند باعث ایجاد سنگ های کلسیمی در دستگاه ادراری شود. نباید بیش از 1 قاشق چایخوری نمک در روز مصرف شود. از مصرف مواد غذایی پر نمک مانند ترشیجات و غذاهای آماده خودداری شود.

برای مقابله با سنگ کلیه عملکرد کلیه را کنترل کنید

عملکرد کلیه را به طور منظم بررسی کنید. از درمان زودهنگام و موثر بیماری هایی که باعث عوامل خطر می شوند غافل نشوید.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن که زندگی را تهدید می کند و بیماری های بسیاری را به دنبال دارد، یکی از بزرگترین دشمنان کلیه هاست. نباید فراموش کرد که افراد سیگاری از جمله افرادی هستند که در معرض خطر بیماری مزمن کلیوی هستند.

درمان تغذیه ای در برابر سنگ های اگزالات کلسیمی کلیه

سنگ های اگزالات کلسیمی شایع ترین شکل سنگ کلیه هستند. اگزالات در بسیاری از غذاها یافت می شود. مواد مغذی مفید در بدن توسط بدن استفاده می شود، در حالی که مواد بی فایده با ادرار از بدن خارج می شود. وجود سطوح بالای اگزالات در ادرار می تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه شود.

از مکمل های ویتامین C نباید استفاده کرد

دفع اگزالات ادرار ممکن است با مصرف بیش از حد اسید اسکوربیک افزایش یابد. مصرف روزانه ویتامین C نباید بیش از 1000 میلی گرم باشد.

مکمل‌های ویتامین سی + معرفی بهترین ها + شیوه مصرف | دارودراگ

مقدار کافی پروتئین باید مصرف شود

مصرف بیش از 120-150 گرم گوشت، مرغ، ماهی در روز می تواند تشکیل سنگ کلیه را افزایش دهد.

درمان تغذیه ای در برابر سنگ های اسید اوریک

تجمع بیش از حد اسید اوریک در ادرار و pH ادرار زیر 5.5 باعث تشکیل سنگ های اسید اوریکی می شود. مصرف بیش از حد غذاهای با منشاء حیوانی (گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، گوشت اعضای بدن و غیره) ممکن است باعث تشکیل سنگ های اسید اوریک شود. با این حال، تشکیل اسید اوریک در همه افراد دارای رژیم غذایی با پروتئین بالا اتفاق نمی افتد. خطر تشکیل سنگ در بیماران چاق، دیابتی و شیمی درمانی و افراد با حساسیت به اسید اوریک بیشتر است.

تاثیر زیره سیاه در پیشگیری از سنگ کلیه

کسانی که سنگ اسید اوریک دارند:

از مصرف مکرر و زیاد غذاهای غنی از پورین (ماهی، گوشت گاو، مرغ، کله پاچه، قارچ، اسفناج، مارچوبه، گل کلم، شاتوت، اسفناج، خرفه، بلغور، حبوبات) خودداری شود. با انتخاب یک وعده در روز فقط یکی از این غذاها قابل خوردن است. مثلاً به اندازه 2 عدد کوفته، مرغ، ماهی یا 8 قاشق غذاخوری شاتوت، اسفناج، خرفه، گل کلم، حبوبات یا 4 قاشق غذاخوری قارچ، مارچوبه.

- مصرف گوشت قرمز، غذاهای دریایی (آنچوی، ساردین) کاهش یابد. غذاهای غنی از پورین باید با سبزیجات فراوان، میوه کافی، ماست کم چرب و غذاهای غلات کامل جایگزین شوند.

- وزن ایده آل متناسب با فرد باید حفظ شود.

- از رژیم های شوکی که میزان اسید اوریک خون را افزایش می دهند باید اجتناب شود.

تغذیه درمانی در برابر سنگ استروویت

سنگ های استروویت (منیزیم آمونیوم فسفات) سنگ هایی هستند که در اثر عفونت در دستگاه ادراری ایجاد می شوند. در زنان شایع تر است. کمبود B6 و منیزیم، هوای گرم، تشنگی و مصرف ناکافی مایعات خطر تشکیل سنگ را افزایش می دهد.

علائم سنگ کلیه +بهترین راه برای جلوگیری از سنگ کلیه | دارودراگ

کسانی که استروویت دارند باید به هشدارهای زیر توجه کنند:

- سنگ های استروویت در محیط اسیدی حل می شوند. مقادیر زیاد ویتامین C (مثلاً آب پرتقال) در پیشگیری از عفونت و حل شدن سنگ مؤثر است.

- باید دقت شود که ویتامین B1 و B6 به مقدار کافی مصرف شود.

- از آنجایی که سنگ استروویت در اثر عفونت ایجاد می شود، عفونت باید با روش های مختلف زیر نظر پزشک برطرف شود. رژیم درمانی به تنهایی در از بین بردن سنگ ها چندان موثر نیست.

درمان تغذیه ای در برابر سنگ های سیستین

سنگ سیستین بسیار نادر است. مقدار بیش از حد سیستین در ادرار منجر به تشکیل سنگ های سیستین می شود. سیستین از یکی از اسیدهای آمینه ضروری به نام متیونین تشکیل شده است.

روشهای درمان سنگ کلیه - دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری  (اورولوژی)

نکاتی که باید توسط افراد مبتلا به سنگ سیستین در نظر گرفته شود:

- رژیم غذایی کم متیونین با کاهش میزان سیستین از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند. با این حال، امکان پذیری چنین رژیم غذایی کم است. زیرا گوشت، شیر و لبنیات غنی از پروتئین باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

- قلیایی کردن ادرار در حل کردن سنگ های سیستین نیز موثر است. افزایش سبزیجات و میوه ها و در عین حال کاهش غذاهای حیوانی به قلیایی شدن ادرار کمک می کند.

- مقدار کافی کلسیم (2-3 کاسه ماست و ... در روز) و مصرف 30 گرم فیبر (میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و دانه های روغنی با پوسته پوسته شده) در روز مهم است.

*توجه* این مطلب صرفا جهت افزایش آگاهی کاربران گردآوری شده است و جنبه درمانی ندارد. درصورت بروز هرگونه مشکل سریعا به پزشک مراجعه کنید.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید