14:15 , 1401/9/6
کد خبر: 000016800
بازدید: 1229
برای درمان جوش های سر سیاه چه کار کنیم؟

چگونه جوش های سر سیاهی که زیبایی ما را زیر سوال می برد از بین ببریم؟ در این مطلب به ریزترین جزئیات پاسخ داده شده است.

جوش سر سیاه چیست؟

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، جوش های سرسیاه یکی از آزاردهنده ترین مشکلات دوران نوجوانی هستند. جوش های سرسیاه که از نظر زیبایی آزاردهنده هستند جوش های سرسیاه منافذ مسدود شده بوده که در واقع یک مشکل پوستی به شمار می روند.

فشردن جوش‌های سرسیاه نیز عادتی است که توسط بسیاری از افراد ایجاد شده؛ اما فشردن جوش های سرسیاه می تواند وضعیت پوست را بدتر کند. جوش های سرسیاه که از نظر پزشکی به عنوان کومدون شناخته می شوند، فولیکول مو یا مسدود شدن منافذ توسط چربی (سبوم) و سلول های مرده ای هستند که پوست به طور طبیعی تولید می کند. 

جوش های سرسیاه را می توان ضایعات آکنه غیرالتهابی نیز نامید. به طور خلاصه، اگر فولیکول با سلول‌های مرده یا چربی پوست مسدود شود، آن جوش سر سیاه است. سبوم تولید شده توسط منافذ با اکسیژن واکنش می دهد و تیره و سیاه می شود. بنابراین به یک نقطه سیاه تبدیل می شود.

جوش های سرسیاه در کدام قسمت بدن شایع هستند؟

در حالی که ممکن است جوش های سرسیاه روی گونه ها وجود داشته باشد، جوش های سرسیاه بیشتر روی بینی دیده می شوند. با این حال، ممکن است جوش های سرسیاه در سراسر بدن نیز وجود داشته باشد. به دلیل رنگ تیره به راحتی قابل مشاهده هستند. به خصوص هنگامی که با دقت در آینه نگاه کنید، لکه های سیاه روی بینی بلافاصله مشخص می شوند. 

جوش های سرسیاه که در واقع نوعی آکنه خفیف هستند، در مناطقی از صورت که غدد چربی بیشتری وجود دارد، دیده می شود. به همین دلیل است که بیشتر در ناحیه پیشانی، بینی و چانه ایجاد می شود. همچنین می تواند در نواحی گردن، پشت و سینه رخ دهد.

کدام نوع پوست جوش سر سیاه می زند؟

پوست چرب برای جوش های سر سیاه مستعد تر هستند. اگر منافذ مسدود روی پوست باز باشد، تبدیل به جوش سرسیاه و اگر پوشانده شود، تبدیل به جوش سرسفید می شود. به دلیل تکثیر باکتری های آکنه، جوش های سرسیاه کمتر از جوش های سرسفید آلوده می شوند. دانه‌های سرسیاه، رشته‌های چربی معروف به فیبرهای روغنی نیز منافذ را مسدود می‌کنند. افراد دارای پوست چرب بدون شک بیشتر در معرض منافذ مسدود هستند، جایی که باکتری‌ها می‌توانند منجر به سفیدی، سیاهی و پاپول شوند. اولویت اصلی افراد با این نوع پوست، تمیز کردن پوست و باز نگه داشتن منافذ مسدود شده خود است.

بیشتر بخوانید: درمان سریع السیر جوش و جای جوش در خانه

چه چیزی باعث ایجاد جوش های سر سیاه می شود؟

جوش‌های سرسیاه ناشی از مسدود شدن منافذی هستند که سبوم ترشح می‌کنند. به طور خلاصه پوست برای تعادل طبیعی خود به این روغن نیاز دارد. به این ترتیب پوست می تواند نرم و مرطوب بماند. به هم خوردن این تعادل ظریف راه را برای جوش های سر سیاه هموار می کند. 

این عوامل را می توان به صورت زیر برشمرد:

  1. مسدود شدن منافذ پوست به دلیل سلول های مرده پوست، سبوم و مواد آرایشی با ایجاد پوستی کثیف و چرب باعث ایجاد جوش های سرسیاه می شود.
  2. عرق کردن ناشی از ورزش، گرما یا استرس می تواند باعث جوش های سر سیاه شود. زمانی که افرادی که زیاد عرق می کنند یا ورزش می کنند پوست خود را به خوبی بعد از ورزش تمیز نمی کنند، کثیفی و بقایای پوست در منافذ جمع می شود و ممکن است به صورت جوش های سرسیاه ظاهر شوند. اگرچه تعریق زشت تلقی می شود، اما در واقع به تمیز کردن منافذ و تسریع متابولیسم پوست کمک می کند، اما اگر این تعریق بیش از حد باشد، تعادل را به هم می زند. پس از ورزش سریع عرق و کثیفی اضافی را پاک کنید.
  3. هنگامی که محصولات مو با صورت تماس پیدا می کنند، می توانند باعث مسدود شدن منافذ شوند. سعی کنید موهایتان را از صورتتان دور نگه دارید تا این محصولات با صورتتان تماس پیدا نکنند.
  4. پوست چرب پایه خوبی برای جوش های سر سیاه است. دست زدن به صورت با دست می تواند روانکاری را افزایش دهد. سعی کنید از تماس تلفن با صورت خود، جایی که روغن، کثیفی و باکتری‌ها به راحتی جمع می‌شوند، خودداری کنید. تلفن خود را اغلب تمیز کنید. حتی اگر پوست چرب دارید، رژیم غذایی خود را بر اساس آن شکل دهید.

جوش های سر سیاه چگونه از بین می روند؟

خلاص شدن از شر جوش های سر سیاه به آن آسانی که تصور می کنید، نیست. رفع جوش سر سیاه با استفاده از محصولات مناسب امکان پذیر است. شما می توانید نوارهای بینی را به عنوان یک پاک کننده جوش سر سیاه در نظر بگیرید. این روش ساده‌تر از فشردن جوش‌های سرسیاه است. اگر این نوار چسب ها را به صورت هفتگی مصرف کنید، می توانید به باز کردن منافذ مسدود شده کمک کنید.

آیا فشردن جوش های سر سیاه مضر است؟

"چگونه جوش های سر سیاه را تخلیه کنیم؟" وقتی به آن فکر می کنید، بدانید که سخت تر از فشار دادن جوش است. جوش های سرسیاه به سختی از بین می روند زیرا چسبناک تر هستند. با اعمال فشار بر دو طرف جوش سر سیاه می توان آن را تخلیه کرد. حتی از بین بردن جوش های سر سیاه بعد از دوش آب گرم می تواند کمک بیشتری کند. با این حال، تمیز کردن جوش های سر سیاه با فشردن خودتان توصیه نمی شود. زیرا باکتری ها و روغن های روی انگشتان دست که جوش های سر سیاه را فشار می دهید می توانند پوست شما را در برابر التهاب و عفونت باز کنند. 

چگونه از شر جوش های سر سیاه روی بینی خلاص شویم؟

اگر به این فکر می کنید که چگونه از شر جوش های سر سیاه روی بینی خلاص شوید بدانید که می توانید حتی لکه های سیاه عمیق را با چسب بینی مخصوص از بین ببرید. 

فشردن جوش های سرسیاه می تواند این مشکلات را ایجاد کند:

  1. ممکن است نتوانید تمام جوش های سر سیاه را از بین ببرید. حتی می توانید آن را به عمق پوست فشار دهید و باعث تحریک آن شوید.
  2. وقتی جوش سرسیاه را تخلیه می کنید، باکتری و چربی ممکن است وارد شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، جوش های سرسیاه می توانند رشد کرده و بیشتر پخش شوند.
  3. پوست شما حساس است. ناخن های شما ساختار بسیار قوی تری دارند. شما می توانید باعث التهاب و زخم شوید.

چه چیزی برای جوش های سر سیاه خوب است؟

شما می توانید یک ماسک لایه بردار یا پاک کننده جوش سر سیاه را به عنوان یک محصول پاک کننده جوش سر سیاه در خانه تهیه کنید. برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مشکلاتی مانند تحریک پوست، باید برندهای توصیه شده توسط متخصصان را انتخاب کنید.

چگونه جوش های عمیق سر سیاه را پاک کنیم؟

سعی نکنید صورت خود را بیش از حد اسکراب کنید تا جوش های سرسیاه ریشه دار را از بین ببرید. داروهای تجویزی پزشک را می توان برای مشکلات مزمن جوش سرسیاه در زمانی که محصولات بدون نسخه جواب نمی دهند استفاده کرد.

داروهای حاوی ویتامین A، AHA (روغن‌های محلول در آب)، BHAs (روغن‌های محلول در چربی) و رتینوئیدها می‌توانند با جلوگیری از مسدود شدن منافذ، به بازسازی سریع‌تر سلول‌های پوست کمک کنند. برای جوش های عمیق تر، روش های باز کردن منافذ را می توان توسط متخصصان پوست استفاده کرد. با این درمان ها می توان از مسدود شدن منافذ در آینده نیز جلوگیری کرد. 

چگونه از شر آکنه و جوش های سر سیاه خلاص شویم؟

  1. جوش های سر سیاه و آکنه بدون آسیب به لایه بالایی پوست با لیزر و نور درمانی درمان می شوند. هدف کاهش تولید روغن و از بین بردن باکتری ها است. چنین درمان هایی، به ویژه در درمان آکنه التهابی استفاده می شود، می تواند برای جوش های سر سیاه عمیق نیز مفید باشد.
  2. لایه برداری شیمیایی نیز با استفاده از محلول روی پوست انجام می شود. هدف این است که با لایه برداری لایه بالایی پوست، جوش های سر سیاه را از بین برده و پوستی صاف تر به دست آورید. با این درمان بافت پوست بیشتر بهبود می یابد.

بیشتر بخوانید: 4 راه کاملا طبیعی برای از بین بردن جوش های زیرپوستی

جوش های سر سیاه روی بینی چگونه از بین می روند؟

نوارهای مخصوص جوش بینی می توانند نقش تسهیل کننده ای برای پاک کردن جوش های سر سیاه و باز کردن منافذ مسدود شده داشته باشند. قبل از استفاده از این نوارها که مانند آهنربا عمل می کنند، صورت خود را بشویید و سپس چسب را بچسبانید. بعد از چند دقیقه چسب را بردارید و پوست خود را آرام کنید. با این حال، برای جلوگیری از تحریک پوست باید با احتیاط استفاده شود.

چگونه جوش های سر سیاه را در خانه درمان کنیم؟

می توانید برخی از درمان ها را خودتان در خانه برای لکه های سیاه روی صورت انجام دهید. توصیه هایی برای درمان خانگی جوش سر سیاه عبارتند از:

  1. روغن درخت چای را با کمک پنبه روی جوش های سر سیاه خود بمالید. روغن درخت چای می تواند رشد باکتری ها را متوقف کند.
  2. می توانید با نمک یا شکر لایه برداری کنید. با این لایه برداری می توانید سلول های مرده روی پوست را با ماساژ دادن از بین ببرید. صورت خود را خیس کنید و لایه برداری که آماده کرده اید را روی نواحی دارای لکه های سیاه بمالید و با حرکات دایره ای به مدت 30 ثانیه ماساژ دهید. سپس صورت خود را با آب بشویید.
  3. پس از خیس شدن برگ‌های چای سبز، آن‌ها را روی نواحی دارای جوش سرسیاه قرار دهید و به مدت 30 ثانیه با حرکات دورانی ماساژ دهید. سپس صورت خود را با آب بشویید. در حالی که برگ های چای سبز از تولید بیش از حد چربی جلوگیری می کند، با اثر آنتی اکسیدانی خود پوست را جوان می کند.

چگونه از ایجاد جوش های سر سیاه جلوگیری کنیم؟

  1. محصولات مناسب پوست خود انتخاب کنید.
  2. صورت خود را روزانه پاکسازی کنید.
  3. استفاده از کرم ضد آفتاب را قبل از بیرون رفتن در صبح فراموش نکنید.
  4. لایه برداری های سبک انجام دهید. 
  5. به طور مرتب صورت خود را بشویید.
  6. زیاد آرایش نکنید.
  7. محصولات بدون چربی را ترجیح دهید.

بیشتر بخوانید: درمان های خانگی قطعی برای جوش هورمونی

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید