08:06 , 1401/8/29
کد خبر: 000016633
بازدید: 1273

کارآفرین برتر جهان اسلام مطرح کرد؛

بازار مرغ کشش افزایش قیمت را ندارد

دکتر کریمی تفرشی گفت: اگر دولت صنعت مرغ را در نیابد به زودی به صنعتی وابسته تبدیل خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، دکتر مهدی کریمی تفرشی، کارآفرین برتر جهان اسلام اظهار کرد: با توجه به اینکه این روزها مرغداران به شدت از وضعیت تامین نهاده ها مانند پروتئین مورد نیاز و خوراک مرغ، واکسن، دارو و دیگر نهاده ها به علت قیمت بالای نهاده های وارداتی، کیفیت نامناسب و ضعف این نهاده ها و متعاقب آن افزایش هزینه های تولید گله مند هستند، دولت اولین قدمی که باید برای کاهش قیمت مرغ بردارد، کمک به مرغداران برای دسترسی به نهاده های با قیمت مناسب و کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی است. کاری که با توجه به آزاد سازی قیمت نهاده ها و نرخ بالای ارز انجام نشود و بسته حمایتی جدی از طرف دولت برای مرغداران فراهم نشود باید منتظر بروز یک بحران اساسی در بازار مرغ باشیم.

 به واردات مرغ وابسته می شویم

وی افزود: این موضوع که در آینده ای نه چندان دور به واردات مرغ وابسته شویم اتفاق خوشایندی برای وضعیت اقتصادی کشور نیست و دولت باید برای پیشگیری از این بحران تدبیری جدی بیاندیشد. در این شرایط دولت یا باید ارز ترجیحی در اختیار مرغدار قرار دهد و یا در تامین نهاده ها و خوراک وارداتی با قیمت مناسب برای مرغدار ترتیبی اتخاذ کند و هزینه های تولید را کاهش دهد. در غیر این صورت نمی توان انتظار داشت مرغ به قیمتی کمتر از 70 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد و از طرفی عرضه این محصول نیز در بازار به میزان کافی صورت بگیرد.

کریمی تفرشی یادآور شد: اگر دولت قرار است قیمت گذاری دستوری در این حوزه داشته باشد باید با در نظرگرفتن بالارفتن هزینه های تولید، بسته های حمایتی ویژه ای جهت تامین نقدینگی برای مرغداران و کمک به تامین نهاده ها در نظر بگیرد. از طرفی ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا از عوامل مهم کنترل بازار است که دولت باید بر آن نظارت داشته باشد. دولت و نهادهای نظارتی باید بر توزیع و عرضه مرغ از کشتارگاه به خرده فروشی ها نظارت جدی داشته باشند و از سوء استفاده های احتمالی و احتکار جلوگیری کنند.

قدرت خرید مردم به حداقل رسیده است

کارآفرین برتر جهان اسلام اذعان کرد: از طرفی بازار مرغ دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد و قدرت خرید مردم نیز به حداقل رسیده و اگر دولت نتواند بسته های حمایتی ویژه ای در قالب مثلا کالابرگ الکترونیکی برای خرید محصولات پروتئینی در اختیار مردم قرار دهد جای مرغ هم از این پس بر سر سفره های مردم خالی خواهد ماند.

کریمی تفرشی تاکید کرد: یکی دیگر از دلایل روانی بالارفتن قیمت مرغ مجوز وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات این محصول است که بدون کارشناسی و در نظرگرفتن عواقب، بی محابا در واکنش به فشار تولید کننگان صورت گرفته است. مجوزهایی که البته لزوما منجر به بالارفتن صادرات نمی شود بلکه تنها بار روانی آن کافیست تا قیمت مرغ در بازار افزایش پیدا کند. در کنار همه این موارد سازمان تعزیرات حکومتی باید بر بازار نظارت دقیق داشته و مانع از احتکارهای احتمالی توسط افراد سودجو در شرایط فعلی شود.

کارآفرین برتر جهان اسلام در پایان گفت: حال سوال اینجاست چرا در حالیکه اکثر کشورهای دنیا به ویژه پس از بحران جنگ روسیه و اکراین و شیوع کرونا برنامه های خود را بر پایه ذخیره سازی، خودکفایی و کاهش صادرات پایه ریزی کرده اند، هنوز در کشور ما چنین مجوز های غیر اصولی برای صادرات محصولاتی صادر می شود که از کالاهای ضروری مردم است و بازار داخلی آن با بحران مواجه است؟

بیشتر بخونید: لازمه مدیریت تخصصی و قاطع برای تثبیت قیمت مرغ

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید