12:17 , 1401/4/20
کد خبر: 000014482
بازدید: 1320
با نماز اول ذی الحجه در ثواب حج شریک شوید

طبق آنچه در روایات آمده نماز ذی الحجه که به نماز "و واعدنا" نیز معروف است می تواند برای فردی که آن را می خواند ثوابی در حد شریک شدن در حج حجاج داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مذهبی ایونا، در میان ماه های تقویم هجری قمری ماه ها و مناسبت های مذهبی متعددی وجود دارد که هر یک از آنها آداب خاص خود را دارند. یکی از این مناسبت ها نیز به ماه ذی الحجه مربوط می شود که برای آن اعمال مختلفی در نظر گرفته شده و حتی از پیامبر عظیم الشان اسلام روایت شده که «عمل خیر و عبادت در هیچ ایامی در نزد حق تعالی محبوب تر از دهه اول ذی الحجه نیست.» 

از جمله آدابی که برای این ماه و به ویژه دهه اول آن ذکر شده، نماز ذی الحجه است که از جمله نمازهای مستحبی به شمار می رود که نمازی است دو رکعتی که در دهه اول ماه ذی الحجه خوانده میشود و برای آن ثواب بسیار روایت شده است.

طبق آنچه در روایات آمده امام باقر(ع) خطاب به فرزندشان امام صادق(ع) نقل کرده اند که این نماز را در دهه اول ماه ذی الحجه ترک نکند، زیرا اگر آن را بخواند در ثواب حاجیان شریک خواهد بود هرچند که به حج نرفته باشد.

نحوه خواندن نماز اول ذی الحجه

این نماز دو رکعت است و ذکر شده که زمان خواندن آن میان نماز مغرب و عشاء است.

برای خواندن این نماز پس از سوره اخلاص باید آیه 142 سوره اعراف نیز خوانده شود. بدین ترتیب در هر رکعت پس از قرائت حمد این آیه قرائت می شود: «وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنا‌ها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی فی قَوْمی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدین»

ترجمه این آیه نیز بدین شرح است که و با موسى، سى شب وعده گذاشتیم و آن را با ده شب دیگر تمام كردیم. تا آنكه وقت معین پروردگارش در چهل شب به سر آمد. و موسى [هنگام رفتن به كوه طور] به برادرش هارون گفت: در میان قوم من جانشینم باش، و [كار آنان را] اصلاح كن، و راه فسادگران را پیروى مكن.»

اما اگر فردی این آیه را حفظ نیست و امکان حفظ کردن آن را هم نداشته و برایش سخت است می تواند این آیه را از روی قرآن یادداشت کرده و به هنگام خواندن نماز از روی متن مذکور بخواند.

اول ذی الحجه  1401 چه تاریخی است؟

اما طبق تقویم امسال روز جمعه ۱۰ تیر سال ۱۴۰۱ بوده است. ذی الحجه در واقع آخرین ماه تقویم قمری و یکی از چهار ماه حرام تقویم هجری قمری است که اعمال متعددی دارد که مهم ترین آنها را می توان همین نماز دانست.

نکته دیگر آنکه روز اول ذی الحجه برابر است با سالگرد ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) که آن را روز ازدواج نام نهاده اند.

بیشتر بخوانید: نمازی که در ده روز اول ماه ذی الحجه ثواب حج تمتع دارد

برخی اعمال دهه اول ذی الحجه

اهمیت این ماه و دهه اول آن به قدری است که در تفسیر روایات برخی بزرگان ذکر شده، 10 شبی که قرآن در سوره «والفجر و لیال عشر» به آن سوگند یاد کرده، همین دهه اول ذی الحجه هستند.

در حدیثی از پیامبر(ص) نیز می خوانیم که عبادت و کار نیک در هیچ ایّامی به اندازه این ایّام (ده روز اوّل ماه ذی الحجّه) فضیلت ندارد.

همچنین برای دهه اول ذی الحجه کارهای مستحب دیگری نیز در نظر گرفته و عنوان شده است که برخی از آنها عبارتند از:

-روزه گرفتن

طبق روایات آمده است اگر کسی 9 روز اول این ماه را اقامه روزه کند، خداوند برای او ثواب روزه تمام عمر را می نویسد.

-خواندن دعای ابوحمزه بعد از نماز صبح و قبل از نماز مغرب

-قرائت سوره فجر

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید