11:43 , 1401/8/7
کد خبر: 000016253
بازدید: 1273

رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو مطرح کرد؛

با شرایط موجود واردات کارساز نیست

کریمی تفرشی گفت: واردات خودروهای خارجی در سال های اخیر با مسائل، چالش ها، فراز و فرودهای زیادی مواجه بوده است. زمانی واردات خودرو آزاد بود و معمولا به طور روتین خودروهایی با سقف قیمتی حدود 20 هزار دلار وارد کشور می شدند. اما در شرایط فعلی واردات خودروهایی با این سقف قیمت، واردات خودروهای لوکس محسوب می شوند.

جاده‌های کشور جولانگاه ارابه‌های مرگ

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، دکتر مهدی کریمی تفرشی، رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو اظهار کرد: نظر اخیر وزارت صمت بر واردات خودروهای اقتصادی است که توان رقابت با خودروهای داخلی را داشته و بازار خودرو را تنظیم کنند. اما با توجه به نرخ بالای ارز و تعرفه واردات نمیتوان انتظار داشت که نظر وزارت صمت تامین شود چون خودرویی که تا سقف قیمتی 20 هزار دلار و بالاتر وارد شود حداقل قیمت آن 500 میلیون تومان به بالاست که البته مالیات و عوارض نیز بر این قیمت افزوده می شود. چیزی که برای اکثریت افراد جامعه مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: البته که واردکنندگان همواره تمایل شدیدی به واردات خودروهای لوکس داشته اند؛ چراکه این خودروها همیشه مشتریان خاص خود را دارد. اما این فرایند اگر هم اتفاق بیفتد قطعا نمیتواند به تنظیم بازار خودروهای داخلی کمک کند.

سقف قیمت دلاری برای واردات خودرو برداشته شود

کریمی تفرشی خاطرنشان کرد: اگر سقف قیمت دلاری برای واردات خودرو برداشته شود و واردات خودرو صرفا با تعرفه واردات کنترل شود می توان انتظار داشت که خودروها با قیمت های متفاوت وارد کشور شوند و محدودیتی وجود نداشته باشد و به این ترتیت امکان واردات خودروهای نسبتا اقتصادی نیز فراهم می شود.

هر چند بانک مرکزی مخالف واردات خودروهای خارجی است؛ چراکه تامین منابع ارزی برای این واردات، خود از چالش های مهم و جدی بانک مرکزی است و باعث خروج حجم بالایی ارز از کشور می شود.

وی اذعان کرد: سال هاست سخن از کیفی سازی خودروهای داخلی در میان است. اما آمار سالانه هفده هزار نفر تلفات جاده ای، نشان از اینست که هنوز اقدام عملیاتی در بحث کیفی سازی خودروهای داخلی که قیمت‌شان گاها دو برابر قیمت برخی خودروهای وارداتی است انجام نشده و هنوز جاده های کشور جولانگاه ارابه های مرگ است.

رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو در پایان گفت: حال اینجا یک سوال اساسی مطرح است. بهتر نیست وزارت محترم صمت به جای اینکه به فکر واردات خودروهای اقتصادی باشد آنهم در شرایطی که همچنان کشور با نوسانات و مشکلات ارزی مواجه است اقدامی عملی و اساسی برای ترغیب خودروساز داخلی به تولید خودروهای با کیفیت منطبق بر استانداردهای جهانی را در پیش گیرد؟

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید