06:18 , 1401/4/2
کد خبر: 000012368
بازدید: 1218
اگر همیشه گرسنه هستید بخوانید؟

بدن شما برای تامین انرژی به غذا نیاز دارد، بنابراین احساس گرسنگی چند ساعت بعد از غذا کاملا طبیعی است. با این حال، اگر حتی بعد از غذا احساس گرسنگی می کنید، ممکن است برخی از مشکلات سلامتی وجود داشته باشد.

علت ضعف معده و گرسنگی چیست؟ احساس گرسنگی در معده، احساس ضعف و گرسنگی چه علائمی دارد؟  علت گرسنگی ناگهانی چیست؟  چه موقع احساس گرسنگی می کنیم؟ احساس گرسنگی و سردرد چه ارتباطی  با یکدیگ دارند؟

به گزارش ایونا ، اصطلاح پزشکی برای گرسنگی شدید پلی فاژی است. اگر همیشه احساس گرسنگی می کنید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

در اینجا چند موقعیت وجود دارد که می تواند باعث شود دائماً گرسنه باشید:

1. دیابت

بدن شما قند موجود در غذا را به سوختی به نام گلوکز تبدیل می کند. اما وقتی دیابت دارید، گلوکز قبل از رسیدن به سلول‌ها توسط بدن دفع می‌شود و به شما می‌گوید بیشتر بخورید.

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ممکن است علیرغم مصرف مقادیر زیاد غذا همچنان کاهش وزن را تجربه کنند.

علاوه بر افزایش اشتها، علائم دیابت نیز می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. تشنگی شدید
  2. نیاز به دفع بیشتر ادرار کردن
  3. کاهش وزن بی دلیل
  4. تاری دید
  5. بریدگی ها و کبودی هایی که مدت زیادی طول می کشد تا بهبود یابند
  6. سوزن سوزن شدن یا درد در دست یا پا
  7. خستگی

بیشتر بخوانید: رژیم گیاهخواری برای افراد دیابتی مفید است

راهکاری برای کاهش میزان قطع عضو دیابتی‌ها

2. قند خون پایین

هیپوگلیسمی وضعیتی است که زمانی رخ می دهد که میزان گلوکز در بدن شما خیلی کم شود. این مسئله برای افراد مبتلا به دیابت نگران کننده است، اما سایر مشکلات سلامتی (هپاتیت، اختلالات کلیوی، تومورهای عصبی غدد درون ریز در لوزالمعده (انسولینوم ها) و مشکلات مربوط به غدد فوق کلیوی یا هیپوفیز و غیره) نیز می توانند باعث آن شوند.

اگر همیشه گرسنه هستید بخوانید؟
اگر همیشه گرسنه هستید بخوانید؟

در موارد شدید، افراد مبتلا به هیپوگلیسمی ممکن است مست به نظر برسند. آنها ممکن است در تکلم دچار مشکل شوند و در راه رفتن مشکل داشته باشند. سایر علائم را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

  1. اضطراب
  2. احساس می کنید که قلب شما در حال ترکیدن است
  3. پوست رنگ پریده
  4. تلو تو خوردن
  5. عرق کردن
  6. سوزن سوزن شدن در اطراف دهان

3. بی خوابی

استراحت نکردن کافی می تواند بر هورمون های بدن شما که گرسنگی را کنترل می کنند تأثیر بگذارد. افرادی که کم خواب هستند اشتهای بیشتری دارند و احساس سیری سخت تری دارند. همچنین، زمانی که خسته هستید، بیشتر هوس خوردن غذاهای چرب و پر کالری می کنید.

سایر عوارض کم خوابی عبارتند از:

  1. مشکل بیدار ماندن در تمام طول روز
  2. تغییرات خلق و خوی
  3. ناراحتی
  4. بی احتیاطی و تصادفات بیشتر
  5. افزایش وزن

4. استرس

هنگامی که مضطرب یا عصبی هستید، بدن شما هورمونی به نام کورتیزول ترشح می کند. این باعث افزایش حس گرسنگی شما می شود. بسیاری از افراد تحت استرس هوس خوردن غذاهای سرشار از قند و چربی دارند. این ممکن است تلاشی از سوی بدن شما برای "خاموش کردن" بخشی از مغز شما باشد که باعث اضطراب شما می شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره سلامت روان/ از تعریف سلامت روان تا ورزش برای کاهش استرس

سایر علائم مرتبط با استرس عبارتند از:

  1. فوران خشم
  2. فرسودگی
  3. سردرد
  4. مشکلات خواب
  5. حالت تهوع
اگر همیشه گرسنه هستید بخوانید؟
اگر همیشه گرسنه هستید بخوانید؟

5. رژیم غذایی

همه غذاها به یک شکل به شما احساس سیری نمی دهند. غذاهایی که گرسنگی شما را کاهش می دهند و باعث می شوند احساس سیری کنید، غذاهایی هستند که سرشار از پروتئین (مانند گوشت بدون چربی، ماهی یا محصولات لبنی) یا فیبر بالایی هستند. سبزیجات، میوه ها و غلات کامل منابع خوبی از فیبر هستند.

بیشتر بخوانید: راز لاغرشدن و لاغر ماندن بدون گرسنگی

همه چیز درباره رژیم غذایی مدیترانه ای

چربی های سالم، مانند آنهایی که در آجیل، ماهی و روغن آفتابگردان یافت می شوند، می توانند سطح کلسترول شما را کاهش دهند. آنها کلید یک رژیم غذایی متعادل هستند و می توانند به شما کمک کنند بعد از غذا احساس سیری کنید.

شیرینی ها، نان سفید، بسیاری از وعده های غذایی بسته بندی شده و فست فودها فاقد مواد مغذی کافی هستند اما سرشار از چربی و کربوهیدرات های ناسالم هستند. به همین دلیل، اگر زیاد از این ها بخورید، ممکن است حتی بعد از غذا دوباره احساس گرسنگی کنید و بیشتر از آنچه باید بخورید.

اگر غذای خود را آهسته و با جویدن و مزه کردن کافی بخورید، ممکن است بعد از غذا احساس سیری بیشتری کنید.

اگر همیشه گرسنه هستید بخوانید؟
اگر همیشه گرسنه هستید بخوانید؟

6. دارو درمانی

برخی از داروها می‌توانند بیش از حد معمول تمایل به خوردن داشته باشند (مانند آنتی هیستامین‌هایی که آلرژی‌ها را درمان می‌کنند، داروهای ضد افسردگی به نام SSRI، استروئیدها، برخی از داروهای دیابت و داروهای ضد روان‌پریشی). اگر از زمان شروع مصرف دارو شروع به افزایش وزن کرده اید، ممکن است باعث گرسنگی شما شود.

7. بارداری

بسیاری از مادران باردار افزایش قابل توجهی در اشتها دارند. این روش بدن شما برای اطمینان از دریافت مواد مغذی کافی برای رشد کودکتان است.

8. مشکلات تیروئید

تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در گردن شما قرار دارد. هورمون هایی تولید می کند که سرعت عملکرد هر اندام بدن شما را کنترل می کنند. اگر تیروئید شما بیش از حد کار می کند، ممکن است پرکاری تیروئید داشته باشید.

علاوه بر بزرگ شدن غده تیروئید، سایر علائم این مشکل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. ضربان قلب سریع
  2. حالت تحریک پذیری
  3. عرق کردن بیشتر از حد معمول
  4. ضعف عضلانی
  5. احساس تشنگی حتی بعد از نوشیدن

9. نوشیدنی های رژیمی

بسیاری از مردم فکر می کنند که برخی نوشیدنی های بدون قند کالری دریافتی آنها را کاهش می دهد یا به کاهش وزن کمک می کند. اما قند مصنوعی موجود در این نوشیدنی ها به مغز شما می گوید که منتظر کالری هایی باشد که می تواند برای سوخت استفاده کند. هنگامی که بدن شما سوخت مورد انتظار خود را دریافت نمی کند، "سوئیچ گرسنگی" شما را روشن می کند و به جای آن از شما می خواهد که از غذا کالری دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: 12 جایگزین قند و شکر برای دلپذیر کردن نوشیدنی و غذاها

اگر همیشه گرسنه هستید بخوانید؟
اگر همیشه گرسنه هستید بخوانید؟

10. کم آبی بدن

وقتی احساس گرسنگی می کنید، ممکن است در واقع فقط تشنه باشید. هنگامی که بدن شما کم آب است، ممکن است نتوانید بین علائم گرسنگی و تشنگی تشخیص دهید.

سایر علائم کم آبی بدن (کم آبی) عبارتند از:

  1. سرگیجه
  2. احساس خستگی
  3. تکرر ادرار کمتر و ادرار تیره

برخی از مطالعات نشان می دهد که اگر قبل یا در حین غذا یک لیوان آب بنوشید، می توانید با کالری کمتری احساس سیری کنید.

11. چقدر ورزش می کنید؟

هنگامی که ورزش می کنید، بدن شما برای سوخت کالری می سوزاند و سرعت متابولیسم شما را افزایش می دهد. این می تواند باعث افزایش گرسنگی در برخی افراد شود.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید