04:36 , 1401/5/13
کد خبر: 000014719
بازدید: 1379
انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی چگونه است؟

روزهای گذشته اسامی آن دسته از داوطلبان کنکور سراسری که مجاز به انتخاب رشته برای ورود به دانشگاه ها شده اند اعلام شد اما در سال جاری هم مانند سال های گذشته، بخشی از ظرفیت دانشگاه ها برای آنهایی در نظر گرفته شده که قرار است بر اساس سوابق تحصیلی وارد شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایونا، نتایج اولیه آزمون ورودی دانشگاه ها طی روزهای گذشته منتشر شد تا داوطلبان بتوانند به انتخاب رشته بپردازند اما علاوه بر افراد مجاز به شرکت در انتخاب رشته، داوطلبانی که قصد دارند بر اساس سوابق تحصیلی در رشته مورد علاقه خود ثبت نام کنند نیز این روزها باید برای دریافت دفترچه راهنما و انتخاب رشته اقدام کنند.

انتخاب رشته بر اساس سوابق چگونه است؟

از سال 1392 تصمیم گرفته شد 85 درصد ظرفیت ورودی دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی صورت گیرد و به جای کنکور معدل داوطلبان مورد بررسی قرار گیرد.

بعد از ابلاغ این مصوبه هر ساله بحشی از ظرفیت ورودی دانشگاه ها به این شیوه ثبت نام می کنند. افرادی که خواهان ورود با این شیوه هستند می توانند در کنکور نیز شرکت کرده یا شرکت نکنند.

در حال حاضر 85 درصد رشته هایی که با آزمون ورودی دانشجو می گیرند از طریق بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی نیز جذب دارند. بر این اساس داوطلبان برای بررسی سوابق تحصیلی خود در زمان اعلام شده ثبت نام می کنند و در نهایت پس از انجام بررسی های لازم افرادی که برای این شیوه دارای شرایط لازم تشخیص داده شده اند، پیش از شروع سال تحصیلی جدید معرفی می شوند.

در سال جاری انتخاب رشته و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی در دو نوبت ورودی مهر و بهمن ماه برگزار می شود.

زمان ثبت نام رشته های بدون آزمون 1401

طبق آنچه از سوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شده، همزمان با انتشار نتایج اولیه کنکور 1401، علاقمندان به ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی نیز می توانند از تاریخ سه­ شنبه ۱۸ مرداد تا یکشنبه ۲۳ مرداد 1401 از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

دفترچه راهنمای ثبت نام و لیست کد رشته محل هایی که از این طریق جذب دانشجو دارند نیز به طور همزمان بر روی این پایگاه قرار می گیرد.

بدین ترتیب علاقمندان میتوانند تنها بر اساس معدل کتبی دیپلم تا 150 کد رشته محل را برای قبولی به این شیوه انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید:همه چیز درباره کنکور 1402/ کنکور سالی دوبار برگزار می شود

اعلام نتایج کنکور 1401 و نفرات برتر

غایبان کنکور بدون ثبت نام برای رشته های بدون آزمون ثبت نام نکنند

همچنین از سوی مسئولان سازمان سنجش اینگونه اعلام شده است که غایبان کنکور 1401 برای پذیرش در رشته های بدون آزمون؛ نیازی به ثبت نام مجدد ندارند بلکه می توانند با مطالعه دفترچه راهنمای رشته های بدون آزمون(بر اساس سوابق تحصیلی) تا سقف 150 کد رشته محل را انتخاب و فرم انتخاب رشته را تکمیل کنند.

اما اگر فردی در کنکور شرکت کرده و برای ورود به دانشگاه ها با این شیوه انتخاب رشته کرده، دیگر مجاز به انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی نخواهد بود و در صورتی که این فرم را هم تکمیل کند انتخاب رشته بدون آزمون او باطل محسوب می شود.

مدارک لازم برای ثبت نام در رشته های بدون آزمون 1401

داوطلبانی که تصمیم دارند بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم)  وارد دانشگاه شوند، باید روند زیر را دنبال کنند: 

۱- مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور

۲- دریافت دفترچه راهنمای ثبت‌نام و مطالعه آن(از طریق سایت سازمان سنجش)

۳- ارائه عکس اسکن شده داوطلب بر اساس توضیحات مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام

۴- ثبت‌نام وانتخاب رشته در تاریخ مقرر (18 تا 23 مرداد 1401).

بیشتر بخوانید: ثبت نام یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۹۵۹ نفر در کنکور ۱۴۰۱

ثبت نام چه کسانی در رشته های بدون آزمون ممنوع است؟

طبق آنچه سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده برای ثبت نام در رشته های بدون آزمون افرادی که مدرک دیپلم فنی و حرفه ای یا کاردانش نظام قدیم هنرستان را دارند که فاقد مدرک پیش دانشگاهی یا مدرک کاردانی است اجازه ثبت نام برای ورود بدون آزمون به دانشگاه ها را نداشته و در صورت ثبت نام و انتخاب رشته به عنوان متخلف شناخته شده و برابر ضوابط با آنان برخورد خواهد شد. 

شرایط ثبت نام برای ورود به دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی

نکته دیگر اینکه داوطلبان ورود به این شیوه باید تا پایان شهریور ماه سال جاری دیپلم خود را دریافت کرده باشند. بدین ترتیب برای داوطلبان این شیوه لازم است به یکی از شیوه های زیر و تا تاریخ در نظر گرفته شده مدرک دیپلم خود را اخذ کرده باشند:

-اخذ دیپلم نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 1401

- دارا بودن مدرک پیش‌دانشگاهی یا اخذ مدرک پیش‌دانشگاهی حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 

- دارا بودن دیپلم نظام قدیم و یا مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و کاردانی پیوسته آموزشکده های فنی و حرفه ای.

تمدید زمان ثبت نام رشته های بدون کنکور

طبق آخرین تصمیمات گرفته شده تاریخ ثبت نام داوطلبان رشته های بدون آزمون تا ششم شهریور ماه تمدید شده است و بر این اساس داوطلبانی که در مهلت مقرر موفق به تعیین رشته نشده اند می توانند برای ثبت نام در این بخش اقدام کنند.

تمدید مهلت ثبت نام در دانشگاه پیام نور

همچنین دانشگاه پیام نور نیز مهلت ثبت نام برای رشته های بدون آزمون این دانشگاه را تمدید کرده و تاریخ ثبت نام برای این رشته ها را تا شش شهریور ماه تمدید کرده است.

همچنین از سوی این دانشگاه اعلام شده است که داوطلبانی که پیش از این ثبت نام کرده اند، می توانند برای ویرایش کدرشته محل های انتخابی خود اقدام کنند. البته دانشگاه پیام نور بر این نکته نیز تاکید کرده که این مهلت به هیچ عنوان قابل تمدید نیست. 

بیشتر بخوانید: تعطیلی رشته«ریاضی» برخی دبیرستانها بدلیل عدم تقاضا/ عدم ابلاغ نحوه احتساب سوابق تحصیلی درکنکور

پایان مهلت انتخاب رشته برای رشته های بدون کنکور

همچنین اعلام شده است مهلت انتخاب رشته برای رشته های بدون آزمون در تاریخ یکشنبه 6 شهریور ماه به پایان می رسد.

این فرآیند از سه شنبه 18 مرداد ماه آغاز شده است.

 

 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید