11:47 , 1401/5/12
کد خبر: 000014714
بازدید: 1212
اعلام نتایج کنکور 1401 و نفرات برتر

نتایج اولیه کنکور 1401 در اولین ساعات امروز(چهارشنبه،12 مرداد) منتشر شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایونا، اسامی نفرات برگزیده کنکور امسال روز گذشته اعلام و رسانه ای شد و به دنبال آن اسامی سایر شرکت کنندگانی که دراین آزمون مجاز به انتخاب رشته شده اند نیز اولین ساعات امروز  منتشر شد تا روند انتخاب رشته از سوی این افراد آغاز شود.

تعداد افراد مجاز به انتخاب رشته کنکور 1401

بر اساس آنچه از سوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شده، در کنکور امسال بیش از یک میلیون و ۱۵۷ هزار داوطلب مجاز به انتخاب رشته شده‌اند که از این تعداد ۵۳۰ هزار داوطلب در رشته‌های با آزمون و بدون آزمون دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پذیرفته می‌شوند.

این در حالی است که در آزمون امسال یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ داوطلب برای ورود به دانشگاه‌ها با یکدیگر به رقابت پرداخته اند.

دکتر احسان جمالی، معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور در نشستی خبری اینگونه اعلام کرده است که معادل ۸۹ درصد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته شده اند. حدود ۵۳۰ هزار نفر از این ظرفیت به صورت با آزمون و بدون آزمون در دانشگاه ها پذیرش می‌شوند که ازاین میان ۳۰۳ هزار نفر از این داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش خواهند شد.

ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی

معاون فنی و آماری سازمان سنجش همچنین اعلام کرده که در رشته پزشکی ۹ هزار و ۷۰۰ داوطلب، در رشته دندانپزشکی ۱۹۰۰ نفر و در رشته داروسازی هم ۱۴۰۰ داوطلب در دوره های روزانه، شبانه، مناطق محروم و دانشگاه آزاد پذیرش و وارد دانشگاه خواهند شد و در مجموع ۱۲ هزار و ۹۰۰ نفر در سه رشته پرطرفدار علوم پزشکی پذیرفته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: ثبت نام یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۹۵۹ نفر در کنکور ۱۴۰۱

تاریخ انتخاب رشته برای داوطلبان کنکور 1401

اما حال که لیست افراد مجاز به انتخاب رشته منتشر شده، این افراد از روز جمعه، 14 مرداد ماه می توانند با تهیه دفترچه راهنمای انتخاب رشته بابت انتخاب کد رشته های مورد علاقه خود اقدام کنند. سیستم انتخاب رشته مجازی نیز از روز پنجشنبه، 13 مرداد ماه فعال می شود و داوطلبانی که در دوره ها و رشته های با آزمون مجاز به انتخاب رشته شناخته شده اند می توانند از دوشنبه ۱۷ مرداد انتخاب رشته خود را انجام دهند که این روند تا شنبه ۲۲ مرداد ادامه خواهد داشت.

همچنین برای داوطلبانی که در کنکور شرکت نکرده‌اند و می خواهند رشته ها و دوره های صرفا با سوابق تحصیلی را انتخاب کنند، زمان ثبت نام و انتخاب رشته محل از ۱۸ مرداد آغاز شده و تا ۲۳ مرداد ادامه دارد.

تاریخ اعلام نتایج نهایی کنکور 1401

همچنین به روال مرسوم سال های گذشته  و طبق چیزی که مسئولان سازمان سنجش اعلام کرده اند، نتایج نهایی و لیست پذیرفته شدگان کنکور 1401 هفته آخر شهریورماه منتشر می شود و کارنامه تمامی داوطلبان در هفته اول مهرماه به دست آنها خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اختصاص ظرفیت ۱۶۰۰ نفری پزشکی در کنکور ۱۴۰۱ با سهمیه مناطق محروم

رشته های دارای بورسیه 1401

در رشته های بورسیه و دارای شرایط خاص نیز اواخر مردادماه اسامی اولیه منتشر می شود تا این افراد مراحل بعدی مربوط به رشته خود را طی کنند. نتایج نهایی این بخش هم هفته آخر شهریورماه اعلام شده و تاریخ صدور کارنامه داوطلبان این بخش هم هفته اول مهرماه خواهد بود.

البته در کنکور 1401 چند تغییر در زمینه انتخاب رشته صورت گرفته است، اولین تغییر این بخش آن است که تاثیر سوابق تحصیلی از ۳۰ درصد سال گذشته به ۴۰ درصد افزایش یافته و به صورت مثبت تاثیر دارد. 

تغییر دوم آن است که سال گذشته داوطلبانی که مایل به ورود به رشته بهیاری بودند فقط می توانستند در دوره روزانه پذیرفته شوند اما امسال پذیرش شهریه پرداز و پذیرش دانشگاه آزاد هم به محل های پذیرش این رشته افزوده شده است.

نفرات برتر کنکور 1401

اما مروری بر نفرات برتر کنکور امسال نیز گویای چند نکته جالب است که شاید مهم ترین آنها درخشش امسال داوطلبان شهرستانی باشد. بررسی رتبه های برتر کنکور امسال در گروه های آزمایشی مختلف گویای آن است که از میان ۱۰ داوطلب برتر گروه تجربی، ۹ نفر از آن ها در شهرهایی به جز تهران تحصیل کرده‌اند. گروه تجربی به دلیل دربر گرفتن رشته های پزشکی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و شاید بتوان گفت قبولی داوطلبان این گروه در رشته های پزشکی شاید کمی دشوارتر از سایر رشته ها باشد. 

اما در میان نفرات برگزیده گروه ریاضی و علوم انسانی هم نیز ۱۲ نفر از شهرهایی به جز تهران و شمیرانات بوده اند.

نکته دیگری که می توان در مورد نفرات برتر اشاره کرد آنکه در گروه ریاضی تمام نفرات برتر دانش آموزان پسر بوده اند.

بیشتر بخوانید: سوالات آزمون کنکور سراسری ۱۴۰۱ محتوایی است

آخرین مهلت انتخاب رشته کنکور 1401

اما در ارتباط با انتخاب رشته کنکور 1401 باید به این نکته نیز اشاره کرد که مهلت انتخاب رشته با دو روز تمدید ساعت 24 روز دوشنبه، 24 مرداد ماه به پایان خواهد رسید.

پیش از این زمان پایان مهلت مقرر برای انتخاب رشته داوطلبان مجاز شده کنکور ساعت 24 شنبه 22 مرداد اعلام شده بود.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید