12:06 , 1401/7/2
کد خبر: 000015473
بازدید: 1388
اطلاعات مهم درباره سندرم تخمدان پلی کیستیک/ علائم+ تشخیص+ درمان

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع ترین اختلالات هورمونی در زنان است.

همه چیز درباره تخمدان پلی کیستیک+ علائم و تشخیص بیماری

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، تخمدان پلی کیستیک با بی نظمی هایی مانند ناتوانی در قاعدگی یا قاعدگی در فواصل طولانی خود را نشان می دهد. در سندرم تخمدان پلی کیستیک علائمی مانند آکنه، پوست چرب، ریزش مو و رشد مو به دلیل افزایش هورمون هایی به نام آندروژن در خون وجود دارد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک که به دلیل اختلالات هورمونی ایجاد می شود، زمانی رخ می دهد که تخمدان ها آندروژن بیش از حد ترشح کنند. این می تواند منجر به نتایجی مانند ناباروری، رشد مو و آکنه در زنان شود.

در حالی که آزمایش هورمون FSH/LH در زنانی با مقادیر طبیعی حدود 3 مشاهده می شود، در زنان مبتلا به این سندرم نتایج بالاتری به دست می دهد.

اطلاعات مهم درباره سندرم تخمدان پلی کیستیک/ علائم+ تشخیص+ درمان

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک؛ سندرم تخمدان پلی کیستیک با اختلال تخمک گذاری و افزایش سطح آندروژن در خون علائم خود را نشان می دهد. همچنین می تواند خود را به صورت فواصل طولانی مدت یا عدم پریود شدن به خصوص در نتیجه اختلال تخمک گذاری نشان دهد.

از جمله شرایطی که نشان دهنده افزایش آندروژن در خون است، می تواند خود را به صورت رشد موی مردانه، ریزش مو و آکنه نشان دهد. علاوه بر این، از آنجایی که متابولیسم انسولین (قند) را نیز مختل می کند، افزایش وزن به ویژه در اطراف شکم مشاهده می شود. علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک به شرح زیر است:

مقاومت به انسولین

افزایش وزن

ریزش مو

بلوغ

پوست چرب

التهاب

قاعدگی نامنظم

تیره شدن پوست

سردرد

ناباروری

افسردگی

اطلاعات مهم درباره سندرم تخمدان پلی کیستیک/ علائم+ تشخیص+ درمان

روش های تشخیصی سندرم تخمدان پلی کیستیک

در مواردی که مشکوک به سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد، ابتدا شرح حال بیمار گرفته شده و ارزیابی بالینی انجام می شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع ترین اختلالات غدد درون ریز است. تقریباً در 1 از هر 10 زن رخ می دهد. سندرم تخمدان پلی کیستیک وضعیتی است که در دختران جوان در نوجوانی و بزرگسالی نیز دیده می شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک به خصوص در دختر جوانی که اضافه وزن داسته و مشکلات قاعدگی دارد، صورتش آکنه دارد و پوستش چرب است، باید بررسی شود. در بیمارانی که اضافه وزن دارند و رشد موی مردانه دارند، بیشتر دیده می شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است در هر دختر جوانی که با بی نظمی قاعدگی مراجعه می کند، وجود نداشته باشد. در سال هایی که دختران جوان شروع به اولین قاعدگی می کنند، قاعدگی آنها ممکن است از نظر فیزیولوژیکی نامنظم باشد.

از آنجایی که محورهای بین مغز و تخمدان که در تنظیم عملکردهای تولید مثلی مهم هستند، در دوران نوجوانی به طور کامل مستقر نیستند، برخی از بی نظمی های قاعدگی را می توان طبیعی دانست.

آزمایشات هورمونی و شمارش کامل خون معمولاً برای سندرم تخمدان پلی کیستیک انجام می شود. سطح هورمون های آندروژن در خون و سطح هورمون هایی به نام FSH و LH در تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک بسیار مهم است. علاوه بر این، نشان دادن ساختار پلی کیستیک تخمدان ها با سونوگرافی تشخیصی است.

روش های درمانی سندرم تخمدان پلی کیستیک

پس از معاینه فیزیکی مشاهده می شود که آیا مشکلی در دستگاه تناسلی وجود دارد یا خیر. بسته به اختلالات هورمونی در آزمایش خون، ممکن است قرص های ضد بارداری یا داروهای تنظیم کننده قاعدگی توصیه شود. اگر بیماری های مختلفی به دلیل تخمدان پلی کیستیک ایجاد می شود، روش درمانی متفاوتی می تواند توسط پزشک اعمال شود.

اگر تخمدان پلی کیستیک برای مدت طولانی درمان نشود، می تواند باعث بیماری های مختلف مرتبط با این سندرم شود. یکی از سوالات مستقیم در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک عدم توانایی باردار شدن به دلیل اختلالات تخمک گذاری است.

علاوه بر این، به دلیل بدتر شدن متابولیسم قند و چربی در بیماران، ممکن است شرایطی مانند دیابت نوع 2، کلسترول بالا و چاقی ایجاد شود. آندروژن های اضافی در بدن همچنین می تواند باعث مشکلات پوستی مانند ریزش مو، رشد موی مردانه، پوست چرب و آکنه شود. به این دلایل، با در نظر گرفتن همه این شرایط، یک درمان فراگیر در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک در نظر گرفته می شود.

دارو درمانی سندرم تخمدان پلی کیستیک

دارودرمانی اساساً با هدف متعادل کردن تعادل هورمونی در بدن و متعادل کردن متابولیسم چربی و قند استفاده می شود. در این میان حمایت از روند درمان با رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی برای بیمار بسیار مهم است.

در برخی از بیماران با اختلال در عملکرد تخمک گذاری، می توان برای بازیابی این عملکرد، مداخلات جراحی برای تخمدان ها با روش های لاپاراسکوپی (بسته) انجام داد.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید