14:29 , 1401/8/8
کد خبر: 000016285
بازدید: 1239

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

اصلاح نظام توزیع از ارکان رشد اقتصادی

دکتر کریمی تفرشی گفت: یکی از مهمترین بخش های اقتصاد در هر کشوری نظام توزیع و پخش کالاها و خدمات است. اهمیت این بخش بدین جهت است که نه تنها کالاها و خدمات را به دست مصرف کننده می رساند بلکه نقدینگی را نیز به بخش های تولیدی ارائه می دهد.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، دکتر مهدی کریمی تفرشی، کارشناس اقتصادی اظهار کرد: نظام توزیع در عین حال که حمایت از مصرف کننده را بر عهده دارد، به رشد، توسعه تولید و پویایی اقتصاد نیز کمک می کند. بنابراین بسیار مهم است که نظام توزیع کارآمد باشد. 

نظام توزیع کالا و خدمات در کشور ما هنوز به شکل سنتی اداره می شود. بنابراین مدرن سازی بدنه نظام توزیع یکی از اولویت های ضروری رشد و توسعه اقتصادی است.

نظام توزیع سنتی قدرت خرید مصرف کننده  را کاهش می‌دهد

وی افزود: نظام توزیع سنتی با افزایش هزینه ها به افزایش قیمت ها در بازار و کاهش قدرت خرید مصرف کننده دامن میزند.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: نظام توزیع مشکلات و چالش های زیادی در کشور دارد. اینکه هنوز آمار و اطلاعات دقیق و کاملی در مورد فرایندهای توزیع وجود ندارد از جمله نواقص این بخش است. هنوز حجم زیادی از حمل و پخش کالاها در شبکه توزیع بصورت نامطمئن و غیر رسمی انجام می شود. هزینه های شبکه توزیع کالا بسیار بالاست. واحدهای صنفی در سطح خرده فروشی متعدد و زیاد هستند. تشکل های حمایت کننده از حقوق مصرف کننده و یک نهاد مطمئن و مدون که بازار را به درستی تنظیم کند وجود ندارد. و این موارد از ضعف های بدنه نظام توزیع کشور است که تا حل نشود نظام توزیع ناکارآمد و برای اقتصاد چالش زاست.

کریمی تفرشی در پایان گفت: برای اینکه یک تغییر اساسی در نظام سنتی توزیع در کشور رخ دهد قطعا نقش دولت به عنوان سیاستگذار اصلی را نباید نادیده گرفت و در کنار آن نظام بانکی به عنوان حامی باید حضور جدی داشته باشد. بدیهی است که این تغییر در درجه اول به اصلاح زیرساخت های موجود نیاز دارد و باید بسترهای لازم برای مدرن سازی نظام توزیع در کشور فراهم شود.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید