11:59 , 1401/10/23
کد خبر: 000018657
بازدید: 1448
استامینوفن چیست و چه عوارض مصرفی دارد؟

استامینوفن چیست و چه عوارض مصرفی دارد؟ تفاوت بین استامینوفن و استامینون کدئین چیست؟ در این مطلب می توانید

اما بسیار نرم است که معمولا برای کاهش و رفع دردهای استخوانی، سردرد، دردهای عضلانی و دردهای ناحیه کمر مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع مسکن به دلیل برخورداری از ساختاری نرم و شکننده بهتر است در یخچال نگهداری شود. استفاده این دارو به این ترتیب است که ابتدا باید دست های خود را آب و صابون کاملا شست و شو داد. سپس شیاف را از درون جعبه خارج کرد و به پهلو دراز کشید و آن را وارد مقعد کرد.

طول دوره و دوز مصرف این نوع مسکن

استامینوفن از جمله داروهای مسکنی است که دارای طول دوره مصرف معینی نیست. به این معنی که در زمان بروز درد و یا تب در بدن می توان از آن برای کاهش درد و پایین آوردن دمای بدن ناشی از تب استفاده کرد. درباره دوز مصرفی نیز باید گفت هر نوع مسکن از این دست دارای دوز مصرفی بخصوصی برای رده های سنی مختلف است. مثلا اگر دارو به شکل قرص باشد معمولا برای افراد بالای ۱۲ سال تجویز شده و میزان آن نیز هر ۶ ساعت یک عدد قرص است. همچنین قطره خوراکی آن اغلب برای کودکان خردسال و نوزادان تجویز می شود که بسته به سن کودک مقدار آن متفاوت است. مقدار قطره این دارو بر اساس وزن کودک در نظر گرفته می شود به این معنی که برای هر یک کیلوگرم وزن معادل ۲ تا ۳ قطره از این دارو در کودکان قابل مصرف است.

بیشتر بخوانید: قرص سفکسیم برای چیست + عوارض مصرف سفکسیم

 موارد منع مصرف استامینوفن

 

هر چند مصرف استامینوفن عوارض چندان خطرناکی به دنبال ندارد. با این حال در مواردی خاص عدم استفاده از آن به مراتب سودمندتر از مصرف آن است. برخی از این موارد به قرار ذیل می باشند.

  1. ● افرادی که بدن شان نسبت به این دارو حساسیت دارد باید از مصرف آن پرهیز کنند.
  2. ● در صورتی که دارو حاوی ماده شیرین کننده باشد مصرف آن برای افراد مبتلا به فنیل کتونوریا خطرناک است. بنابراین این بیماران باید از مصرف آن خودداری کنند.
  3. ● از خواران قرص و یا دوز بالای این نوع مسکن به کودکان خودداری شود.
  4. ● افراد مبتلا به نارسایی شدید کلیه و کبد از مصرف این دارو پرهیز کنند.

تداخلات دارویی استامینوفن

در صورتی که افراد به هر دلیلی مجبور به استفاده از داروهای ضد قارچ هستند بهتر است از مصرف استامینوفن خودداری کنند. زیرا تداخل دارویی آن با داروهای ضد قارچ به اثبات رسیده است و باعث بروز اختلالات کبدی می شود. علاوه بر آن در زمان انجام تست های آزمایشگاهی باید حداقل ۱۲ ساعت پیش از انجام تست از مصرف این مسکن خودداری شود. زیرا نتیجه تست را تحت تاثیر قرار می دهد. در برخی موارد تداخل دارویی این مسکن با داروی کتوکونازول گزارش شده است. بنابراین در صورت مصرف هر کدام بهتر است از مصرف دیگری پرهیز کرد.

بیشتر بخوانید: قرص آهن و نکاتی که باید موقع مصرف بدانید/ زمان استفاده+ تداخل دارویی و غذایی

علائم مصرف بیش از اندازه یا اوردوز این نوع مسکن

استامینوفن از جمله داروهای رایج و پرمصرف است که به عنوان داروی ضد درد و کاهش دهنده تب معرفی شده است. همچنین این مسکن در طیف وسیع داروهای بدون نسخه می باشد که تهیه آن بدون تجویز پزشک بلامانع است. بنابراین این امر سبب استفاده بیش از اندازه این قرص در بعضی از افراد می شود. مصرف بیش از حد این دارو ممکن است باعث بروز برخی علائم شوند که عبارتند از:

  1. ● خستگی بیش از اندازه.
  2. ● استفراغ.
  3. ● تعریق بیش از اندازه.
  4. ● تیره شدن ادرار.
  5. ● مثل حالت تهوع.
  6. ● دل درد.
  7. ● از دست دادن اشتها.
  8. ● زرد شدن چشم و پوست.
  9. ● مصرف دوز بیشتر از ۲ گرم در روز می تواند اثر رقیق کنندگی خون داروی وارفارین را بالا ببرد.

البته این امر گاهی تصادفی و گاهی هم بدون آگاهی رخ می دهد. بیشترین علائم اوردوز اغلب در کودکان دیده می شود که به دلیل بی احتیاطی والدین به وقوع می پیوندد. بنابراین بهتر است از قرار دادن این دارو در دسترس کودکان خودداری شود. همچنین در زمان مصرف باید، اندازه آن را مد نظر قرار داد و در صورت بروز علائم اوردوز فورا به پزشک مراجعه کرد.

عوارض جانبی مصرف استامینوفن

استامینوفن دارویی بی خطر و کم عارضه ای است اما استفاده طولانی مدت آن سبب بروز عوارضی در بدن می شود. درد های شدید شکمی، زرد شدن سفیدی چشم، زرد شدن پوست، مشکلات شدید پوستی مانند تاول زدن و قرمزی شدید و مشکلات قلبی از جمله عوارض مصرف این دارو هستند. البته این تمام ماجرا نیست زیرا برخی از محققان عوارض شدید تر و به مراتب خطرناک تری مانند سرطان خون، کما و تشنج رذ برای این دارو عنوان کرده اند. البته این عوارض تنها زمانی رخ می دهند که در مصرف دارو زیاده روی شود. همچنین برای مدت های طولانی مورد استفاده قرار بگیرد.

موارد استفاده صحیح از استامینوفن

در زمان مصرف استامینوفن بهتر است موارد احتیاطی را رعایت کرد. زیرا در این صورت نه تنها بهترین نتیجه از مصرف مسکن کسب می شود. بلکه از بروز عوارض احتمالی استفاده از آن جلوگیری می شود. برای مصرف اصولی این نوع مسکن لازم است طبق دستور پزشک و یا اطلاعات روی بسته آن عمل کرد. همچنین با توجه به تولید این دارو در انواع برندهای و شکل های مختلف بهتر است شرح میزان مصرف آن را مد نظر قرار داد. زیرا همان گونه که پیش تر شرح داده شد مقدار مسکن در برندهای مختلف متفاوت است. بنابراین مصرف غیر اصولی این دارو قطعا مشکلات عدیده ای را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: قرص ناپروکسن 500 چیست و چه کاربردی دارد؟

در صورتی که مصرف استامینوفن برای کودکان تجویز شده است باید نوع مناسب برای استفاده کودکان مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در صورت عدم درج میزان دوز مصرفی برای کودکان بر روی جعبه دارو، باید برگه راهنما را مورد مطالعه قرار داد. سپس مقدار دارو را مطابق با سن کودک برای مصرف او در نظر گرفت. علاوه بر آن زمانی که از شربت مسکن استفاده می شود باید پیش از مصرف، شیشه یا بطری حاوی دارو را به خوبی تکان داد و از پیمانه مخصوص و یا قطره چکان برای اندازه گیری مقدار دارو استفاده کرد.

واکنش آلرژیک استامینوفن

خوشبختانه واکنش آلرژیک استامینوفن بسیار کم است و تنها در مواردی نادر آلرژی نسبت به این دارو دیده می شود. با این حال واکنش آلرژیک ناشی از مصرف این نوع مسکن معمولا شامل تورم در قسمت زبان و گلو و صورت، خارش، اختلالات تنفسی و گیجی می باشند. در صورت مشاهده چنین علائمی بعد از مصرف این دارو باید فورا به پزشک مراجعه کرد تا نسبت به رفع این علائم اقدام شود.

در صورت فراموش مصرف استامینوفن چه باید کرد؟

معمولا مصرف استامینوفن نیازی به رعایت زمان بندی خاص ندارد. با این حال اگر پزشک مصرف دارو را بر اساس زمان بندی خاص تجویز کرده و بر رعایت زمان مصرف آن تاکید نموده است. بهتر است مطابق دستور او عمل شود. حال اگر یک یا دو نوبت مصرف این مسکن فراموش شود باید به محض یادآوری نسبت به مصرف آن اقدام شود. البته در صورتی که یادآوری نزدیک به نوبت بعدی باشد. بهتر است تا فرا رسیدن زمان مصرف از خوردن دارو پرهیز شود و درست در زمان مقرر دارو را مصرف کرد. نکته حائز اهمیت در این رابطه آن است که در نوبت بعدی نیازی به مصرف دو برابر دارو نیست. بلکه همان دوز تعیین شده کفایت می کند.

بیشتر بخوانید: قرص ملاتونین چیست/ چه کاربردی دارد؟ عوارض ملاتونین چیست؟

نحوه نگهداری از این دارو در منزل

برای نگهداری استامینوفن در منزل نیازی به قرار دادن آن در یخچال نیست. بلکه باید آن را در دمای اتاق و دور از تابش مستقیم نور خورشید و در دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری کرد. البته قرار دادن آن در مکانی دور از دسترس کودکان و سالمندان امری ضروری است.

نحوه عملکرد استامینوفن

چگونگی عملکرد استامینوفن در بدن انسان چندان روشن نیست. با این حال این دارو بعد از وارد شدن به بدن تولید پروستاگلاندین ها را کاهش می دهد. کاهش پروستاگلاندین در بدن باعث جلوگیری از بروز التهاب و تب و درد می شود. زیرا پروستاگلاندین های تولید شده در بدن عامل اصلی ایجاد کننده تب و التهاب و درد به شمار می آیند. لازم به ذکر است که تاثیر ضد التهابی این دارو در حد آسپرین است‌. همچنین از خاصیت ضد التهابی نسبتا پایینی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: معرفی قرص ماینوکسیدیل/ موارد استفاده + عوارض

نکته: مصرف این نوع مسکن با غذاهای حاوی کربوهیدرات توصیه نمی شود. زیرا به نظر می رسد جذب دارو و عملکرد آن در بدن را به تاخیر می اندازد.

رفع طعم تلخ استامینوفن

انوع استامینوفن بجز نوعی که مختص استفاده کودکان تولید می شود دارای طعمی بسیار تلخ هستند. هرچند این طعم تلخ را افراد بزرگسال می توانند تحمل کنند اما ممکن است بیماران و سالمندان قدرت تحمل تلخی بالای این مسکن را نداشته باشند. بنابراین می توان آن را به همراه آبمیوه مصرف کرد. در این صورت طعم ناخوشایند آن کمتر مشکل ساز خواهد بود. لازم به ذکر است که این دارو را باید به همراه آب فراوان مصرف کرد.

مصرف این دارو در دوران بارداری

مدت ها تصور می شد که مصرف استامینوفن برای زنان باردار کاملا بی خطراست. بنابراین خانم ها برای رهایی از دردهای کمر، پا و لگن بخصوص در ماه های آخر بارداری خود از این دارو به وفور استفاده می کردند. اما بعد از تحقیقات گسترده ای که در همین رابطه انجام گرفته است مصرف این دارو در خانم های باردار ممنوع شده است. زیرا مصرف آن توسط مادر ممکن است سبب عقیم شدن جنین شود.

تاثیر مصرف این مسکن بر قند خون

مصرف استامینوفن باعث پایین آمدن قند خون می شود. همچنین باعث می شود تا میزان قند در آزمایش خون افراد کمتر از حد واقعی نشان داده شود. بنابراین افرادی که جهت انجام تست دیابت یا قند خون به آزمایشگاه مراجعه می کنند. باید از چند روز پیش از انجام تست مصرف این مسکن را قطع کرده باشند.

چه داروهایی جذب استامینوفن را پایین می آورند؟

داروی استامینوفن بعد از وارد شدن به بدن توسط کبد متابولیزه می شود. سپس به صورت مواد بی خطر در آمده و از بدن دفع می شوند. از این رو هر دارویی که سبب افزایش آنزیم کبدی شوند تاثیر این نوع مسکن را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث کاهش جذب آن می شود. از جمله داروهایی که باعث پایین آمدن جذب این مسکن و بالارفتن انزیم کبد می شوند کاربامازپین یا تگرتول، ایزونیازید، انواع باربیتورات ها و ریفامپین می باشند. همچنین داروی کلستیرامین باعث پایین آمدن جذب این مسکن در روده می شود. در صورتی که فرد بیمار مجبور به استفاده هر دو نوع دارو می باشد. باید این نوع مسکن را یک ساعت پیش از مصرف کلستیرامین و یا ۴-۳ ساعت بعد از مصرف آن مورد استفاده قرار دهد.

تفاوت استامینوفن کدئین با استامینوفن چیست؟

استامینوفن کدئین ترکیبی از این نوع مسکن با کدئین است. تفاوت اصلی این دو دارو در قدرت تسکین دهندگی آنان است. مصرف نوع کدئین این ماده موجب می شد تا دردهای به مراتب شدیدتر به راحتی تسکین پیدا کنند. عملکرد نوع کدئین این نوع مسکن به این صورت است که پاراستامول موجود با کدئین ترکیب می شود. سپس از ارسال پیام های درد به مغز جلوگیری می کنند. در نتیجه باعث کاهش درد و تب می شوند. از نوع ترکیبی این مسکن جهت کاهش دردهای ذیل استفاده می شود.

  1. ● سردرد های میگرنی.
  2. ● سردرد.
  3. ● سردرد تنشی.
  4. ● درد پریود.
  5. ● درد عضلانی.
  6. ● درد آرتریت.
  7. ● دندان درد.
  8. ● اعمال دندانپزشکی نورالژی.
  9. ● دردهای ناشی از عفونت گلو.
  10. ● رفع دردهای ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا.

لازم به ذکر است که از این نوع مسکن ترکیبی، تنها برای کاهش درد و تب و التهاب در بزرگسالان استفاده می شود.

توصیه های مصرف استامینوفن برای رفع گلو درد

در صورتی که استامینوفن برای رفع درد ناحیه گلو مورد استفاده قرار می گیرد باید در شرایط ذیل فورا به پزشک مراجعه کرد.

  1. ● درد گلو بیشتر از ده روز طول بکشد.
  2. ● علائم جدیدی بجز درد نمایان شود.
  3. ● ظرف مدت ۳ روز تب قطع نشود.
  4. ● تب شدید تر شود.
  5. ● گلو دردناک تر و خشک تر شود.
  6. ● فرد مصرف کننده دچار تهوع و استفراغ شود.
  7. ● فرد دچار سردرد نسبتا شدید شود.
  8. ● مشکلاتی نظیر قرمزی، خارش و التهاب در پوست ایجاد شود.

سخن پایانی

در اکثر موارد مصرف استامینوفن بی خطر و کاملا موثر است. با این حال برای آگاهی از مصرف اصولی آن بهتر است تمام شرایط خود را نظر مصرف داروهای دیگر و یا داشتن آلرژی با پزشک در میان گذاشت

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید