09:49 , 1401/4/8
کد خبر: 000013481
بازدید: 1307
از ورزش تاباتا چه می‌دانید؟

این روزها کاهش وزن و حفظ تناسب اندام به دغدغه بسیاری افراد تبدیل شده است. "تاباتا" از جمله ورزش‌هایی است که می‌تواند برای چربی‌سوزی سریع به شما کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایونا، چاقی و کم تحرکی در حال حاضر به یکی از تهدیدهای اصلی سلامت تبدیل شده و بیماری‌های متعددی را برای افراد به همراه می‌آورد. با توجه به تغییر مدل مشاغل و اینکه در بخش قابل توجهی از روز افراد ممکن است در محل کار، مدرسه، کلاس‌های دانشگاه و غیره حالت نشسته و کم تحرک داشته باشند، مخاطرات متعددی در کمین آنهاست و ورزش یکی از اصلی ترین راهکارها برای جبران و کاهش مضرات این نوع زندگی است. تاباتا نیز از جمله ورزش های موثر در این زمینه است.

تاباتا چیست؟

تاباتا را می‌توان ورزشی دانست که در مدت زمان چهار دقیقه بیشترین فشار را بر بدن شما وارد می کند و در این مدت تمریناتی با شدت و سرعت بالا را پیش روی شما قرار می دهد. مدل کار نیز به این صورت است که 20 ثانیه فعالیت شدید دارید و 10 ثانیه استراحت و این ست ها هشت بار تکرار می‌شود.

البته شما برای انجام این ورزش باید چهار ست چهار دقیقه ای داشته باشید که در هر ست یک حرکت خاص انجام می شود و در نهایت طی مدت 16 دقیقه شما تمام این حرکات را انجام می‌دهید.

این ورزش بیش از همه برای لاغری سریع و آب کردن چربی‌های اضافه طراحی شده و ویژگی بارز تاباتا آن است که در مدت زمانی کوتاه ضربان قلب را به شدت بالا می‌برد. طبیعی است در چنین شرایطی متابولیسم فرد نیز با افزایش قابل توجه مواجه می‌شود.

در این ورزش هم مانند سایر ورزش ها حرکات متعددی وجود دارد و مثلا شما می توانید تمریناتی مانند دراز نشست، اسکات، شنا یا هر تمرین دیگری را که باعث درگیر شدن ماهیچه های شما می شود در برنامه ورزش تاباتای خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید: مهمترین اشتباهات در کاهش وزن کدامند؟

فواید تاباتا

این ورزش که میتوان آن را از شیوه های جدید ورزشی دانست برای شما فواید متعددی به همراه خواهد داشت که برخی از این فواید عبارتند از:

-بهبود وضعیت سوخت و ساز

-افزایش ظرفیت هوازی و بی هوازی

-چربی سوزی

-عضله سازی

-افزایش و بهبود قدرت عضلانی

-نیاز به زمان کم

بیشتر بخوانید:سریع ترین راه کاهش وزن در یک هفته + برنامه

تفاوت تاباتا با ورزش های دیگر

از اصلی ترین تفاوت هایی که این ورزش با موارد دیگر دارد آن است که در اکثر ورزش های هوازی شما باید بدن خود را به صورت تدریجی به مرحله چربی سوزی نزدیک کنید و کالری سوزی پس از مدتی آغاز می شود اما در تاباتا در یک مدت زمان ثابت می توانید چربی سوزی خود را با سرعتی چهار برابر روش های دیگر همراه کنید.

بیشتر بخوانید: راهکاری برای کاهش وزن کودکان مبتلا به چاقی

تاباتا چقدر کالری می سوزاند؟

همان طور که اشاره شد این شیوه برای لاغری بسیار تاثیرگذار است و در صورت انجام صحیح این حرکات فرد می تواند در هر دقیقه 15 کالری بسوزاند.

آیا تاباتا برای تازه کارها مناسب است؟

اگر شما به حرکات طراحی شده برای این ورزش نگاه کنید ممکن است در دید اول به نظرتان بسیار ساده بیاید اما وقتی شما شروع به تمرین می کنید بر اساس توان و قدرت بدنی و میزان ورزیدگی خود به تدریج متوجه سختی انجام این تمرینات به شکل سرعتی خواهید شد و مثلا در ست ششم ممکن است سختی کار برای شما به حالتی شدید برسد.

در واقع شما در مدت چهار دقیقه تمرین نهایت توان و انرژی خود را به کار می گیرید و بر همین اساس شاید بهتر باشد افراد تازه کار بیشتر به سراغ تمرین های تناوبی و تنشی بروند که شدت کمتری داشته و افراد مدت زمان بیشتری فرصت دارند تا بتوانند روی حرکات خود تمرکز کنند.

بیشتر بخوانید:کمبود خواب کاهش وزن را مختل می کند

البته حتی تازه کارها هم می توانند به سراغ تاباتا بروند اما بهتر است اگر چنین قصدی دارید در دفعات اول تمرین از تمرین های ساده تر شروع کنید تا بدن شما در فرم مناسب و درستی قرار داشته باشد و دچار آسیب نشوید.برخی از حرکاتی که ممکن است برای شروع تاباتا برای مبتدیان مناسب باشند، عبارت است از:

-شنا رفتن

-پروانه

-اسکات به پرس سرشانه با دمبل

-زانو بلند

البته فراموش نکنید که پیش از انجام این حرکت ها با مربی خود مشورت کرده و درباره توان بدنی خود و میزان تسلطتان به انجام صحیح حرکت های مربوطه مطمئن شوید.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید