08:16 , 1401/8/7
کد خبر: 000016239
بازدید: 1326
از هشدار گوگل به کاربران روبیکا تا حذف آن از گوگل پلی

روز گذشته نصب اپلیکیشن "روبیکا" از سوی گوگل پلی متوقف شده و درباره این نرم افزار هشدارهای امنیتی صادر شد.

به گزارش خبرنگار فناوری ایونا، روز جمعه(6 آبان ماه) برخی کاربران ایرانی که برای نصب اپلیکیشن "روبیکا" به گوگل پلی مراجعه می کردند، در این اقدام ناموفق بوده و در عین حال هشدارهایی امنیتی از سوی گوگل دریافت می کردند. البته مشکل نصب این نرم افزار تنها محدود به گوگل پلی هم نبوده و در بازار و سایر سرویس ها نیز هشداری از سوی Play Protect گوگل ارسال می شد.

چرا گوگل پلی روبیکا را حذف کرد؟

Play Protect گوگل یک سرویس امنیتی است که این موضوع را بررسی می کند که برنامه های تلفن کاربران( بدون توجه به محلی که آن را دانلود کرده اند) از نظر ایمنی مناسب باشد. در واقع این سرویس موارد مختلفی مانند پیامک ها، تصاویر، صداهای ضبط شده و سابقه تماس را مورد بررسی قرار می دهد و حال در اخطاری که گوگل به کاربران روبیکا داده اینگونه عنوان شده که احتمال دسترسی به موارد فوق توسط روبیکا وجود دارد.

این خطا از روز گذشته روی گوشی های اندرویدی که قصد نصب این برنامه را داشته اند دیده می شود و  گوگل به کاربران آن چنین اعلام کرده که این نرم افزار قابلیت به خطر انداختن امنیت شما را دارد و بهتر است آن را پاک کنید.

در اخطار گوگل پروتکت درباره این برنامه آمده است: «این برنامه در تلاش است از اطلاعات شخصی شما همچون پیام‌های SMS، تصاویر، فایل‌های صوتی ضبط‌شده یا تاریخچه تماس‌های شما جاسوسی کند... اگر این برنامه و سازنده آن‌ را هم می‌شناسید باز هم از آن استفاده نکنید و حتی آن را از دیگر منابع نیز دریافت و نصب نکنید."

البته جا دارد به این نکته نیز اشاره کنیم که سال گذشته نیز حاشیه های متعددی بر سر ساخت حساب های جعلی در روبیکا به راه افتاد و در نهایت گوگل پلی این نرم افزار را حذف کرد اما بعد از مدت کوتاهی دوباره آن را در لیست نرم افزارهای خود قرار داد.

توضیحات روبیکا درباره هشدارهای امنیتی گوگل

اما به دنبال این روند روبیکا نیز اطلاعیه ای منتشر کرده و در قالب آن توضیحاتی ارائه کرد.

« از صبح روز ششم آبان‌ماه ١۴٠١، سپر ایمنی گوگل اخطاری برای برخی از کاربران روبیکا ارسال کرده‌است، ما در تلاشیم از طریق ارتباط با گوگل‌پلی درباره جزئیات این اعلان اطلاعات بیشتری کسب کنیم. 
این اتفاق درحالی رخ داده است که روبیکا به تازگی آپدیت جدیدی منتشر نکرده‌ و دسترسی‌های پیشین خود را نیز تغییر نداده و این دسترسی‌ها هم کاملا متعارف و مشابه سایر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی است.
با توجه به اقبال گسترده کاربران به روبیکا که شاهد آن ارسال روزانه بیش از ۵۰۰ میلیون پیام یکتا توسط نزدیک به ۳۵ میلیون کاربر فعال در ماه اخیر از میان نزدیک به ۵۰ میلیون نصب فعال است، احتمال وجود انگیزه‌های سیاسی در این اقدام بیش از پیش تقویت می‌شود. هجمه‌ای که به تازگی توسط اپل و به بهانه‌ی تحریم‌های آمریکا علیه ایران اجرا شده بود.
مطابق آنچه در بیانیه قبلی روبیکا اعلام کردیم، از اعمال محدودیت به دلایل سیاسی و امنیتی برای دسترسی کاربران به سرویس‌های بین‌المللی حمایت نمی‌کنیم اما تلاش پلتفرم‌های بین‌المللی برای ایجاد محدودیت برای کاربران ایرانی را هم برخلاف ادعاهایشان می‌دانیم.
ما هم‌اکنون در حال بررسی شرایط فنی هستیم و پس از کسب اطلاعات بیشتر جزییات جدید این اتفاق را اطلاع‌رسانی خواهیم‌ کرد.»
 

 

 

 

           

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید