12:51 , 1401/4/29
کد خبر: 000014569
بازدید: 2436
از خاصیت انواع پولکی ها چه می دانید؟

اگر شما هم از علاقمندان سوغاتی های خوش طعم اصفهان و بطور خاص پولکی ها هستید خواندن این مطلب می تواند برای شما مفید باشد.

به گزارش خبرنگار تغذیه ایونا، پولکی از جمله سوغاتی های لذیذ اصفهان است که با طعم های مختلف از لیمو و نارگیل گرفته تا گردو و زعفران تولید شده و به فروش می رسد. عده بسیاری نیز هستند که ترجیح می دهند در خانه آستین ها را بالا زده و خود به تهیه این شیرینی محبوب بپردازند.

طرز تهیه پولکی در خانه

اما اگر مایل باشید این شیرینی را در خانه تهیه کنید کار سختی پیش روی شما نخواهد بود و برای این کار به مواد زیادی هم احتیاج نخواهید داشت.

اصل موادی که شما برای این کار احتیاج دارید کمی شکر و آب و مقدار اندکی سرکه سفید است که برای تهیه پولکی ساده کفایت می کند اما اگر دوست دارید پولکی با طعم های مختلف درست کنید لازم است بر اساس طعم مورد نظر خود مواد دیگری مانند کنجد، پودر نارگیل، گل محمدی، خلال پسته یا بادام، لیمو عمانی، زعفران و غیره نیز داشته باشید.

روش کار هم بسیار ساده است بر اساس میزان مصرفی که دارید شکر را با همان اندازه آب مخلوط کرده و کمی هم سرکه سفید(می توان به جای آن از جوهر لیمو هم استفاده کرد) به آن اضافه می کنید.

این مخلوط را برای مدتی حدود 45 دقیقه روی گاز قرار می دهید(دقت کنید که اگر حجم مواد اولیه کم است در این مدت مواد شما نسوزد) تا مخلوطی طلایی رنگ به دست آید. در مرحله بعد می توانید با قاشق مواد را به شکل کم کم روی یک سینی بریزید و کمی به آن زمان دهید تا خود را به اصطلاح بگیرد.

اگر قصد دارید پولکی شما طعم دار شود می توانید مواد مورد نظر مانند پسته، کنجد، پودر نارگیل، زعفران و غیره را در مراحل آخر به مایع خود اضافه کنید.

ناگفته نماند که عده ای هم هستند که برای تهیه پولکی به جای آب از شیر استفاده می کنند و شما هم در صورت تمایل می توانید چنین کنید.

نکته دیگر اینکه پولکی های شما هرچه نازک تر باشند برای دندان ضرر کمتری دارند پس بهتر است موقع ریختن مایع در سینی حتی با یک قاشق کمی روی آن فشار دهید تا نازک تر شود.

بهتر است سینی خود را هم قبل از ریختن مواد پولکی کمی چرب کنید یا از سینی های آلومینیومی استفاده کنید که جدا کردن پولکی ها آسان تر باشد.

یادتان نرود میزان حرارت وارده به پولکی رمز موفقیت اصفهانی هاست و شما هم اگر می خواهید موادتان هدر نرود و پولکی تلخی تحویل ندهید بهتر است به این موضوع حسابی دقت کنید.حرارت بالا نه تنها باعث سفت شدن پولکی می شود بلکه مزه آن را نیز تلخ می کند.

البته جا دارد اشاره کنیم که پولکی اصفهان از فرآورده های جانبی نبات است که از شیره بجا مانده از آن تهیه می شود.

نام پولکی از کجا آمده؟

در مورد نحوه نام گذاری این شیرینی نیز شاید بد نباشد بدانید اصفهانی ها این کلمه را به صورت ترکیب دو بخشی "پول" و "ک" در نظر می گیرند که اشاره به شکل و شمایل و اندازه پولکی های سنتی دارد که در اندازه و شبیه سکه بودند.

البته این روزها مدل های متنوعی از پولکی به نام پولکی های نرم هم در بازار عرضه می شوند که اگرچه حالت مکعبی شکل دارند اما همچنان نام پولکی روی آنها باقی مانده است.

پولکی چاق کننده است؟

برای تولید این شیرینی هم از شکر استفاده می شود و طبیعی است که مصرف زیاد آن در افزایش وزن بی تاثیر نباشد اما در نهایت مضرات آن به مراتب کمتر از قند بوده و از این رو می تواند جایگزینی برای قند در کنار چای باشد.

خواص پولکی

اما شاید برایتان جالب باشد بدانید پولکی ها در برخی موارد خواصی نیز دارند. به عنوان مثال کنجد موجود در پولکی های کنجدی برای موارد زیر دارای فایده است:

-سلامتی پوست

-سلامت استخوان ها

-کاهش اضطراب

این ماده سرشار از پروتئین است و می تواند در موارد زیر مفید واقع شود:

-پیشگیری از دیابت

-کاهش کلسترول

-بهبود هضم و گوارش

-کمخونی

-سلامت قلب

-کمک به کبد در برابر الکل

خواص پولکی زعفرانی

این نوع از پولکی هم خواص خاص خود را دارد و با توجه به فواید بسیار زعفران به موارد زیر کمک می کند:

- روشن شدن پوست 

-درمان آکنه و جوش صورت 

-درمان آفتاب سوختگی 

-درمان ریزش مو 

-کمک به تقویت میل جنسی 

-قاعدگی و پریود زنان 

-استرس، اضطراب و افسردگی 

-  کبد چرب 

-سنگ کلیه 

-معده و دستگاه گوارش 

- کم خونی 

- دیابت و قند خون 

خواص پولکی لیمو

برای پولکی لیمو نیز خواصی مانند موارد زیر ذکر شده است:

- معده و دستگاه گوارش 

-کمک به سم زدایی کردن روده ها 

-تقویت سیستم ایمنی بدن 

-تامین ویتامین D 

- کمک به زنان در دوران پس از زایمان

 

 

 

 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید