10:40 , 1401/8/12
کد خبر: 000016320
بازدید: 1323
از این غذاها برای مقابله با آلزایمر استفاده کنید

اگرچه مشخص است که علل آلزایمر ژنتیکی است، اما تغذیه نقش زیادی در پیشگیری دارد. به بیماران آلزایمر نیز توصیه می شود که این مواد غذایی را به طور مرتب مصرف کنند.

تغذیه در درمان آلزایمر

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، آلزایمر که در مراحل اولیه افراد را با مشکلات فراموشی نزد پزشک می کشاند، معمولا در سنین بالای 65 سال دیده می شود. مشکل در یادآوری در مراحل اولیه؛ علائمی مانند مشکلات گفتاری، اختلال سازگاری محیطی، مشکلات انگیزشی، اختلالات خلقی و ناتوانی در ارائه مراقبت شخصی از مشکلات معمول ناشی از آلزایمر هستند. آلزایمر به عنوان یک بیماری عروق مغزی شناخته می شود که به آرامی شروع می شود و با گذشت زمان بدتر می شود.

علائم شایع آلزایمر 

از جمله علائم شایع در بیماری آلزایمر می توان به گیجی، فراموش کردن وقایع، ناتوانی در به خاطر سپردن نام اشیا و افراد، گم کردن راه ها، عدم تصمیم گیری، احساس اضطراب و نوسانات خلقی اشاره کرد.

از این غذاها برای مقابله با آلزایمر استفاده کنید

چه چیزی باعث آلزایمر می شود؟

سن یک عامل خطر بسیار مهم برای ابتلا به آلزایمر است. ژن ها نیز نقش زیادی در آلزایمر دارند که در سنین ۶۵ تا ۸۵ سالگی هر ۵ سال یکبار دو برابر می شود. اگر یک رابطه درجه یک در سابقه خانوادگی وجود داشته باشد، خطر ابتلا به آلزایمر 4 برابر افزایش می یابد. سایر عوامل خطر احتمالی برای این بیماری عبارتند از: زن بودن، سطح تحصیلات پایین، ضربه به سر که باعث از دست دادن هوشیاری می شود، فشار خون بالا، مشکلات ریتم قلب، دیابت و داروها. 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره بیماری آلزایمر/ علائم+ تشخیص+ درمان

توصیه های تغذیه ای برای بیماران آلزایمر و پیشگیری از این بیماری 

از روغن و نمک اجتناب کنید

کلسترول بالا رگ های مغز را مسدود می کند و به عروق مغز آسیب می رساند و در نتیجه خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد. به همین دلیل باید یک رژیم غذایی مدیترانه ای متشکل از غذاهای دوستدار قلب و عروق اتخاذ شود. از غذاهای چرب، شور، سرخ شده و آماده پرهیز کنید و رژیم مدیترانه ای را ترجیح دهید که عمدتاً بر پایه روغن زیتون، ماهی، میوه و سبزیجات است.

رزماری حافظه را تقویت می کند

رزماری که عروق مغز را منبسط می کند و برای مشکلات حافظه مانند فراموشی مفید است، حاوی آنتی اکسیدانی به نام اسید کارنوزیک است که حافظه را بهبود می بخشد. رزماری همچنین بر روی اعصاب اثر آرام بخش دارد. این به جلوگیری از مشکلات عملکرد مغز کمک می کند. روغن رزماری را می توان برای آلزایمر به صورت چای یا کپسول استفاده کرد.

گیاه جینکو بیلوبا جریان خون را تنظیم می کند

اعتقاد بر این است که گیاه جینکو بیلوبا در برابر فراموشی، با خواص آنتی اکسیدانی خود، ساختار مغز و سلول های عصبی را تثبیت می کند و از بدن در برابر رادیکال های آزاد دفاع می کند. گردش خون را بهبود می بخشد. به دلیل این ویژگی این گیاه که از جریان خون به مغز حمایت می کند، تصور می شود برای آلزایمر مفید است.

چای سبز با تشکیل پلاک مقابله می کند

مشخص است که مواد موجود در چای سبز روی حافظه نیز موثر است. چای سبز که حاوی آنتی اکسیدان های مهم برای بدن است به کاهش تولید پروتئین کمک می کند که منجر به تشکیل پلاک در مغز در این بیماری می شود. همچنین می توان از آن برای سرکوب از دست دادن عصبی که حافظه را مختل می کند استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره بیماری آلزایمر/ علائم+ تشخیص+ درمان

داروی حافظه: امگا 3

ماهی حاوی محتوای غنی اسیدهای چرب امگا 3 است که عملکرد مغز و حافظه را تقویت می کند. ماهی قزل آلا و سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد. علاوه بر این، مواد غذایی مانند گردو و بذر کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

سبزیجات را فراموش نکنید!

سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کاهو و کلم برای تقویت حافظه باید به طور مرتب مصرف شوند. چنین سبزیجاتی دارای محتوای غنی از آنتی اکسیدان هستند و سبزیجات برگ سبز برای عملکرد سالم مغز اهمیت زیادی دارند.

غذاهای غنی از اسید فولیک مصرف کنید

مصرف منظم غذاهای غنی از اسید فولیک مانند لوبیا چشم بلبلی، عدس، سویا، نخود فرنگی، کنگر فرنگی و چغندر به تقویت حافظه کمک می کند.

زغال اخته حافظه را تقویت می کند

زغال اخته که سرشار از ویتامین C و سرشار از آنتی اکسیدان است. اگرچه تعداد مطالعات در مورد مفید بودن آن برای کاهش حافظه ناشی از آلزایمر کم است، متخصصان توصیه می کنند که بیماران آلزایمر به طور منظم از آن استفاده کنند.

زغال اخته حافظه را تقویت می کند

کولین، علائم آلزایمر را کاهش می دهد

کولین، که برای سلامتی مهم است، در تخم مرغ فراوان یافت میشود. اگرچه کولین به طور کامل از آلزایمر جلوگیری نمی کند، اما خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد. همچنین علائم ناشی از این بیماری را کاهش می دهد.

بهترین غذا برای آلزایمر

این مواد غذایی بهترین غذاها برای آلزایمر هستند:
چای سبز.
ادویه کاری.
لیمو.
بلوبری.
ماهی و غذای دریایی.
آووکادو.
بادام.
اسفناج.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید